GAME-BASED LEARNING: TRENDS AND CHALLENGES FOR COLOMBIAN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3970Keywords:
learning, game, teaching process, learning process and pedagogical resourcesAbstract
At present, education has become an aspect of multiple analysis and reflection, such is the case that means and teaching alternatives must be sought that are effective and lead to improvements in education and academic training; reason that leads to the general objective: to reflect on the theoretical and practical elements of game-based learning that point to the trends and challenges for Colombian basic education. The methodology used focuses on the documentary analysis, which responds to the theoretical construction of an academic essay; thus, it provides a set of relevant information regarding the mechanism that goes in function of the inclusion of the game in the teaching process that allows reaching a set of knowledge and strategies related to the learning processes of students. This allows concluding that the game becomes a fundamental additive to improve academic performance.
Downloads
References
Alonso, N. (2021). El juego como recurso educativo: teorías y autores de renovación pedagógica. Trabajo final de Grado en Educación Infantil. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación de Palencia. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/51451/TFG-L3005.pdf
Arévalo, M., y Carreazo, Y. (2016). El juego como estrategia pedagógica para el aprendizaje significativo en el aula jardín al del hogar infantil asociación de padres de familia de pasacaballos. Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/78ca6d54-90a3-48db-8a83-5190b034d2b3
Escalante, S., y Lizcano, S. (2018). Propuesta pedagógica el juego como procedimiento didáctico para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje en los niños de transición. Universidad Cooperativa de Colombia Facultad de Ciencias Sociales Humanas y Educación, Maestría en Educación. Bucaramanga, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/373c3c0f-8e6e-4bd0-a75b-15007fbc55d3/content
Estupiñàn, F. (2013). El juego y la lúdica en la reforma educativa colombiana. UPN. https://revistas.upn.edu.co/index.php/LP/article/download/2164/2070/7347
Jiménez, E., y Montoya, E. (2019). El Juego como herramienta de aprendizaje en todas las dimensiones de los niños y niñas en primera infancia. Uniminuto. Corporación universitaria, Facultad de Educación Virtual a Distancia El Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/914281f6-d441-4c9d-9975-6008a12d6b72/content
León, L., y Gálvez, C. (2016). Juego y aprendizaje en el contexto educativo colombiano. Repositorio institucional Universidad EAFIT. https://repository.eafit.edu.co/ bitstreams/7d61d6e3-0cb5-43f5-a7a7-745ecc659771/download
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). El juego como herramienta pedagógica. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Documentos/341835:Documento-N-22-El-juego-en-la-educacion-inicial
Sánchez, M. (2021). En clase sí se juega. Una guía práctica para para utilizar y crear jugos en el aula. Paidós Educación. https://www.google.com.co/ books/edition/En_clase_s%C3%AD_se_juega/UKY4EAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1
Solas, J., Suárez, S., Martínez, T. y Muñoz, A. (2023). Aprendizaje basado en juegos como metodología activa en la etapa de Educación Primaria. Wanceulen editorial. https://www.google.com.co/books/edition/Aprendizaje_Basado_en_Juegos_como_metodo/yNfBEAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&dq=aprendizaje+basado+en+ juegos&printsec=frontcover
Velázquez, D. (2022). El juego como estrategia de aprendizaje – Estado del arte. Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Educación, Licenciatura en Pedagogía Infantil. Bogotá Colombia. https://repository.javeriana.edu.co/ bitstream/handle/10554/60361/VCF220511-El%20juego%20como%20estrategia%20de%20aprendizaje.pdf?sequence=2
Vélez, O., Palacio, S., Hernández, Y., Ortiz, P., y Gaviria, R. (2019). Aprendizaje basado en juegos formativos: caso Universidad en Colombia. Revista electrónica de investigación. (REDIE). Volumen 21. https://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1607-40412019000100112 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e12.2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.