GAME-BASED LEARNING: TRENDS AND CHALLENGES FOR COLOMBIAN BASIC EDUCATION

Authors

  • Roberto Rafael González Vásquez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3970

Keywords:

learning, game, teaching process, learning process and pedagogical resources

Abstract

At present, education has become an aspect of multiple analysis and reflection, such is the case that means and teaching alternatives must be sought that are effective and lead to improvements in education and academic training; reason that leads to the general objective: to reflect on the theoretical and practical elements of game-based learning that point to the trends and challenges for Colombian basic education. The methodology used focuses on the documentary analysis, which responds to the theoretical construction of an academic essay; thus, it provides a set of relevant information regarding the mechanism that goes in function of the inclusion of the game in the teaching process that allows reaching a set of knowledge and strategies related to the learning processes of students. This allows concluding that the game becomes a fundamental additive to improve academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Rafael González Vásquez

Institución Educativa

La Garita del municipio de Los Patios, Norte de Santander.

References

Alonso, N. (2021). El juego como recurso educativo: teorías y autores de renovación pedagógica. Trabajo final de Grado en Educación Infantil. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación de Palencia. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/51451/TFG-L3005.pdf

Arévalo, M., y Carreazo, Y. (2016). El juego como estrategia pedagógica para el aprendizaje significativo en el aula jardín al del hogar infantil asociación de padres de familia de pasacaballos. Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/78ca6d54-90a3-48db-8a83-5190b034d2b3

Escalante, S., y Lizcano, S. (2018). Propuesta pedagógica el juego como procedimiento didáctico para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje en los niños de transición. Universidad Cooperativa de Colombia Facultad de Ciencias Sociales Humanas y Educación, Maestría en Educación. Bucaramanga, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/373c3c0f-8e6e-4bd0-a75b-15007fbc55d3/content

Estupiñàn, F. (2013). El juego y la lúdica en la reforma educativa colombiana. UPN. https://revistas.upn.edu.co/index.php/LP/article/download/2164/2070/7347

Jiménez, E., y Montoya, E. (2019). El Juego como herramienta de aprendizaje en todas las dimensiones de los niños y niñas en primera infancia. Uniminuto. Corporación universitaria, Facultad de Educación Virtual a Distancia El Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/914281f6-d441-4c9d-9975-6008a12d6b72/content

León, L., y Gálvez, C. (2016). Juego y aprendizaje en el contexto educativo colombiano. Repositorio institucional Universidad EAFIT. https://repository.eafit.edu.co/ bitstreams/7d61d6e3-0cb5-43f5-a7a7-745ecc659771/download

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). El juego como herramienta pedagógica. https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Documentos/341835:Documento-N-22-El-juego-en-la-educacion-inicial

Sánchez, M. (2021). En clase sí se juega. Una guía práctica para para utilizar y crear jugos en el aula. Paidós Educación. https://www.google.com.co/ books/edition/En_clase_s%C3%AD_se_juega/UKY4EAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1

Solas, J., Suárez, S., Martínez, T. y Muñoz, A. (2023). Aprendizaje basado en juegos como metodología activa en la etapa de Educación Primaria. Wanceulen editorial. https://www.google.com.co/books/edition/Aprendizaje_Basado_en_Juegos_como_metodo/yNfBEAAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&dq=aprendizaje+basado+en+ juegos&printsec=frontcover

Velázquez, D. (2022). El juego como estrategia de aprendizaje – Estado del arte. Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Educación, Licenciatura en Pedagogía Infantil. Bogotá Colombia. https://repository.javeriana.edu.co/ bitstream/handle/10554/60361/VCF220511-El%20juego%20como%20estrategia%20de%20aprendizaje.pdf?sequence=2

Vélez, O., Palacio, S., Hernández, Y., Ortiz, P., y Gaviria, R. (2019). Aprendizaje basado en juegos formativos: caso Universidad en Colombia. Revista electrónica de investigación. (REDIE). Volumen 21. https://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1607-40412019000100112 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e12.2024

Published

2025-07-20

How to Cite

González Vásquez, R. R. . (2025). GAME-BASED LEARNING: TRENDS AND CHALLENGES FOR COLOMBIAN BASIC EDUCATION. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3970

Issue

Section

Revisión Bibliográfica