STUDENT CHALLENGES FACING THEIR LIFE PROJECT: MULTIPLE INTELLIGENCES AND THEIR CONTINUITY TOWARD HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3981Keywords:
Life project, multiple intelligences, educational transitions, education and soft skillsAbstract
In an increasingly globalized, demanding and evolved world, in a world where skills are now more important than the academy itself, it is necessary and imperative to reflect on the motivations that students have, from the youngest levels to the highest, when they must face the challenge of beginning to assume their life project, their future and their destiny at a personal, social and professional level. The challenge of having to decide which path to take cannot be ignored by teachers, as they are key players in the teaching-learning process. Discovering students' skills and abilities in the classroom through the timely identification of multiple intelligences can be a determining factor for students when deciding on a career, a job, and their life choices. For this reason, through this research based on a documentary review, with a qualitative approach, we will address the relevance of this transcendental aspect and how, also from the theory of multiple intelligences, we can visualize and distinguish the characteristic potential of a student, their true interests and needs, and the way to assume and face one of the main challenges of being, such as their life project. This and other documentary perspectives will allow us to demonstrate how this decision-making also influences whether or not they continue with higher education, which today is so easily interrupted. Finally, through this research, we will be able to demonstrate and analyze some of the most conclusive aspects when it comes to choosing a life path from an early age, also prioritizing soft skills, so crucial to achieving success, assertive communication, and individual and professional development.
Downloads
References
Antunes, C. (2014). Inteligencias múltiples y competencias. Editorial Graó.
Barrios Montoya, S. P., Maldonado Almarales, Y. I., & Martínez Lasso, A. J. (2021). Implementación de prácticas enfocadas hacia la orientación vocacional y la construcción de proyectos de vida en los estudiantes de grado décimo y undécimo en la Institución Educativa Departamental Rural de Tasajera Magdalena [Tesis doctoral, Universidad Politécnica Gran Colombiana]. https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/2877/PROYEC~1.PDF?sequence=1&isAllowed=y
Betancourth, J. C., & Cerón, L. J. (2017). Proyecto de vida en estudiantes de grado once de un colegio público de Medellín [Trabajo de grado, Universidad Católica del Norte de Medellín]. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/811
Boutinet, J.-P. (2002). El proyecto de vida: Un enfoque dinámico de la persona. Ediciones Paidós.
Castañeda, L. (2008). Proyecto de vida. Editorial Pax
Chacón, F. (2001). Proyecto de vida: Una propuesta para la formación integral. Editorial San Pablo.
Cifuentes Muñoz, I. L., & Alemán, P. M. (2015). Propuesta para fortalecer el proyecto de vida en estudiantes del colegio Antonio Villavicencio I.E.D. [Tesis de maestría, Fundación Universitaria Politécnico Grancolombiano]. https://core.ac.uk/download/pdf/198443095.pdf
Díaz Domínguez, T., & Alemán, P. A. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (23), 1–15. https://rieoei.org/RIE/article/download/1184/2236
Escamilla González, A. (2014). Un enfoque educativo desde la teoría de las inteligencias múltiples. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 31, 15–42. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/154543/EyF_2014_31p15.pdf?sequence=1
Espaza Bernal, V. H. (2024). Construcción de proyectos de vida de jóvenes escolarizados situados en contextos de violencia y narcotráfico [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Sinaloa]. https://n9.cl/6hxq8
Galindo Laverde, A. L., & Jarro Molano, I. C. (2022). Estrategia plan de vida para prevenir la deserción escolar en niños y niñas de la IEDR El Destino [Tesis de licenciatura, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/243874c1-2a7d-4dc8-a2c5-fd2722888941/content
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidós.
Gardner, H. (1999). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Editorial Paidós.
Gardner, H. (2000). Inteligencia reformulada: La teoría de las inteligencias múltiples. Paidós.
González Torres, M. C., & Ortega, J. (2016). ¿Qué motivos tienen los estudiantes de bachillerato para elegir una carrera universitaria? Revista de Psicología y Educación, 11(1), 45–60. https://www.rpye.es/pdf/167.pdf
Macías Figueroa, Y. G., Vigueras Moreno, J. A., & Rodríguez Gámez, M. (2021). Una escuela con inteligencias múltiples: Visión hacia una propuesta innovadora. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142021000100019&script=sci_arttext
Maslow, A. H. (2010). Motivación y personalidad. Ediciones Díaz de Santos.
Noroña, Y., Colala, A., & Peñate, J. (2023). La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: Un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica, 2(2), 202389. https://doi.org/10.58763/rc202389 DOI: https://doi.org/10.58763/rc202389
Peraza, G. N. A. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Revista EDUCARE-UPel-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(2), 403–428. https://surl.gd/tbvjqa DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1627
Piaget, J. (1946). La psicología de la inteligencia. Editorial Psique.
Piaget, J. (1948). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.
Sánchez Echeverri, Diana Marcela. (2024). La articulación en la transición de la educación media a la educación superior, el caso colombiano: Universidad en Tu Colegio. Praxis educativa, 28(1), 109-126. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108
Sánchez, L. P., & Llera, J. B. (2006). Dos décadas de "inteligencias múltiples": Implicaciones para la psicología de la educación. Papeles del psicólogo, 27(3), 147–164.
Sierra Díaz, M. E. (2020). Percepciones y expectativas de los estudiantes de los grados 4° y 5° de la EBP del Centro Educativo El Salado sobre la relación entre proyecto de vida y permanencia en el sistema educativo. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1176
Vallejos Carrasco, A. (2019). Las habilidades blandas y su influencia en el desempeño laboral del personal administrativo de la Municipalidad Distrital de Pomalca, 2018 [Tesis de licenciatura. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/2082/1/TL_VallejosCarrascoAndrea.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.