STUDENT CHALLENGES FACING THEIR LIFE PROJECT: MULTIPLE INTELLIGENCES AND THEIR CONTINUITY TOWARD HIGHER EDUCATION

Authors

  • Wilder Duveimar Rodríguez Pineda
  • Astrid Carolina Pardo Garzón

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3981

Keywords:

Life project, multiple intelligences, educational transitions, education and soft skills

Abstract

In an increasingly globalized, demanding and evolved world, in a world where skills are now more important than the academy itself, it is necessary and imperative to reflect on the motivations that students have, from the youngest levels to the highest, when they must face the challenge of beginning to assume their life project, their future and their destiny at a personal, social and professional level. The challenge of having to decide which path to take cannot be ignored by teachers, as they are key players in the teaching-learning process. Discovering students' skills and abilities in the classroom through the timely identification of multiple intelligences can be a determining factor for students when deciding on a career, a job, and their life choices. For this reason, through this research based on a documentary review, with a qualitative approach, we will address the relevance of this transcendental aspect and how, also from the theory of multiple intelligences, we can visualize and distinguish the characteristic potential of a student, their true interests and needs, and the way to assume and face one of the main challenges of being, such as their life project. This and other documentary perspectives will allow us to demonstrate how this decision-making also influences whether or not they continue with higher education, which today is so easily interrupted. Finally, through this research, we will be able to demonstrate and analyze some of the most conclusive aspects when it comes to choosing a life path from an early age, also prioritizing soft skills, so crucial to achieving success, assertive communication, and individual and professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilder Duveimar Rodríguez Pineda

Institución Educativa

 La Madrid Villavicencio

Astrid Carolina Pardo Garzón

Institución Educativa

 El Bosque en Soacha

References

Antunes, C. (2014). Inteligencias múltiples y competencias. Editorial Graó.

Barrios Montoya, S. P., Maldonado Almarales, Y. I., & Martínez Lasso, A. J. (2021). Implementación de prácticas enfocadas hacia la orientación vocacional y la construcción de proyectos de vida en los estudiantes de grado décimo y undécimo en la Institución Educativa Departamental Rural de Tasajera Magdalena [Tesis doctoral, Universidad Politécnica Gran Colombiana]. https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/2877/PROYEC~1.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Betancourth, J. C., & Cerón, L. J. (2017). Proyecto de vida en estudiantes de grado once de un colegio público de Medellín [Trabajo de grado, Universidad Católica del Norte de Medellín]. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/811

Boutinet, J.-P. (2002). El proyecto de vida: Un enfoque dinámico de la persona. Ediciones Paidós.

Castañeda, L. (2008). Proyecto de vida. Editorial Pax

Chacón, F. (2001). Proyecto de vida: Una propuesta para la formación integral. Editorial San Pablo.

Cifuentes Muñoz, I. L., & Alemán, P. M. (2015). Propuesta para fortalecer el proyecto de vida en estudiantes del colegio Antonio Villavicencio I.E.D. [Tesis de maestría, Fundación Universitaria Politécnico Grancolombiano]. https://core.ac.uk/download/pdf/198443095.pdf

Díaz Domínguez, T., & Alemán, P. A. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (23), 1–15. https://rieoei.org/RIE/article/download/1184/2236

Escamilla González, A. (2014). Un enfoque educativo desde la teoría de las inteligencias múltiples. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 31, 15–42. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/154543/EyF_2014_31p15.pdf?sequence=1

Espaza Bernal, V. H. (2024). Construcción de proyectos de vida de jóvenes escolarizados situados en contextos de violencia y narcotráfico [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Sinaloa]. https://n9.cl/6hxq8

Galindo Laverde, A. L., & Jarro Molano, I. C. (2022). Estrategia plan de vida para prevenir la deserción escolar en niños y niñas de la IEDR El Destino [Tesis de licenciatura, Fundación Universitaria Los Libertadores]. https://repository.libertadores.edu.co/server/api/core/bitstreams/243874c1-2a7d-4dc8-a2c5-fd2722888941/content

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Paidós.

Gardner, H. (1999). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Editorial Paidós.

Gardner, H. (2000). Inteligencia reformulada: La teoría de las inteligencias múltiples. Paidós.

González Torres, M. C., & Ortega, J. (2016). ¿Qué motivos tienen los estudiantes de bachillerato para elegir una carrera universitaria? Revista de Psicología y Educación, 11(1), 45–60. https://www.rpye.es/pdf/167.pdf

Macías Figueroa, Y. G., Vigueras Moreno, J. A., & Rodríguez Gámez, M. (2021). Una escuela con inteligencias múltiples: Visión hacia una propuesta innovadora. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142021000100019&script=sci_arttext

Maslow, A. H. (2010). Motivación y personalidad. Ediciones Díaz de Santos.

Noroña, Y., Colala, A., & Peñate, J. (2023). La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: Un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica, 2(2), 202389. https://doi.org/10.58763/rc202389 DOI: https://doi.org/10.58763/rc202389

Peraza, G. N. A. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Revista EDUCARE-UPel-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(2), 403–428. https://surl.gd/tbvjqa DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1627

Piaget, J. (1946). La psicología de la inteligencia. Editorial Psique.

Piaget, J. (1948). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica.

Sánchez Echeverri, Diana Marcela. (2024). La articulación en la transición de la educación media a la educación superior, el caso colombiano: Universidad en Tu Colegio. Praxis educativa, 28(1), 109-126. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108 DOI: https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280108

Sánchez, L. P., & Llera, J. B. (2006). Dos décadas de "inteligencias múltiples": Implicaciones para la psicología de la educación. Papeles del psicólogo, 27(3), 147–164.

Sierra Díaz, M. E. (2020). Percepciones y expectativas de los estudiantes de los grados 4° y 5° de la EBP del Centro Educativo El Salado sobre la relación entre proyecto de vida y permanencia en el sistema educativo. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1176

Vallejos Carrasco, A. (2019). Las habilidades blandas y su influencia en el desempeño laboral del personal administrativo de la Municipalidad Distrital de Pomalca, 2018 [Tesis de licenciatura. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://tesis.usat.edu.pe/bitstream/20.500.12423/2082/1/TL_VallejosCarrascoAndrea.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Wilder Duveimar Rodríguez Pineda, & Astrid Carolina Pardo Garzón. (2025). STUDENT CHALLENGES FACING THEIR LIFE PROJECT: MULTIPLE INTELLIGENCES AND THEIR CONTINUITY TOWARD HIGHER EDUCATION. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3981

Issue

Section

Revisión Bibliográfica