INFLUENCE OF SCHOOL VIOLENCE ON TEACHING PRACTICE.

Authors

  • Laura Ruth Sterling Chávarro
  • Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3982

Keywords:

School violence, Education, Teacher, School Coexistence

Abstract

This scientific essay aims to identify the effects of school violence on teaching practice in Colombia by analyzing data related to cases reported in the country over the last decade. The research methodology is based on a documentary review of articles, news reports, books, and theses that provide truthful and relevant information on the topic, which were interpreted from a critical perspective by the authors and their experience in the educational field. Among the most significant findings, it was noted that Colombia, according to PISA 2022, ranked 11th among the countries with the highest percentage of school violence cases, and later in 2024 moved up to 9th place with more than 41,500 reported cases, according to the official study by the international NGO Bullying Sin Fronteras, which covers the continents of America, Africa, Europe, and Asia. The departments with the highest number of reported school violence cases that year were Cundinamarca (Bogotá) at 21%, Antioquia (Medellín) at 13%, Atlántico (Barranquilla) at 12%, Bolívar (Cartagena) at 10%, Cauca (Popayán) at 6%, and Córdoba (Montería) at 6%. The findings highlight that, at the national level, Colombia has designed and implemented various strategies in all educational institutions to reduce cases of school violence. These strategies include the implementation of School Coexistence Manuals, the formation of School Coexistence Committees, Parenting Schools, activities to develop socio-emotional skills, Comprehensive Care Pathways, Student Life Projects, Peace Education Courses, partnerships with external entities, strengthening of student participation, and psychological and psycho-pedagogical support. These initiatives are supported by Colombian regulations such as the General Education Law 115 of 1994 and Law 1620 of 2001

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Ruth Sterling Chávarro

Instituciones Educativas

Municipios del Sur, Huila

Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo

Institución Educativa

Cascajal del Municipio

de Timaná - Huila

References

Alonso Dorado, E. J. (2025, marzo 12). Joven estudiante perdió un riñón tras ser empujado por las escaleras de un colegio de Bogotá. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/podcast/el-cafe-de-hoy/matoneo-entre-adolescentes-que-golpean-a-otros-mortalmente-776314

Banco Interamericano de Desarrollo. (2021). Violencia Escolar en América Latina: cifras para reflexionar. https://publications.iadb.org/es/america-en-el-centro-motor-de-desarrollo-para-la-region-de-centroamerica-panama-y-republica

Bohórquez, A. (2018). Proyecto de vida: una apuesta por la prevención de riesgos en adolescentes. Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.

Bullying Sin Fronteras. (2024, noviembre). Estadísticas Mundiales de Bullying 2024. COLOMBIA. https://www.eltiempo.com/bogota/joven-estudiante-perdio-un-rinon-tras-ser-empujado-por-las-escaleras-de-un-colegio-de-bogota-3434848

Cárdenas, M. & Paredes, L. (2021). Impacto de la violencia escolar en el desempeño docente: una mirada latinoamericana. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 123-139. https://rieoei.org/RIE/issue/download/inclusion/inclusion

Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/ norma.php?i=27404

Congreso de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006. Código de Infancia y Adolescencia. https://www.oas.org/dil/esp/codigo_de_la_infancia_y_la_adolescencia_colombia.pdf

Congreso de Colombia. (2013). Ley 1620 de 2013. Por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos. https://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1620 _2013.html

Defensoría del Pueblo de Colombia. (2023). Informe de violencia escolar en Colombia. https://www.defensoria.gov.co/-/defensor-del-pueblo-alerta-el-desconocimiento-en-el-abordaje-de-situaciones-de-acoso-escolar-por-parte-de-la-comunidad-educativa

García-Cano, E., Mendoza, J., & Torres, V. (2021). Estrés docente y violencia escolar: consecuencias en la calidad educativa. Revista de Educación y Pedagogía, 33(87), 57-76. ht http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S2422-42002020000100188

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Bantam Books.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2018). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Education. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez, %20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion %20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Laboratorio de Economía de la Educación. (2024, 2 de mayo). 23% de los estudiantes en Colombia son víctimas de Bullying. Pontificia Universidad Javeriana.

Melo, S. (2020). Salud mental de los docentes y violencia en el entorno escolar. Revista Colombiana de Psicología, 29(2), 105-120. http://www.scielo.org.co/scielo.php? script=sci_abstract&pid=S0034-74502010000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2022). Observatorio de Convivencia Escolar: Informe Anual 2022. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-385377_recurso_23.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2013). Guía No. 49: Actualización de manuales de convivencia.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2015). Convivencia escolar para la paz.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Observatorio de Convivencia Escolar: Informe Anual 2022. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-385377_recurso_23.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2023). Convivencia escolar: una apuesta por la calidad educativa. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Convivencia-escolar/

Pacheco, Berenice. (2018). Violencia escolar: la perspectiva de estudiantes y docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 112-121. Recuperado en 28 de abril de 2025, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100112&lng=es&tlng=es DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523

Ramírez, S. & Patiño, F. (2022). Relaciones entre docentes y familias en contextos de violencia escolar. Educación y Sociedad, 43(158), 175-196. https://www.redalyc.org/journal/2654/265470004004/html/

Solano, C. (Productor). (2023, junio 9). Matoneo entre adolescentes que golpean a otros mortalmente [Audio pódcast]. El Café de Hoy. El Tiempo. https://caracol.com.co/2024/08/26/la-policia-priorizo-30-colegios-del-valle-de-aburra-por-altos-indices-de-violencia-escolar/

UNESCO & UNICEF. (2020). Ending Violence in Schools: A Global Perspective. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246970

UNESCO. (2017). Educación para la paz: una estrategia necesaria para el siglo XXI.

UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483 DOI: https://doi.org/10.54675/TRVR4270

UNESCO. (2019). Tras la cifra: poner fin a la violencia y al acoso en la escuela. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483_spa

Valle David, N. (2024, agosto 26). La Policía priorizó 30 colegios del Valle de Aburrá por altos índices de violencia escolar. Caracol Radio. https://www.elespectador.com/colombia/cali/nino-de-11-anos-fue-herido-con-cuchillo-por-un-adolescente-en-colegio-de-palmira-valle-del-cauca/

Published

2025-07-20

How to Cite

Laura Ruth Sterling Chávarro, & Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo. (2025). INFLUENCE OF SCHOOL VIOLENCE ON TEACHING PRACTICE. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3982

Issue

Section

Revisión Bibliográfica