TECHNOLOGICAL IMPLICATIONS IN EDUCATIONAL CONTEXTS FROM THE THEORETICAL ASSUMPTIONS OF THE PEDAGOGY OF AFFECTION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3993Keywords:
Technology, educational contexts and pedagogy of affectionAbstract
The technological implications in educational contexts arise from the avalanche that is lived in society today with cutting-edge instructional resources or otherwise what is handled in terms of artificial intelligence; every day new teaching options appear that go in terms of virtual education, augmented reality or otherwise everything that enclose the platforms and repositories that are essential source in the teaching processes and this is how the present general objective arises: To reflect on the technological implications in educational contexts from the theoretical assumptions of the pedagogy of affection with an approach to Colombian basic education. The methodology used was framed in a qualitative research focused on documentary analysis; which brought as a result that the technological implications in education is a trend that must be assumed from the classroom and where it is pertinent to involve the pedagogy of affection that will undoubtedly humanize the use of technologies in education; from there emerges a great conclusion that indicates that teachers within their pedagogical action should establish the basis for an adequate use of technologies more human impregnated with the pedagogy of affection in order to generate a teaching model focused on the quality of educational processes.
Downloads
References
Alonso, L. (2024). La educación emocional: una alternativa educativa impostergable tras el retorno a la presencialidad. Uniandes Episteme. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, vol. 11, núm. 1. https://www.redalyc.org/journal/5646/564677294009/html/ DOI: https://doi.org/10.61154/rue.v11i1.3355
Arciniegas, N., Diaz, K., & Mancera, W. (2023). Influencia del acceso a la tecnología y conectividad en los procesos educativos en Colombia. https://repository.universidadean.edu.co/bitstreams/f4989139-46b7-4371-9ae7-1fb4eac6f2f3/download
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Giambruno, C., Arias, E., Della, G., & Pérez, M. (2024). Herramienta de integración de tecnologías digitales en los sistemas educativos: marco conceptual para América Latina y el Caribe. https://ceibal.edu.uy/wp-content/uploads/2024/10/Herramienta-de-integracion-de-tecnologias-digitales-en-los-sistemas-educativos-marco-conceptual-para-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
Goicoechea, María. Olaya, F. (2014) Filosofía y Educación Afectiva en Amor y Pedagogía, de Unamuno. Ediciones Universidad de Salamanca DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu20142614158
Grijalba, J. (2020). Colombia y su perspectiva educativa: un acercamiento al pensamiento sociocrítico desde las ciencias sociales. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 954-972. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000400954&lng=es&tlng=es.
May, O. (2001). Pedagogía del afecto: Un amalgamamiento de perspectivas para la educación del colombiano del nuevo milenio. Zona Próxima, núm. 2. https://www.redalyc.org/pdf/853/85300203.pdf
Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza: Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita las humanidades. Siglo XXI Editores. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c
Peñafiel, P. (2024). El clima en el aula de clase como factor que interviene en el proceso enseñanza – aprendizaje. Conocimiento Global, 9(1), 164-175. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/353 DOI: https://doi.org/10.70165/cglobal.v9i1.353
Ramírez, B., & Escobar, G. (2021). El aprendizaje basado en proyectos como medio para abordar la enseñanza de la regulación nerviosa y el conocimiento de las emociones, con estudiantes de grado 11 de la escuela pedagógica experimental. Revista Electrónica EDUCyT, 11(Extra), 761–772. https://die.udistrital.edu.co/revistas/index.php/educyt/article/view/83
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.