TECHNOLOGICAL IMPLICATIONS IN EDUCATIONAL CONTEXTS FROM THE THEORETICAL ASSUMPTIONS OF THE PEDAGOGY OF AFFECTION

Authors

  • Bautista C. Javier A.
  • Contreras J. Marlon E.

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3993

Keywords:

Technology, educational contexts and pedagogy of affection

Abstract

The technological implications in educational contexts arise from the avalanche that is lived in society today with cutting-edge instructional resources or otherwise what is handled in terms of artificial intelligence; every day new teaching options appear that go in terms of virtual education, augmented reality or otherwise everything that enclose the platforms and repositories that are essential source in the teaching processes and this is how the present general objective arises: To reflect on the technological implications in educational contexts from the theoretical assumptions of the pedagogy of affection with an approach to Colombian basic education. The methodology used was framed in a qualitative research focused on documentary analysis; which brought as a result that the technological implications in education is a trend that must be assumed from the classroom and where it is pertinent to involve the pedagogy of affection that will undoubtedly humanize the use of technologies in education; from there emerges a great conclusion that indicates that teachers within their pedagogical action should establish the basis for an adequate use of technologies more human impregnated with the pedagogy of affection in order to generate a teaching model focused on the quality of educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bautista C. Javier A.

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Contreras J. Marlon E.

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Alonso, L. (2024). La educación emocional: una alternativa educativa impostergable tras el retorno a la presencialidad. Uniandes Episteme. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, vol. 11, núm. 1. https://www.redalyc.org/journal/5646/564677294009/html/ DOI: https://doi.org/10.61154/rue.v11i1.3355

Arciniegas, N., Diaz, K., & Mancera, W. (2023). Influencia del acceso a la tecnología y conectividad en los procesos educativos en Colombia. https://repository.universidadean.edu.co/bitstreams/f4989139-46b7-4371-9ae7-1fb4eac6f2f3/download

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Giambruno, C., Arias, E., Della, G., & Pérez, M. (2024). Herramienta de integración de tecnologías digitales en los sistemas educativos: marco conceptual para América Latina y el Caribe. https://ceibal.edu.uy/wp-content/uploads/2024/10/Herramienta-de-integracion-de-tecnologias-digitales-en-los-sistemas-educativos-marco-conceptual-para-America-Latina-y-el-Caribe.pdf

Goicoechea, María. Olaya, F. (2014) Filosofía y Educación Afectiva en Amor y Pedagogía, de Unamuno. Ediciones Universidad de Salamanca DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu20142614158

Grijalba, J. (2020). Colombia y su perspectiva educativa: un acercamiento al pensamiento sociocrítico desde las ciencias sociales. Mendive. Revista de Educación, 18(4), 954-972. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000400954&lng=es&tlng=es.

May, O. (2001). Pedagogía del afecto: Un amalgamamiento de perspectivas para la educación del colombiano del nuevo milenio. Zona Próxima, núm. 2. https://www.redalyc.org/pdf/853/85300203.pdf

Maggio, M. (2012). Enriquecer la enseñanza: Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita las humanidades. Siglo XXI Editores. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c

Peñafiel, P. (2024). El clima en el aula de clase como factor que interviene en el proceso enseñanza – aprendizaje. Conocimiento Global, 9(1), 164-175. https://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/353 DOI: https://doi.org/10.70165/cglobal.v9i1.353

Ramírez, B., & Escobar, G. (2021). El aprendizaje basado en proyectos como medio para abordar la enseñanza de la regulación nerviosa y el conocimiento de las emociones, con estudiantes de grado 11 de la escuela pedagógica experimental. Revista Electrónica EDUCyT, 11(Extra), 761–772. https://die.udistrital.edu.co/revistas/index.php/educyt/article/view/83

Published

2025-07-20

How to Cite

Bautista C. Javier A., & Contreras J. Marlon E. (2025). TECHNOLOGICAL IMPLICATIONS IN EDUCATIONAL CONTEXTS FROM THE THEORETICAL ASSUMPTIONS OF THE PEDAGOGY OF AFFECTION. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3993

Issue

Section

Revisión Bibliográfica