SOCIAL NETWORKS AND THE INFLUENCE OF CYBERLANGUAGE IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

  • Sofia Salamanca Meaury
  • Lourdes Salamanca Meaury

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3994

Keywords:

Social networks, Cyberlanguage, education

Abstract

Currently the demands of the globalized world have presented new means and forms of communication, in this sense, social networks symbolize a resource through which people called users interconnect anywhere in the world in real time, which allows them to know other cultures, ways of life, slang, languages and modes of expression.  being adapted by other contexts such as trends or fashions of the present time. Hence, the importance of this scientific article focused on the documentary analysis of social networks and the influence of cyberlanguage in the educational context. For this reason, an inquiry was carried out with a qualitative and consequently interpretative approach, in such a way that knowledge was generated about this object of study, referring that interactivity arose from information and communication technologies, and this originated a world subordinated to information and communication technology.  especially social networks arrived as means of transformation, and cyberlanguage was introduced as forms of oral and written expression, having repercussions and impacts at the educational level. Cyberlanguage in the academic writing context has entered rapidly, influencing young people mostly. This is because social networks are a primary source of transmitting messages. One of the aspects that can be denoted from the establishment of cyberlanguage is that the sense of the importance of knowing how to write has been lost and with it the academic writing context, which is understood as a problem in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, D; Ramos, T; Nuñez, L; e Inga, M. (2018). El ciberlenguaje juvenil universitario: Análisis de los textos de la página de Facebook “Confesiones”. Propósitos y Representaciones. Jul.-dic. 2018, Vol. 6, Nº 2: pp.339-405. Disponible en: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.238 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.238

Barrera, L. (2005). El idioma de Internet: ¿Lengua virtual o lengua virtuosa?

Betancourt, A. (2010). El ciberlenguaje como variedad lingüística. Revista Educación, comunicación y tecnología. Vol. 4 No. 8 enero – junio de 2010. Medellín, Colombia.

Castells, M. (2001). La galaxia Internet. Madrid: Arete. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-89613-1

Estándares Básicos de Competencias. (2006). Ministerio de Educación Nacional.

Fraca. L. (2006). La ciberlingua. Una variedad compleja de lengua en Internet. Caracas: UPEL-IPC-IVILLAB.

Fraca, L. (2007) El chateo desde la ciberligüística. Revista Argos Vol. 24 Nº 46/ pp. 25-37

Gómez, J. (2005). La Cibergrafía ya es realidad. [Intervención tenida en el “VII Congreso y Asamblea de la Sociedad Española de Periodística (SEP)”, celebrado en Sevilla entre los días 7 y 9 de marzo. pp. 268-277]

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas: Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Revolución educativa. Colombia aprende. Primera Edición.

Naciones Unidas (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.

Ramírez, R. (2011). Del homo sapiens al homo digitalis: las propuestas escriturales en los blogs literarios en Venezuela. Revista Arbitrada de la Facultad Experimental de Arte de la Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. Año 6 N° 11. julio – diciembre. pp. 50 – 55.

Rosenblat, A. (1971). Nuestra lengua en ambos mundos. Estella (Navarra): Salvat Editores, S.A.

Torres, M. (2020). El proceso de la escritura en estudiantes adolescentes Sordos: Mensajería de texto. [Disponible en linea]: [https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11925/proceso_escritura_en_estudiantes.pdf]

Published

2025-07-20

How to Cite

Sofia Salamanca Meaury, & Lourdes Salamanca Meaury. (2025). SOCIAL NETWORKS AND THE INFLUENCE OF CYBERLANGUAGE IN THE EDUCATIONAL CONTEXT. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3994

Issue

Section

Revisión Bibliográfica