STRATEGIES FOR MEDIATING THE DIDACTICS OF READING COMPREHENSION IN FRONT OF THE BASIC RIGHTS OF LEARNING IN SPANISH LANGUAGE

Authors

  • Laura Cecilia Álvarez Díaz
  • Yina Lineth Pallares Fuentes
  • Yasnady Torrado Contreras

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3998

Keywords:

Reading comprehension, mediating strategies in CL didactics, basic learning rights DBA, Spanish language

Abstract

Reading comprehension (RL) in Colombia has been the subject of extensive research in recent years due to its importance in the face of the unfavorable indexes registered in the Saber Tests in relation to the reading and writing skills of high school students. For this reason, this essay-type article seeks from its global objective: To generate theoretical reflections regarding the mediating strategies in CL didactics in relation to the fulfillment of the basic learning rights (DBA) in Spanish language. The methodology used was framed in qualitative research supported by the technique of content analysis, where the essential theoretical premises that involve the DBA of girls students belonging to the official sector are presented. From this perspective, the results obtained show that the reinforcement of CL didactics from the pedagogical mediating strategies contributes to the improvement of academic performance, since at present there are still marked weaknesses of the students in terms of the progress of their reading skills, which is reflected in the results presented in the Saber Tests. To this effect, it leads to the conclusion that the DBAs should include pedagogical and technical mediating strategies so that the performance of the students in their environment represents a positive element, thus providing high quality inputs for the improvement of their academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Cecilia Álvarez Díaz

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Yina Lineth Pallares Fuentes

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Yasnady Torrado Contreras

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Acuña, E. B., & López Ale, A. (2017). Pensamiento crítico en la lectura comprensiva. Revista Confluencias, 1, 10–16. http://editorial.unca.edu.ar/Publicacione on line/Confluencias/PDF/Vol 1/1-Educacion/2-pensamiento crítico - Acuna.pdf%0A%0A

Aguilar, T., Cohen, P., y Alvarado, S. (2017). Comprensión lectora en la educación colombiana: una visión del aprendizaje en la educación básica. Instituto de Educación Superior Politécnico de la Costa Atlántica. Revista Gestión, competitividad e innovación. https://pca.edu.co/editorial/revistas/index.php/gci/article/view/119/114

De León J., Martínez, D., y Rhenals, F. (2021). Estrategia didáctica basada en las TIC para el fortalecimiento de la competencia lectora (comprensión e Interpretación) en los estudiantes de Grado 6° B y 7° a de la institución educativa El Castillo-Municipio de San Bernardo del Viento- Departamento de Córdoba Colombia. Facultad de Ciencias Sociales y Educación, Universidad de Cartagena Maestría en Recursos Digitales aplicados a la Educación. https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/f4b265e3-fbb8-404d-a1af-9a1d62930295

Díaz y Hernández (2015). Estrategias para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. (2° ed). México: Mac Graw-Hill

Gonzáles, Barba & Gonzáles (2010). La comprensión lectora en educación secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, 1-11. DOI: https://doi.org/10.35362/rie5366413

Ley 115. (1994). Artículo 20. Congreso de la República de Colombia. Febrero, 8, 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Martínez, R., y Torres J. (2019). Las tecnologías y el desarrollo de la comprensión de textos. Propuesta de un instrumento diagnóstico. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos. Revista Atenas volumen 2 número 46. https://www.redalyc.org/journal/4780/478060100009/html/

Meneses M. (2017) Desarrollo de la competencia lectora para el mejoramiento del nivel académico en estudiantes del grado noveno de la institución educativa Colegio Oriental N° 26 de la ciudad de San José de Cúcuta. Universidad Autónoma de Bucaramanga. UNAB. Facultad de Ciencias Sociales Humanidades y Artes Programa Becas para la Excelencia Docente San José de Cúcuta. https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/pdf/74cd8b9596136bb5afeb3a87f69959e0.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2018). Plan nacional de lectura y escritura de educación inicial, preescolar, básica y media. Dirección de Calidad de Educación Preescolar, Básica y Media. Subdirección de Fomento y Competencias. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Plan-Nacional-de-Lectura-Escritura-Oralidad-y-Bibliotecas-PNLEO/

Pulgar, D., Bolaño, D., Martínez, D., De la Cruz, F., Rodríguez, J., y Castillo, M. (2018). Lectura y comprensión lectora mediante las tecnologías de la información y comunicación en educación básica. Artículo de investigación. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/download/2234/1954/9440 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.68

RAE (2021). Real Academia Española. Obtenido de https://dle.rae.es/estrategia?m=form

Rebolledo, B., Gutiérrez, F., Soto, C., Rodríguez, M., y Palma, D. (2020). Tecnologías para la comprensión lectora: estado actual y nuevos desarrollos. Universidad Nacional Autónoma de México. Revista digital universitaria volumen 21 número 6. https://www.revista.unam.mx/2020v21n6/tecnologias_para_la_comprension_lectora_estado_actual_y_nuevos_desarrollos/ DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.6.7

Solé, I. (1996), Estrategias de comprensión de la lectura, Barcelona, Graó

Torres, D. (2024). Aproximación teórica desde la didáctica sobre la comprensión lectora en educación secundaria. Trabajo de Grado para optar al Título de Doctor en Educación universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio. Rubio, Venezuela. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1130/1004

Vásquez, A. (2022). Comprensión lectora: fundamentos teóricos y estrategias de acercamiento al texto. Universidad Metropolitana de Ciencia Investigación y Tecnología (UMECIT). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2607/3858

Zeas, P. (2024). Importancia y beneficios de la lectura. IPAC. Enseñanza para la vida. https://ipac.edu.ec/importancia-y-beneficios-de-la-lectura/

Published

2025-07-20

How to Cite

Laura Cecilia Álvarez Díaz, Yina Lineth Pallares Fuentes, & Yasnady Torrado Contreras. (2025). STRATEGIES FOR MEDIATING THE DIDACTICS OF READING COMPREHENSION IN FRONT OF THE BASIC RIGHTS OF LEARNING IN SPANISH LANGUAGE. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3998

Issue

Section

Textos para la Difusión