THE IMPORTANCE OF PHYSICAL EDUCATION IN THE PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT OF EARLY CHILDHOOD STUDENTS

Authors

  • Ferenc Miguel Cardozo González
  • Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4015

Keywords:

Physical Education, Psychomotor Development, Early Childhood Students

Abstract

Physical Education is a fundamental area of the educational system in Colombia, however, in early childhood the presence of a professional in this field, who leads the classes with the students and all the processes that this entails, has not been guaranteed. In many educational institutions the teachers who guide the physical education class do not have the academic training or the knowledge to provide the tools that children need at this age, which has generated major problems in the psychomotor development of students, because they are detected sometime later, during high school. The purpose of this article is to generate a reflection on the problems presented in educational institutions in Colombia, regarding the importance of the physical education class in the psychomotor development of students. The methodological structure used in this article is based on the analysis of the needs of early childhood students in the physical education class and the problems that are generated in their motor skills, due to the lack of a specialized teacher in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ferenc Miguel Cardozo González

Colegio Tibabuyes Universal Bogotá.

Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez

Coordinador Colegio Castilla I.E.D. Bogotá DC

References

Ainsworth, M. D. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Lawrence Erlbaum.

Aucouturier, B. (1997). La Práctica Psicomotriz: una ayuda psicopedagógica o psicoterapéutica fomentada en una comprensión psicológica de la motricidad del infante. Escuela Municipal de Expresión y de Psicomotricidad (Ed.). XIV Seminario de Práctica Psicomotriz: La Práctica Psicomotriz: una intervención que acompaña la acción del niño, 63-71.

Calero, J. M. M., Carcelen, R. C. M., & Pérez, J. I. F. (2025). Aprendizaje en educación física: una propuesta pedagógica desde el enfoque cooperativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(1), 4160-4178. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16139/23050 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v9i1.16139

Carbonell Blanco, O. A. M., Plata cOntreraS, S. J., Bermúdez Jaimes, M. E., Suárez Baracaldo, L. C., Peña Patino, P. A., & Villanueva Betancourth, C. (2015). Caracterización de prácticas de cuidado en familias colombianas con niños en primera infancia en situación de desplazamiento forzado. Universitas Psychologica, 14(1), 67-80. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.cpcf

Del Arco Quel, G. (2017). Práctica Psicomotriz Aucouturier en Educación Infantil. Desarrollo y aprendizaje a través del cuerpo en movimiento (Bachelor's thesis).

Galvis, A. & González, M. (2020). Educación Física en Colombia: Estado Actual y Retos. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Ginsburg, K. R. (2007). The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds. Pediatrics DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2006-2697

Gómez, A. M. (2021). La importancia de la educación física en la primera infancia. Revista de Educación Física, 15(2), 45-58.

Ley 115 de 1994. Áreas obligatorias y fundamentales (Articulo 23). 8 de febrero de 1994.

Diario Oficial No. 41.214

Ley 1618 de 2013. Derecho a la recreación y deporte (Artículo 18). 27 de febrero de 2013. Diario Oficial Nº 48717

Ministerio de Educación Nacional (1996). Serie lineamientos curriculares Educación Física, Recreación y Deporte. Colombia. Bogotá: MEN

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Informe de Educación Física en Colombia. Bogotá: MEN.

Oiberman, A., Paolini, C., & Mansilla, M. (2012). Escala Argentina de Inteligencia Sensorio-motriz (EAIS): percentiles nacionales. Interdisciplinaria, 29(2), 271-286. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2012.29.2.7

Organización Mundial de la Salud. (2020). Obesidad Infantil: Estado de la Situación en América Latina. Ginebra: OMS. Sánchez, F. (1996). La actividad física orientada hacia la salud. Madrid: Biblioteca Nueva.

Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press. DOI: https://doi.org/10.1037/11494-000

Sánchez, F. (1996). La actividad física orientada hacia la salud. Madrid: Biblioteca Nueva.

UNESCO. (2015). Lineamientos sobre Educación Física y Salud en la Infancia. París: UNESCO.

Universidad de Los Andes. (2019). Educación física en la primera infancia: un análisis de la formación docente en Colombia. Bogotá: Universidad de Los Andes.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Published

2025-07-20

How to Cite

Ferenc Miguel Cardozo González, & Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez. (2025). THE IMPORTANCE OF PHYSICAL EDUCATION IN THE PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT OF EARLY CHILDHOOD STUDENTS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4015