TOWARDS A PEDAGOGY OF OTHERNESS FOR COEXISTENCE IN COLOMBIAN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4039Keywords:
Pedagogy of otherness, school coexistence, special conditions and new generationsAbstract
The school should be a place for the transmission of knowledge, which also allows the development of other processes of interaction between people. It is necessary to take into account the transcendence of school coexistence as a subject and object of analysis and reflections on the work of the school in the formation of new generations, taking into account the vertiginous changes in which the new social dynamics in which the students intervene are moving. Now, it must be taken into account that educational institutions are regulators of norms and provisions that try to establish a vital minimum of adequate coexistence among its members, which allows them to experience a sense of security and tranquility. From this point of view, it is pertinent to propose the following general objective: to reflect on the pedagogy of otherness for coexistence in Colombian basic education. The methodology used is based on a documentary analysis from which emerges a theoretical contribution that brings as a result contributions for a pedagogy of otherness for coexistence in basic education, taking into account that it is possible to conclude that the pedagogy of otherness allows achieving the recognition of the other; understanding that it is possible to understand and comprehend all those who present differentiating characteristics, a relevant situation that should be considered in educational institutions, when students with special conditions are present; therefore an approach to what happens in the daily life of schools is sought.
Downloads
References
Ávila, J. (2021). Pedagogías de la alteridad, experiencias educativas en la localidad de Usme, Bogotá (Colombia). Universidad Antonio Nariño de Bogotá Colombia. Revista Muesca. Cabás número 26. http://revista.muesca.es/documentos/cabas26/18-%20Pedagogias%20de%20la%20alteridad.pdf
Barrios, A. (2021). Estrategias pedagógicas que dinamizan la convivencia escolar. Una interpretación bibliográfica. Institución educativa San Lucas, Colombia. https://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/download/922/821
Caicedo, J., Sornoza, K., y Zumbado, H. )2024). Habilidades sociales y convivencia escolar en niños de educación inicial. Cienfuegos, Cuba. Revista Conrado volumen 20 número 96. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000100206
Calderón, J. (2021). Reconocer la importancia de la alteridad. Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD). https://es.scribd.com/document/502017477
Cruz, E. (2013). Empatía y alteridad en Mariátegui: una lectura de los 7 ensayos. Revista científica Guillermo de Ockham volumen 11 número 2. Universidad de San Buenaventura Cali, Cali Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/1053/105329737012.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.2345
Díaz, S., y Sime, L. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista virtual Universidad Católica del Norte, número 49. Bogotá Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574008.pdf
Espinosa, J. (2020). La Pedagogía de la Alteridad: una mirada a lo humano. Universidad de Jaén, España. https://schoolrubric.es/la-pedagogia-de-la-alteridad-una-mirada-a-lo-humano/
González, L. (2019). Concepciones de alteridad y las prácticas de reconocimiento del otro en la relación pedagógica (educador – educando). Tesis de Grado para optar al título de Magíster en Ciencias de la Educación. Universidad de San Buenaventura Facultad de Educación Maestría en Ciencias de la Educación. Medellín, Colombia. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/2d7a3398-a94c-4ab0-b634-7ad1a472dc40/content
Pineda, J. (2013). Pedagogías de la alteridad: pensar en las geografías del Sur. Maestría en Educación desde la diversidad. Universidad de Manizales, Colombia. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/1613/
Quesada, B. (2011). Aproximación al concepto de alteridad en Lévinas. Propedéutica de una nueva ética como filosofía primera. Investigaciones Fenomenológicas, volumen monográfico 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4846508
Varón, V., Martínez, S., León, Y., y Barón, B. (2020). Pedagogía de la alteridad: entre la educación como práctica social y el ejercicio intelectual. Corporación Universitaria Minuto de Dios. Revista Insignare Scientia volumen 3 número 2. https://www.researchgate.net/publication/344036187_ DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i2.11582
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.