STRATEGIC MANAGEMENT IN COLOMBIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A FUNDAMENTAL BASIS FOR CHANGE AND TRANSFORMATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

  • Martha Isabel Mejías Acevedo
  • María Piedad Fuentes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4042

Keywords:

Strategic management, change, transformation and educational process

Abstract

The educational system, in its daily life, faces an infinity of facts that sometimes are unimaginable, perhaps to remember some of them the transition lived during the pandemic, the passage from the presential to the virtual, or the appearance of artificial intelligence; realities that cannot be left aside and it is worth considering these situations to promote an approach to what is lived daily in the educational institutions and that is how the following general objective emerges: To reflect on the role of strategic management in Colombian educational institutions as a fundamental basis for change and transformation in the educational process. The methodology used focuses on qualitative research through the technique of documentary analysis, it is appropriate to point out that the documents worked on reveal a theoretical position on the managerial action that teachers must fulfill, both in the classroom and in the institutions. The methodology used focuses on qualitative research through the documentary analysis technique. It is appropriate to point out that the documents studied reveal a theoretical position on the managerial action that teachers must perform, both in the classroom and in the institutions. From there it was concluded that strategic management is fundamental for teachers with managerial positions to be able to lead institutions to a development according to the demands of society when educational processes are facing relevant changes, one of them being the advances in technology that have permeated the diversity of procedures and methodological strategies framed in the managerial strategic nodes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anteliz, Z., Silva, E., Sáenz, E., y Madriz, D. (2020). Gerencia de la calidad educativa en las instituciones oficiales del nivel de educación básica y media técnica en Colombia. Colección de investigación en educación, empresa y sociedad. Avances y nuevas tendencias en educación, empresa y sociedad. https://www.editorialeidec.com/wp-content/uploads/2020/01/

Cañas, C. (2022). El gerente educativo como líder. Programa de formación de líderes educativos. Caso: Unidas educativa estadal estado Mérida ubicada en la ciudad de Rubio, estado Táchira. Trabajo de Grado para optar al Título de Magister en Gerencia Educacional. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio, Rubio estado Táchira Venezuela. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/539/515

Cariño, J. (2018). Estrategias motivacionales empleadas por el gerente educativo para promover el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC). Trabajo de Grado presentado como requisito para optar al Grado de Magister en Gerencia Educacional. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Barquisimeto Luis Beltrán Prieto Figueroa. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/download/1084/960/3203

Chaparro, J., Rincón, I., Velázquez, J., Angulo, K., Moreno, S., y Granados, H. (2024). La gerencia estratégica en las organizaciones educativas: de la toma de decisiones a la gestión del éxito. Fondo editorial de la Universidad Nacional Experimental Sur del Lago Jesús María Semprum. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/download/43059/50483/ DOI: https://doi.org/10.59899/Ges-cono-65-C27

Castillo, J. (2012). Responsabilidad de un gerente educativo. NOVUM, revista de Ciencias Sociales Aplacados, núm. 2. Universidad Nacional de Colombia. https://www.redalyc.org/pdf/5713/571365156011.pdf

Gutiérrez, D. (2020). Gerencia de aula como herramienta de la función docente en la U.E.P. Nuestra Señora de Belén, parroquia Santa Bárbara, municipio Colon estado Zulia. Proyecto para optar al Grado de Magister en Educación. Mención Gerencia Educativa. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio, Rubio estado Táchira, Venezuela. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TGM/article/view/348

Heredia, W. (2022). La gerencia estratégica en el aula mediada por tecnologías de la información y comunicación en las instituciones educativas de las zonas rurales de Colombia. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/220 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i.220

Ley 115. (1994). Artículo 2. Congreso de la República. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=292

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Gestión estratégica del sector. Orientaciones e instrumentos. Bogotá Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-124659_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Plan estratégico institucional 2022-2026. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-419503_recurso_00.pdf

Muñoz, D. (2023). Retos de la gerencia educativa del siglo XXI. https://www.biu.us/blog/articulos/gerencia-educativa-del-siglo-xxi

Muñoz, L., Sánchez, F., Muñoz, A., y Martínez, C. (2024). Innovación en la gerencia educativa y su influencia en la calidad del proceso enseñanza-aprendizaje. Revista social Fronteriza. https://www.researchgate.net/publication/384248631

Ortega, M., Escalada, Y., y Natali, M. (2021). La gestión estratégica en las instituciones educativas. Universidad Católica de Córdoba, Facultad de Educación. Córdoba, Argentina http://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/2982/1/TF_Ortga_Encalada_Natali.pdf

Quintero, J. (2013). Características de los Gerentes Educativos para lograr, a través del Liderazgo Transformacional, Organizaciones Inteligentes en las Universidades. Caso: UNET. Revista de investigación en administración e ingeniería volumen1, número 1. Universidad de Santander, UDES Cúcuta. http://service.udes.edu.co/revistas/index.php/aibi DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.535

Zhigue, A., y Sanmartín, G. (2018). Gerencia educativa e inclusión: una mirada a la diversidad. Universidad de los Andes, Ecuador. Revista Visión gerencial número 2. https://www.redalyc.org/journal/4655/465566915014/html/

González, Jorge; Salazar, Flor; Ortiz, Raúl; Verdugo, Darwin (2019) Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones Telos, vol. 21, núm. 1, 2019 Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Venezuela Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99357718032 DOI: https://doi.org/10.36390/telos211.12

Abreu, J., Marín, C. y Bennasar, M. (2020). Pensamiento Gerencial Transcomplejo en Empresas Emergente del Siglo XXI. Metrópolis. Revista de Estudios Globales Universitarios, 1(2), 338-357. https://www.metropolis.metrouni.us/index.php/metropolis/article/view/45

Published

2025-07-20

How to Cite

Martha Isabel Mejías Acevedo, & María Piedad Fuentes. (2025). STRATEGIC MANAGEMENT IN COLOMBIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS AS A FUNDAMENTAL BASIS FOR CHANGE AND TRANSFORMATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4042