ROLE OF THE SCHOOL IN PEDAGOGICAL MODELS, EDUCATION AND RESEARCH IN THE EDUCATIONAL TRAINING PROCESSES IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4043Keywords:
Education, School, Research, Pedagogical ModelAbstract
Education is a social act whose ultimate goal is to contribute to the academic and comprehensive development of individuals, as well as to the full development of society, providing solutions and avenues for development. However, for this to happen, it requires the unrestricted and obligatory support of research, understood as the means society has to establish the search for truth and the mechanisms to respond to the demands and needs of society itself. This indicates that it has been fundamental to the evolution of humanity, as well as to the growth of knowledge and the knowledge society. Amid this development, thanks to research, pedagogical models have emerged, which in turn have defined the approach of various educational systems in different countries, laying the foundations for the development of education. However, occasionally, the fusion of several of them has led to the development of contextualized and, if you will, more effective models because they respond to the sociocultural interests of a given space, as is the case of education in Colombia. In this sense, this scientific essay-style article aims to review the terms research, education, school, and the connection between these, as well as their implications for pedagogical models, based on a review of various documents.
Downloads
References
Alonso, Y.; Palacio, D. y Alcalde, Y. (2016). La Investigación Pedagógica en el Proceso de Evaluación. Educación Médica Superior, Volumen 30, Número 3, p.p. 657 - 668. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v30n3/ems18316.pdf
Arévalo, M. (2016). Aplicación del Modelo Pedagógico Cognitivo con Enfoque Constructivista. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/29793/2016mariaar%C3%A9valo.pdf?sequence=1
Castorina, J. (2000). La Ideología De Las Teorías Psicológicas En La Educación Especial. Perfiles Educativos, volumen 22, número 90, p.p. 77 - 91. https://www.redalyc.org/pdf/132/13209005.pdf
Gómez, S. (2012). Metodología De La Investigación. Primera Edición. Editorial Red Tercer Milenio. México.
González, N.; Zerpa, M.; Gutierrez, D. y Pirela, C. (2007). La Investigación Educativa En El Hacer Docente. Laurus, volumen 13, número 23, p.p. 279-309. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf
Jaramillo, L. (2003). ¿Qué es Epistemología?. Cinta de Moebio, número 18, p.p. 1 - 7. https://www.redalyc.org/pdf/101/10101802.pdf
León, A. (2007). Qué es la Educación. EDUCERE, Año 11, Número 39, p.p. 595 - 604. www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20200/2/articulo2.pdf
Ortega, J. (2020). Teoría Pedagógica. Pedagogía Online. https://pedagogia-onlineomjm.blogspot.com/p/teoria-pedagogica.html
Passos, E. y Hadechini, L. (2019). La Investigación Educativa Aplicada a Los Enfoques Educativos y A Los Núcleos Del Saber Pedagógico. Sophia, Volumen 15, número 1, p.p. 5 - 15. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v15n1/1794-8932-sph-15-01-00005.pdf DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.720
Plaza, O. (2014). Teoría Sociológica. Enfoques Diversos, Fundamentos Comunes. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f8284edc-0e37-4495-b8c0-a20c14ff4ea2/content
Rovira, I. (2018). Modelo Pedagógico Tradicional: Historia y Bases Teórico-Prácticas. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/modelo-pedagogico-tradicional
Sesento, L. (2008). Modelo Sistémico Basado en Competencias Para Instituciones Educativas Públicas. Centro de Investigación y Desarrollo del Estado de Michoacán. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/lsg/concepto_modelo.html
Tocora, S. y García, I. (2018). La importancia de la escuela, el profesor y el trabajo educativo en la atención a la deserción escolar. Revista VARONA, número 02. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n66s1/1992-8238-vrcm-66-s1-e24.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México UNAM (s. f.). Axiología. Unidad de Apoyo para el Aprendizaje. https://programas.cuaed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/1151/mod_resource/content/1/contenido/index.html
Vásquez E. y León R. (2013). Educación y Modelos Pedagógicos. http://www.boyaca.gov.co/SecEducacion/images/Educ_modelos_pedag.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.