ROLE OF THE SCHOOL IN PEDAGOGICAL MODELS, EDUCATION AND RESEARCH IN THE EDUCATIONAL TRAINING PROCESSES IN COLOMBIA

Authors

  • Karen Zuleidy Sánchez Granados
  • Gennifer Solano Sanguino

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4043

Keywords:

Education, School, Research, Pedagogical Model

Abstract

Education is a social act whose ultimate goal is to contribute to the academic and comprehensive development of individuals, as well as to the full development of society, providing solutions and avenues for development. However, for this to happen, it requires the unrestricted and obligatory support of research, understood as the means society has to establish the search for truth and the mechanisms to respond to the demands and needs of society itself. This indicates that it has been fundamental to the evolution of humanity, as well as to the growth of knowledge and the knowledge society. Amid this development, thanks to research, pedagogical models have emerged, which in turn have defined the approach of various educational systems in different countries, laying the foundations for the development of education. However, occasionally, the fusion of several of them has led to the development of contextualized and, if you will, more effective models because they respond to the sociocultural interests of a given space, as is the case of education in Colombia. In this sense, this scientific essay-style article aims to review the terms research, education, school, and the connection between these, as well as their implications for pedagogical models, based on a review of various documents.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gennifer Solano Sanguino

Institución Educativa La Salle. Colombia.

References

Alonso, Y.; Palacio, D. y Alcalde, Y. (2016). La Investigación Pedagógica en el Proceso de Evaluación. Educación Médica Superior, Volumen 30, Número 3, p.p. 657 - 668. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v30n3/ems18316.pdf

Arévalo, M. (2016). Aplicación del Modelo Pedagógico Cognitivo con Enfoque Constructivista. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/29793/2016mariaar%C3%A9valo.pdf?sequence=1

Castorina, J. (2000). La Ideología De Las Teorías Psicológicas En La Educación Especial. Perfiles Educativos, volumen 22, número 90, p.p. 77 - 91. https://www.redalyc.org/pdf/132/13209005.pdf

Gómez, S. (2012). Metodología De La Investigación. Primera Edición. Editorial Red Tercer Milenio. México.

González, N.; Zerpa, M.; Gutierrez, D. y Pirela, C. (2007). La Investigación Educativa En El Hacer Docente. Laurus, volumen 13, número 23, p.p. 279-309. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102315.pdf

Jaramillo, L. (2003). ¿Qué es Epistemología?. Cinta de Moebio, número 18, p.p. 1 - 7. https://www.redalyc.org/pdf/101/10101802.pdf

León, A. (2007). Qué es la Educación. EDUCERE, Año 11, Número 39, p.p. 595 - 604. www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20200/2/articulo2.pdf

Ortega, J. (2020). Teoría Pedagógica. Pedagogía Online. https://pedagogia-onlineomjm.blogspot.com/p/teoria-pedagogica.html

Passos, E. y Hadechini, L. (2019). La Investigación Educativa Aplicada a Los Enfoques Educativos y A Los Núcleos Del Saber Pedagógico. Sophia, Volumen 15, número 1, p.p. 5 - 15. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v15n1/1794-8932-sph-15-01-00005.pdf DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.720

Plaza, O. (2014). Teoría Sociológica. Enfoques Diversos, Fundamentos Comunes. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/server/api/core/bitstreams/f8284edc-0e37-4495-b8c0-a20c14ff4ea2/content

Rovira, I. (2018). Modelo Pedagógico Tradicional: Historia y Bases Teórico-Prácticas. Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/desarrollo/modelo-pedagogico-tradicional

Sesento, L. (2008). Modelo Sistémico Basado en Competencias Para Instituciones Educativas Públicas. Centro de Investigación y Desarrollo del Estado de Michoacán. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/lsg/concepto_modelo.html

Tocora, S. y García, I. (2018). La importancia de la escuela, el profesor y el trabajo educativo en la atención a la deserción escolar. Revista VARONA, número 02. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n66s1/1992-8238-vrcm-66-s1-e24.pdf

Universidad Nacional Autónoma de México UNAM (s. f.). Axiología. Unidad de Apoyo para el Aprendizaje. https://programas.cuaed.unam.mx/repositorio/moodle/pluginfile.php/1151/mod_resource/content/1/contenido/index.html

Vásquez E. y León R. (2013). Educación y Modelos Pedagógicos. http://www.boyaca.gov.co/SecEducacion/images/Educ_modelos_pedag.pdf.

Published

2025-07-20

How to Cite

Karen Zuleidy Sánchez Granados, & Gennifer Solano Sanguino. (2025). ROLE OF THE SCHOOL IN PEDAGOGICAL MODELS, EDUCATION AND RESEARCH IN THE EDUCATIONAL TRAINING PROCESSES IN COLOMBIA. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4043