THE INFLUENCE OF PERSONAL MOTIVATION ON THE CONSOLIDATION OF THE STUDENT LIFE PROJECT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4046Keywords:
personal motivation, academic success, self-efficacy, vocational guidance, life projectAbstract
Personal motivation does seem to be one of the basic axes on which a life project grown by a student depends. Personal motivation serves a defining character in assessment and adult decision-making and in sustaining the effort until aspirations are met, either in academic or career-related achievements. However, there are students whose former work in terms of career direction and motivation suffer due to a number of factors such as low self-efficacy, limitation in their development, or sheer ignorance of vocational guidance. This article looks holistically at the central theme of internal motivation/external motivation with a view of determining methodology to go up on an educational level. It then adopts the stipulated and painstakingly theories in psychology and education, with a pointed focus on self-efficacy, resilience, and career guidance in elaborating the same interface between motivation and academic success. The findings indicate that the students who possess a higher personal motivation display greater commitment, cope with hindrances more capably, and plan for their futures better. However, in this respect, on the side of schools, hardly any structured strategies are found, and rarely are students able to avail the provision of career guidance programs. Some tips on how to resolve the impending issue have been suggested; for instance, establishing a career orientation program, developing self-efficacy, self-confidence, and motivation in the classroom, and involving families in building a life project for students. These measures should orient young people towards an increasing degree of independence and a sense of purpose, providing meaningful learning opportunities and comprehensive education that extends beyond the confines of the classroom. Among these conclusions is that such personal motivation really does form that basic tenet of education; its effective nurturing would logically entail cooperative work between institutions, teachers, and families. This should indeed provide a longitudinally focused study that highlights the rationale for ascertaining the impact of those approaches used in juristic influential processes that allow thus to move on with the life project of students.
Downloads
References
Avella-Chacón, S., Tovar-Gálvez, J. C., Espinosa-Barrera, P. A., & Martínez-Pachón, D. (2024). Orientación socio ocupacional en la educación rural: análisis bibliométrico y sistemático desde el Método Proknow-c. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 35(1), 138-158. DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.1.2024.40834
Betancourt Molina, M., & Copete Mosquera, L. A. (2023). Influencia de las representaciones sociales en la definición del proyecto de vida en estudiantes de media vocacional de una institución pública.
Corzo Carrillo, K. A. (2021). Proyecto de vida basado en valores para los estudiantes del grado undécimo de la Institución Educativa Técnica la Esperanza de la ciudad de Valledupar.
D’Angelo, O. (1994). Modelo integrativo de los proyectos de vida. Próvida.
D’Angelo Hernández, O. (2003). Proyecto de vida y desarrollo integral humano. Revista Internacional Crecemos, 6(1-2). Recuperado de: https://www.pedagogicomadrededios.edu.pe/wp-content/uploads/2020/10/Proyecto-de-vida-y-desarrollo-integral-humano.pdf.
Díaz Garay, I. del S., & Narváez Escorcia, I. T. (2020). Elementos educativos y socioculturales en la construcción de un proyecto de vida. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA), 2(5), 96-121.
Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder.
García-Yepes, K. (2017). Construcción de Proyectos de Vida Alternativos (PVA) en Urabá, Colombia: papel del sistema educativo en contextos vulnerables. Estudios Pedagógicos, 43(3), 153-173. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300009
Henao, D. M., & Granada, G. F. (2020). Proyecto de vida e inserción laboral basado en la orientación del logro en los estudiantes de grado décimo de la Institución Educativa Pio XII de Neira.
Maslow, A. (1991). Motivación y personalidad (1ª ed.). Madrid: Díaz de Santos.
Mejía, P. O. (2019). Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI, 12(30), 87-102. DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp87-102p
Ramírez Moreno, M. E., Restrepo Bocanegra, C., & Restrepo Suárez, J. A. (2022). Proyecto de vida de los y las estudiantes de grado 5º de la Institución Educativa Ciudad Verde del municipio de Soacha.
del Socorro Díaz-Garay, I., Narváez-Escorcia, I. T., & Amaya-De Armas, T. (2020). El proyecto de vida como competencia básica en la formación integral de estudiantes de educación media. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 113-126. DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11687
Rodríguez González, O. (2018). Importancia del proyecto de vida, su relación con la motivación y la satisfacción laboral. Revista Multi-Ensayos, 4(7), 20–24. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v4i7.9486 DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v4i7.9486
Cárdenas Ríos, Y. D. V. (2021). La motivación como elemento fundamental en la construcción del proyecto de vida de los estudiantes de los grados 9°, 10° y 11° de la Institución Educativa San Pedro Claver Km 16, Puerto Wilches [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/server/api/core/bitstreams/69924d81-5843-45b7-b857-efd417f65ed9/content
Gualtero Pinzón, M. (2016). Importancia del proyecto de vida como eje motivacional para el ingreso a estudios superiores, en los estudiantes de los grados 10° y 11° de la Institución Educativa Técnica La Chamba, del Guamo - Tolima [Tesis de maestría, Universidad del Tolima]. https://repository.ut.edu.co/server/api/core/bitstreams/826197cd-44e2-4dce-bb36-fbaccc7dd4c0/content
García Marín, Y., & Marín García, C. M. (2023). La motivación como factor clave para el rendimiento académico en los estudiantes [Trabajo de investigación, Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/6350/Marin_Carlos_Mario_2023.pdf
Universidad Tecnológica del Perú (UTP). (2023, 23 de junio). ¿Qué es un proyecto de vida y por qué es importante? https://www.utp.edu.pe/blog/vida-universitaria/que-es-un-proyecto-de-vida-y-por-que-es-importante
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.