THEORETICAL FOUNDATIONS OF PLAY AS A TEACHING ALTERNATIVE FOR TEACHING PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4048Keywords:
Playful, didactic, teaching, physical educationAbstract
Play is presented as a fundamental teaching alternative in teaching physical education, as it promotes learning through play and social interaction. From a constructivist perspective, play is recognized as not only a recreational activity but also a powerful means for developing students' motor, cognitive, and social skills. Therefore, this article, based on a qualitative and descriptive approach and structured in an essay-style methodological framework, has the following general objective: To analyze the theoretical foundations of play as a teaching alternative for teaching physical education. Based on this, it is considered that, through the review of documents, it has been revealed that, theoretically, play is based on principles such as intrinsic motivation, where students actively participate in their learning process, which favors greater retention of knowledge and skills. Additionally, games create a more relaxed and less formal learning environment, which can reduce anxiety and encourage participation among all students, regardless of their skill level.
Downloads
References
Bishop, Mª. Et al (2018). El juego como estrategia didáctica. Laberinto educativo. Caracas Venezuela.
Fernández, J. (2009). La importancia de la Educación Física en la escuela. Efdeportes.com. Tomado de: http://www.efdeportes.com/efd130/la-importancia-de-la-educacion-fisica-en-la-escuela.htm
Jiménez, C. (2010). Neuro pedagogía Lúdica. [Texto en línea] Disponible desde internet en: http://www.ludicacolombia.com/entrevistas.html
Marín, I. (2018). ¿Jugamos?: Cómo el aprendizaje lúdico puede transformar la educación. Barcelona: Paidós Educación.
Motta, J. (2014). La lúdica, Procedimiento Pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional.
Piñeros, L. (2002). La Lúdica y su Importancia en la Educación. (http://lema.rae.es/drae/?val=etimologia).
Posada, R. (2014). La Lúdica Como Estrategia Didáctica (Doctoral dissertation), Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf
Rauseo, P. (2016). Definiciones Conceptuales de la Educación Física.Editorial Planeta. Colombia.
Vargas, Z. (1995). El Principio de la Educación del Niño. Escuela de Educación Física y Deportes. Universidad de Costa Rica.
Vílchez, F. (2011). Educación Física y Recreación.EditorialPaidos. España.31
Squire, K. (2021). Videojuegos y aprendizaje: Una introducción a la gamificación. Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.