LOGICAL-MATHEMATICAL THINKING IN THE INTEGRAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Tatiana Maritza Carrascal
  • Yaid Alonso Quintero

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4053

Keywords:

mathematical logical thinking, comprehensive development, practice

Abstract

Knowing how to think is the most effective tool that the human being has, it is not only about decoding any information, but about becoming aware of the importance of each thought and its application in the real context, it is here where logical mathematical thinking plays a role of great importance in the training of students because from them it can be transcended through the complexity of their daily life, in addition to allowing knowledge to be transversally related in the different curricular units. Therefore, this article, in the form of an essay, will be based on the bibliographic review that leads to highlighting how the mathematical logical thinking of students can be developed and how it influences the development of the subjects, in all its dimensions. It is expected to be a valuable contribution to other researchers, as well as to the educational community, who in this short but significant product can reinforce the training practices of teachers around the development of mathematical logical thinking with the aim of promoting the comprehensive development of primary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Maritza Carrascal

Institución Educativa Aguas Claras

Yaid Alonso Quintero

Institución Educativa Aguas Claras

References

Arévalo,V., (2015). ¿Cómo se enseñan las matemáticas en la escuela primaria? XIV CIAEM - IACME. Conferencia Interamericana de Educación

Cruz-Saravia, R. E., & Quispe-Arroyo, N. M. (2017). El material lúdico en el desarrollo de las capacidades del área de matemática en los niños y niñas de 4 años de educación inicial. Recuperado de http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1489

Fernández, J. A. (2022). Desarrollo del pensamiento lógico y matemático.

Hernández González, M., Linares Alemán, E., & Maldonado Torres, R. (2018). El memorando crítico de dilemas y el diario del profesor como estrategias para investigar y favorecer la formación y práctica docente a partir de la complejidad. Dos miradas desde un mismo estudio. En A. Gálvez Orea, A. González Bahena, & E. Martínez Guerra (Eds), Memoria del Foro de Investigación Educativa (págs. 151-157). Coordinación General de Formación e Innovación Educativa

Herrera, Montenegro y Poveda (2012) Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas “Revista Virtual Universidad Católica del Norte”. No. 35, (febrero-mayo de 2012, Colombia). Revista en Línea. Disponible: http://funes.uniandes.edu.co/10582/1/Herrera2012Revisio%CC%81n.pdf

López-Huamán, T. N. (2018). Estrategias para favorecer el desarrollo lógico matemático en niños del II ciclo de educación inicial. Recuperado de http:/ /repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3002.

Meléndez, J. (2012). Pensamiento Lógico. Ediciones del Magisterio. Colombia. México

Montoya, J. (2007). Acercamiento al desarrollo del pensamiento crítico, un reto para la educación actual. en: https://docs.google.com/document/d/1_fcjy1pw7dkxb3KsDs1lxYkzzR3vMF2qn0qhRk_-DA/edit?pli=1

Palmer, M. (2018). Las matemáticas de la vida cotidiana. [Documento en línea]. Disponible: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.icmat.es/divulgacion/Material_Divulgacion/miradas_matematicas/05.pdf

Piaget, J. (1998). Introducción a Piaget: Pensamiento, Aprendizaje y Enseñanza. Longman, S.A.

Ramírez, L., & Ramírez, M. (2018). Estrategias innovadoras en el ámbito educativo: análisis del mapeo sistemático de la literatura. II Congreso Internacional de Educación y Docencia Innovadoras y Creativas. Badajoz, España. [Documento en línea]. Disponible: https://doi.org/10.3390/proceedings2211349 DOI: https://doi.org/10.3390/proceedings2211349

Urdaneta. (2019). Desde la Pedagogía de la Ternura: Inicio de lo Lógico-Matemático en Preescolar. Trujillo: Revista Scientific

Vinazco, R. (2012). Pensamiento Matemático. Editorial Trillas. México.

Yeral, D. (2016). Pensamiento Métrico. Vivamos las matemáticas. Disponible: yeral.blogspot.com/2012/05/pensamiento-metrico.html

Published

2025-07-20

How to Cite

Tatiana Maritza Carrascal, & Yaid Alonso Quintero. (2025). LOGICAL-MATHEMATICAL THINKING IN THE INTEGRAL DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4053