EFFECTS OF SOCIO-EMOTIONAL EDUCATION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • María Mercedes Freitte Roa
  • Sandra Gimena Rojas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4057

Keywords:

Socio-emotional education, Comprehensive training, Academic performance

Abstract

The purpose of this essay is to reflect on the positive effects of socio-emotional education in the school environment. For this reason, it is important first to highlight that the comprehensive education of students is only achieved when the socio-emotional elements that allow the total formation of students are incorporated into the classroom. On the other hand, students who face various family and social conflicts daily, such as poverty, family breakdown, abuse, and bullying, among others, can acquire socio-emotional education skills that prepare them to face the different obstacles of today's world, which contributes to their emotional, physical and community well-being and, therefore, favorable advances in academic performance. In addition, taking into account the relevance of the topic, it also addresses the important role that teachers play in the development of students' socio-emotional education, from the first years of formative life, and how this can contribute to improving the school climate, confidence in the classroom and a positive environment for learning. To fulfill the purpose of this essay, a methodology based on a bibliographic review was adopted, from direct references on the subject, such as primary sources, research, review of practical cases, and pedagogical experiences that highlight the role of students and teachers in the development and effects of socio-emotional education. Finally, a critical and argued reflection is proposed on the importance of incorporating socio-emotional education in pedagogical, didactic, and formative processes to generate changes in current educational scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzelin, I. Marín-Gutiérrez, A, & Chocontá, J. (2020). Relación entre la emoción y los procesos de enseñanza aprendizaje. Sophia, 16(1), 48-64. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.1007 DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.1007

Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (3). Recuperado de redalyc.uaemex.mx/pdf/274/27411927006.pdf

Bisquerra, R. (2011). La educación emocional y su influencia en el aprendizaje: Un modelo integrador. Wolters Kluwer.

Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 7-43.

Boix, C. (2007). Educar para ser feliz. Una propuesta de educación emocional. Barcelona: Ceac.

Buitrago, R. E. (2012). Contexto escolar e inteligencia emocional en instituciones educativas públicas del ámbito rural y urbano del departamento de Boyacá (Colombia). Tesis doctoral. Universidad de Granada. Granada, España.

Fernández-Martínez, A. M. & Montero-García, I. (2016). Aportes para la educación de la Inteligencia Emocional desde la Educación Infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), pp. 53-66

Goleman, D. (1998). La práctica de la Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Goleman, Daniel (1995). La Inteligencia Emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Editorial B.

García, C. B (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19 (6), 1-17. Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/2018v19n6/habilida dessocioemocionales-no-cognitivas-o-blandas-aproximaciones-a-su-evaluacion/

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona. España: Ediciones Paidós Ibérica, S. A

Freire, P. (1997). *Pedagogía de la autonomía Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.

OMS (2004). Invertir en salud mental. Trad. Itzhak Levav. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. Recuperado de: https://www.who.int/mental_health/advocacy/en/spanish_final.pdf

Ortega, R. y Mora-Merchán, J. (1996). El aula como escenario de la vida afectiva y moral. Cultura y Educación, 3, 5-18 DOI: https://doi.org/10.1174/113564096763270280

Royo, M. (2013a). Centros emocionalmente inteligentes. En P. Darder (Coord.). Aprender y educar con bienestar y empatía. La formación emocional del profesorado (pp. 45-67). Barcelona: Ediciones Octaedro.

Salomón, G. (Comp.). (2001). Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.

Published

2025-07-20

How to Cite

María Mercedes Freitte Roa, & Sandra Gimena Rojas. (2025). EFFECTS OF SOCIO-EMOTIONAL EDUCATION IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4057