ATTITUDINAL EVALUATION: A CONTRAST WITH ACADEMIC REALITY

Authors

  • Luis Carlos Mantilla Espinosa

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4059

Keywords:

Attitude, Learning, Educational Processes, Knowing How to Be, Evaluation

Abstract

The assessment of the attitudinal dimension is an inherent element of contemporary academic evaluation processes. It is explicitly present at all educational levels as part of evaluation systems. In Basic and Secondary Education, attitudinal assessment is weighted as part of the overall student grade, and a score is assigned based on the attainment of specific competencies. Recent studies related to students' attitudes towards learning have commonly shown a predominantly positive attitude; this aspect implies a contradiction with the current academic reality. The objective of this essay-type article is to reflect on the contrast between the results of qualitative scale studies on attitudes towards learning and the reality of schools. It begins with the validation of results from various recent studies, which are then contextualized within the educational sphere to ultimately formulate a proposal that aims to objectify attitudinal evaluation processes. The main conclusions of this analysis indicate that the results of attitude evaluations using qualitative scales are inconsistent with academic reality, as they overlook the in situ element of the dimension and its inherent consistency. Moreover, attitudinal assessment applied in schools appears biased by elements of its own tacit culture and has lost objectivity. Only a clear, differentiated, and legitimate delineation of what encompasses the attitudinal dimension by educational actors allows for the generation of objective evaluation processes that can address weaknesses and promote quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

López, M. (2020). Actitud hacia el aprendizaje de la Física de los estudiantes de tercer año de Educación Media General. ISSN: 2710 – 0537. https://revistarebe.org/index.php/rebe/article/view/187/550

López, E., Álvarez, C., Ruvalcabar, O. (2022). Actitud hacia el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de bachillerato. ISSN: 1810 – 3413. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1436/2477

Olivero, K. (2020). Actitud, motivación y rendimiento académico de estudiantes universitarios hacia el aprendizaje del inglés. ISSN: 2603 – 607X. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7806112

Villar-Sánchez, P. Arancibia-Carvajal, S., Robotham, H., González, F. (2021). Factores que inciden en la actitud hacia el aprendizaje de las matemáticas en primer año de ingeniería. ISSNe: 1988 – 2793. https://dx.doi.org/10.5209/rced.74356 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.74356

Segarra, J., Julià, C. (2021). Actitud hacia las matemáticas de los estudiantes de quinto grado de educación primaria y autoeficacia de los profesores. ISSNe: 1688 – 4221. https://orcid.org/0000-0003-3440-6175 DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2170

Jiménez, D. (2021). Actitud de los estudiantes hacia el aprendizaje de la matemática aplicando el Proyecto Montados en Hombros de Gigantes. ISSN: 2708 – 6631. https://doi.org/10.33996/propuestas.v3i5.251 DOI: https://doi.org/10.33996/propuestas.v3i5.251

Siza, M. (2020). Dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas de los estudiantes de educación media pública de la ciudad de Bucaramanga. Repositorio Institucional: Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/31600

Pomahuacre, W., Lavado, B., Zárate, E., Sánchez, R., Jara, G., Soto, C. (2023). Actitud de estudiantes universitarios frente al aprendizaje virtual. ISBN: 978 – 958 – 9297 – 77 – 3. https://repositorio.juanncorpas.edu.co/handle/001/215 DOI: https://doi.org/10.26752/9789589297773

Mendoza, Y. (2024). Motivación académica y actitud hacia el aprendizaje en la modalidad remota en estudiantes del VII ciclo de la Institución Educativa Nº20786 Víctor Raúl Haya de la Torre de Vilcahuaura. Repositorio Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/9080

González, R., García, J. (2019). Tratamiento ordinal de las escalas cualitativas utilizadas por el Centro de Investigaciones Sociológicas. ISSN: 1886 - 516X. https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/3788 DOI: https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.3788

Peltzer, E. (2019). La actitud hacia el aprendizaje del léxico en la enseñanza de ELE: Un estudio sobre las actitudes de alumnos y profesores en el bachillerato. Digitala Vetenskapliga Arkivet. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1281608&dswid=5822

García-Avitia, C., Márquez, C., Rodríguez, E. (2023). Las redes semánticas actitudinales. Una propuesta de evaluación de actitudes con Redes semánticas naturales. Universidad de Colima, México. ISBN eBook: 978-607-8814-57-2. http://ww.ucol.mx/content/publicacionesenlinea/adjuntos/Redes_Semanticas042023_536.pdf

Ursini, S., Sánchez, J. (2019). Actitudes hacia las matemáticas. Qué son. Cómo se miden. Cómo se evalúan. Cómo de modifican. UNAM, FES Zaragoza. ISBN: 978-607-30-2246-0. https://www.zaragoza.unam.mx/wp-content/Portal2015/publicaciones/libros/ActitudesHaciaLasMatematicas.pdf

Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. España. Gestión 2000.

Spencer, L.M. y Spencer, S.M. (1993). Competence at Work, New York, John Wiley and Sons. (ISBN-10: 047154809X). (ISBN-13: 9780471548096).

Cepeda, J. (2013). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje por competencias. México. Editorial Digital UNID. (ISBN: 978-607-00-7085-3). https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=3qGNAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT3&dq=estrategias+de+ense%C3%B1anza+aprendizaje+por+competencias&ots=yEV14SziJw&sig=0WoppL_iRGfCvEbOMIPSj7xZbLw#v=onepage&q=estrategias%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje%20por%20competencias&f=false

Manriquez, L. (2012). ¿Evaluación en competencias? Estudios pedagógicos. Chile. (ISSN 0718-0705). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100022 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000100022

Aldana, G. (2010). La formación por competencias y La calidad de la educación. Entrevista al Ph.D. Sergio Tobón Tobón. Teoría y praxis investigativa. España. (ISSN-E 1900-9380). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3701429

Manassero, M. (2001). Instrumentos y métodos para la evaluación de las actitudes relacionadas con la ciencia, la tecnología y la sociedad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 2002, Vol. 20, n.º 1, pp. 15-27. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3977

https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21779

Ausubel, D., Novak, J., Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas. México. ISBN: 968 – 24 – 1334 – 6.

Sánchez, J., Santos, I., Lara, V. Cenoz, J. (2004). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua/lengua extranjera: El concepto de competencia comunicativa. (p.449 – 465). ISBN: 84-9778-051-5. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/cenoz01.htm

Wikipedia (23 de septiembre de 2024). Informe PISA. https://es.wikipedia.org/wiki/Informe_PISA

Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. (Octubre 13 de 2024). Actitud. https://www.rae.es/diccionario-estudiante/actitud

Wikcionario: El diccionario libre (26 de agosto de 2024). Actitud. https://es.wiktionary.org/wiki/actitud#:~:text=Etimolog%C3%ADa,%2C%20obrar%2C%20hacer%22).

Diccionario etimológico castellano en línea (octubre 13 de 2024). Etimología de Actitud. https://etimologias.dechile.net/?actitud

Fundación Empresarios por la Educación (2023). Prueba Saber 11º análisis de resultados. https://fundacionexe.org.co/wp-content/uploads/2024/07/Ana%CC%81lisis-Saber11_2023-VF-1_compressed.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2024). Datos abiertos: estadísticas en educación preescolar, básica y media por departamento. https://www.datos.gov.co/Educaci-n/MEN_ESTADISTICAS_EN_EDUCACION_EN_PREESCOLAR-B-SICA/ji8i-4anb/data_preview

Ministerio de Educación Nacional (julio de 2022). Deserción Escolar en Colombia: análisis, determinantes y política de acogida, bienestar y permanencia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Luis Carlos Mantilla Espinosa. (2025). ATTITUDINAL EVALUATION: A CONTRAST WITH ACADEMIC REALITY. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4059