AGROECOLOGY AND ANCESTRAL KNOWLEDGE IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS' CRITICAL THINKING.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4060Keywords:
Agroecology, ancestral wisdom, critical thinking, rural educationAbstract
Rural education has historically faced deep gaps of social inequality, which has motivated the search for transformative alternatives. In this context, the integration of agroecology and ancestral knowledge is presented as a relevant strategy to enhance the integral and critical development of students in rural areas. This essay, based on an argumentative and reflective approach, analyzes the importance of articulating agroecology and traditional knowledge in school projects, based on a critical review of the literature and experiences that highlight the implementation of school gardens and collaborative work between school and community. The results demonstrate that school agroecological projects, supported by collaboration between school and community, favor the development of critical thinking, inclusion, and the strengthening of cooperative work. They also promote benefits such as a sense of belonging, appreciation of cultural diversity, and the development of skills to analyze, argue, and discern in the face of environmental challenges. The alliance between scientific knowledge and ancestral wisdom allows students to acquire skills in reflection, problem-solving, and active participation in social and territorial transformation. It is concluded that the integration of agroecology and ancestral wisdom in rural education is not only viable but essential for strengthening critical thinking, inclusion, and social justice. This educational approach contributes significantly to the development of students committed to their context, capable of proposing innovative and sustainable solutions to the challenges facing their communities.
Downloads
References
Alegría, G. A. (2020). La agroecología: una estrategia en educación ambiental. Editorial Universidad del Cauca.
Aráoz, H. A. M., & Rossi, L. (2020). Repensar (la producción d-) el Pan, repensar (nuestra relación con) la Tierra. Clave para una renovación (y radicalización) del pensamiento crítico y las energías revolucionarias. Bajo el volcán. revista del posgrado de sociología. Buap, 1(2), 39-76. https://doi.org/10.32399/ICSYH.bvbuap.2954-4300.2020.1.2.651
Bica, E. G., Tonolli, A. J., Ferreira, R. G., & Viani, M. (2024). La Agroecología y la Extensión Crítica como propuesta política para la resistencia del campesinado. Masquedós-Revista de Extensión Universitaria, 9(11), 18-18. DOI: https://doi.org/10.58313/masquedos.2024.v9.n11.311 DOI: https://doi.org/10.58313/masquedos.2024.v9.n11.311
Boix, R. & Buscá, F. (2020). Competencias del Profesorado de la Escuela Rural Catalana para Abordar la Dimensión Territorial en el Aula Multigrado. REICE. Ibero-American Journal on Quality, Effectiveness & Change in Education/REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2). DOI: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.006
Cabrera, M. E. N., Laguna, A. C., & Nieto-Morales, C. (2020). La agricultura ecológica en la provincia hispalense. Estudio de casos. Revista de Derecho, Empresa y Sociedad (REDS), (17), 204-219.
Huanca-Arohuanca, Jesús W. y Canaza-Choque, Franklin A. (2019). Puno: Educación rural y pensamiento crítico. Hacia una educación inclusiva. Revista Helios, 3 (1), 97-108.
Echavarría G., C. V., J.H. Vanegas García, L.González Meléndez, y J.S. Bernal Ospina (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, 1 (79), 15-40. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2
Escalona, R. B., & Truyol, J. B. (2023). Estrategia De Aprendizaje En Huertas Escolar En Los Colegios De La Isla De San Andrés. La Casa del Maestro, 1(5), 176-193. https://revistascientificas.cuc.edu.co/RVCDM/article/view/5521
Farías, K. (2024). El aprendizaje basado en proyectos.
Guaña, E. L. I., & Cevallos, P. A. E. (2024). La importancia del pensamiento crítico y la resolución de problemas en la educación contemporánea. Revista Científica Kosmos, 3(1), 4-18. DOI: https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.50
González Machetá, S. I. (2020). La apropiación territorial rural a partir del proyecto pedagógico de la Huerta Agroecológica Comunitaria. La experiencia de la IERD Laguna. http://hdl.handle.net/20.500.11907/2682
Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación (2.ª ed.). Ediciones Morata.
Macchiarola, V. (2022). Extensión crítica: Aproximaciones epistemológicas a una práctica universitaria alternativa. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 7(1), 1-14. https://doi.org/10.48162/rev.36.049. DOI: https://doi.org/10.48162/rev.36.049
Mora, L. G. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2), 48-69. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i2.8598
Muñoz Ceballos, M. F. (2023). El pensamiento crítico en la educación rural: estudio de caso de los estudiantes del grado 9° de la Institución Educativa Rural Buga. Sede la Soledad (Yolombó-Antioquia) (Masters tesis, Escuela de Educación y Pedagogía).
Ochoa Cervantes, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03
Sarandón, S. J. (2021). Agroecología: una revolución del pensamiento en las ciencias agrarias. Ciencia, tecnología y política. DOI: https://doi.org/10.24215/26183188e055
Vivas, L. & Bustos, C. A. (2023). La huerta escolar nasa: una propuesta pedagógica vivencial, de alimentación saludable, mejoramiento académico, y fortalecimiento del saber ancestral. http://hdl.handle.net/10906/113421
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.