FLEXIBLE EDUCATIONAL MODELS: A FRAMEWORK FOR INCLUSION IN THE RURAL CONTEXT

Authors

  • Bairon Edilberto Ramírez Rendon
  • Roanger Alexander Gamboa Bastidas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4061

Keywords:

rural context, inclusion, flexible models

Abstract

Educating in the 21st century requires educational systems to generate flexible academic proposals, capable of adapting to regional and local demands. These new proposals must also guarantee high levels of quality in education, competitiveness and equity. These challenges focus the attention of public policies and educational institutions to improve the relevance, coverage, effectiveness and efficiency of the system, assuming interculturality and addressing the different conditions of the rural context. Given this, the objective is to analyze from a theoretical component focused on the applicability of flexible educational models and the determining factors of adequate inclusion. Generating space to address elements that strengthen positions on the importance of flexibility in inclusive education, its adaptability and application in rural contexts. To this end, this article is oriented from a qualitative approach, from documentary design generating the possibility of presenting an essay-type text. Hence the importance of pedagogical flexibility, which must therefore provide for inclusive, pertinent, contextualized education in accordance with the interests and expectations of the various actors in the local and regional educational community, fostering strategies that dynamize classroom situations and encourage learning to know, to do, to be, to live together, to participate, to undertake and innovate and to understand the world in a meaningful way from all ages and educational cycles. Likewise, it must guarantee the transition between educational levels and training modalities throughout life, through the existence of educational scenarios and programs that offer means to meet the levels of competencies and qualifications that are highly motivating, welcoming, effective and relevant to the employment situation, the needs and personal expectations of students in the rural context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Cortes, D. (2024). Estrategias didácticas para lograr la educación inclusiva en un grupo de tercer grado de preescolar. https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/bitstream/20.500.12584/1484/1/Daniela%20Alvarado%20Cortes.pdf

Aza, L. F. F. (2021). Escuela nueva una revisión descriptiva de su evolución en la educación rural. Revista Seres y Saberes. ut.edu.co//revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/download/2426/1857

Candela, A. (2023). Aportes de “Dialogar y descubrir” a los retos de la educación rural. Revista Iberoamericana de Educación Rural. Aportes+de+“Dialogar+y+descubrir”+a+los+retos+de+la+educación+rural.pdf

Casillas, I. P. & Salazar, J. R. P. (2024). Retos de la inclusión educativa: la percepción de los estudiantes normalistas. Revista Educación. Retos de la inclusión educativa: la percepción de los estudiantes normalistas | Revista Educación

Correa, J. (2022). Literacidades en la educación inclusiva. M. Vergara & H. Ferreyra (Comps.), Miradas y voces de la investigación educativa VIII: la literacidad como una vía para la diversidad, la inclusión y el aprendizaje, 33-50. https://pa.bibdigital.ucc.edu.ar/3182/1/L_Ferreyra_VergaraFregoso_VIII.pdf#page=34

Cox, C. (2007). Educación y sociedad inclusivas. ¿Qué podemos hacer y qué podemos impulsar desde los sistemas educativos? Artículo presentado en el Taller Internacional sobre Educación Inclusiva, América Latina, Región Andina y Cono Sur. Buenos Aires, Argentina, 12-14 de septiembre de 2007.

Fernández Soria, J. M. (2021). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos educativos: revista de educación. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/217507/Fernández.pdf?sequence=1

Garzón, J. E. C., & Castiblanco, H. I. C. (2020). Mejoramiento de las prácticas de enseñanza en directivos y profesores de contextos rurales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (61), 122-149. https://www.redalyc.org/journal/1942/194264514008/194264514008.pdf DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n61a8

Hernández-López, C., & Morales-Sánchez, M. (2022). Inclusión y ruralidad: Hacia una educación pertinente y significativa. Educación y Territorio, 12(2), 68-89. Universidad Pedagógica Nacional. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_territorio/article/view/9876

Herrera Vásquez, A. (2024). Concepciones e implementación de la evaluación en el aula en el modelo educativo flexible, aceleración del aprendizaje: Un análisis en cuatro sedes educativas de Medellín (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2811/te.2811.pdf

Leal, A. Z. (2018). Modelo de educación flexible y competencias multigrado en instituciones educativas rurales de los municipios no certificados del Valle del Cauca - Colombia. Educere, vol. 22, núm. 71, 47-59. https://www.redalyc.org/journal/356/35656002004/html/

Lizarazo, J. (2020). Educación inclusiva: análisis dentro del contexto rural colombiano. Tesis doctoral, Universidad del Bosque, pp. 120-135. Recuperado de https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/d357eb56-4cc8-4fe3-b14d-882b4ad676a1/content

Loor-Intriago, M. A., & García-Vera, C. E. (2020). Uso de las TIC como estrategia de enseñanza para docentes de Educación General Básica en la zona rural. Dominio de las Ciencias, 6(2), 747-763. common.file.namingPattern## (1).pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Elaboración de los criterios para la evaluación, selección e implementación de Modelos Educativos Flexibles como estrategia de atención a poblaciones en condiciones de vulnerabilidad. Bogotá: Crece.

Rodríguez, I. (2020). Análisis de Modelos educativos flexibles y la deserción escolar en Bogotá en las alcaldías de Luis Eduardo Garzón y Gustavo Petro. Bogotá: Trabajo de grado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. https://core.ac.uk/download/pdf/344723077.pdf

Vargas-Torres, E. (2023). Innovación pedagógica en contextos rurales: Un análisis desde la inclusión educativa. [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/12345

Viceministerio de Educación Preescolar, Básica y Media. (2020). Educación inclusiva en contextos rurales.https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6799112.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Bairon Edilberto Ramírez Rendon, & Roanger Alexander Gamboa Bastidas. (2025). FLEXIBLE EDUCATIONAL MODELS: A FRAMEWORK FOR INCLUSION IN THE RURAL CONTEXT. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4061