DEVELOPMENT OF CITIZENSHIP SKILLS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4062Keywords:
Competencies, citizenship, physical educationAbstract
The development of citizenship competencies in Colombian physical education classes is a fundamental process for developing responsible, participatory, and socially engaged individuals. The Colombian Constitution and the national curriculum promote the development of critical, ethical, and supportive citizens, and physical education is presented as a key space for enhancing these skills through activities that integrate democratic values, respect for diversity, and teamwork. In a broader sense, this article is framed within the idea of analyzing the development of citizenship competencies in physical education classes. In this sense, this essay clarified that citizenship competencies in Colombian physical education classes are essential for developing critical, responsible, and community-engaged citizens. Sports thus become a powerful means for instilling democratic values, promoting peaceful coexistence, and contributing to strengthening the Colombian social fabric. To achieve this, it is necessary to continue innovating in pedagogical methodologies that integrate these objectives into the official curriculum and everyday classroom practices.
Downloads
References
Alonso, D. M., Fernández-Río, J., Giménez, A. M., & Sabori, J. A. P. (2015). Análisis de los currículos autonómicos LOMCE de Educación Física en Educación Primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), pp. 15-20. https://www.redalyc.org/pdf/3457/345741428003.pdf DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34822
Alvarado Salgado, S. V., & Carreño Bustamante, M. T. (2007). La formación ciudadana: una estrategia para la construcción de justicia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5(1), pp. 35-56. https://www.redalyc.org/pdf/773/77350102.pdf DOI: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.5.1.288
Baggetta, J. y Alexander, G. (2016). La formación docente en Educación Física, perspectivas y prospectivas, 1° Edición, Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico S.R.L., Edit. Noveduc.
Fonseca, I., Bernate, J., Betancourt, M., Barón, B., y Cobo, J. (2019). Developing Social Responsibility in University Students. In Proceedings of the 2019 11th International Conference on Education Technology and Computers (pp. 215-218). https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3369255.3369275 DOI: https://doi.org/10.1145/3369255.3369275
Moreira Aguirre, D. G., & Aguirre Burneo, M. E. (2019). Desarrollo de un modelo de promoción de ciudadanía y convivencia para una cultura de paz. Revista De Cultura De Paz, 3, pp. 299-315. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/59
Mouffe, Ch. (1976). Liberalismo, pluralismo y ciudadanía democrática, Colección Temas de la Democracia – Serie Ensayos, N°2, Instituto Federal Electoral. México.
Vera-Ruiz, S. (2022). Prácticas pedagógicas para desarrollar la responsabilidad social en alumnos de enfermería en Universidad Autónoma de Chile. Revista De Ciencias Sociales, 28, pp. 340-351. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38850 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38850
Yangali, J. (2017). Derroteros de la educación peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 25 (97): 918-942. https://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002500988 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500988
Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), pp. 69-82. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100069 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409
Zamorano García, M., Gil-Madrona, P., Prieto-Ayuso, A., & Zamorano García, D. (2018). Emociones generadas por distintos tipos de juegos en clase de educación física. Revista internacional de medicina y ciencias de la actividad física y del deporte. 18(69). ISSN-e 1577-0354 Pp. 1-26 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6377840 DOI: https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.