ESTRATEGIAS GERENCIALES PARA LA ORIENTACIÓN DEL CLIMA ORGANIZACIONAL EN EL MARCO DEL PROYECTO AULAS EN PAZ. Caso: Sede Rudesindo Soto De La Institución Educativa Nuestra Señora De Belén, Cúcuta, Norte de Santander

Authors

  • José Antonio Serrano Acuña
  • Lemny Andrea Aro Jaimes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4068

Keywords:

Organizational Climate, Classrooms in Peace Project, School Coexistence, Management Strategies

Abstract

This study focused on the elements that affect the organizational climate, as well as the development of the "Classrooms in Peace" project at the educational institution. Therefore, it aims to offer a set of management strategies that will provide teachers and managers with tools to address the issue. The overall objective of this research is to propose management strategies to strengthen the organizational climate within the framework of the "Classrooms in Peace" project. Case: Rudesindo Soto Campus of Nuestra Señora de Belén Educational Institution, Cúcuta, Norte de Santander, Colombia. Regarding the methodology used, this research is quantitative in nature, in a descriptive field study, under the modality of a feasible project; where the population and sample will be made up of one hundred and five (105) subjects distributed among teachers, administrators and students. The sample will be represented a total of eighty-three (83) subjects, including all teachers and administrators. Using the survey as a technique for data collection and a polychotomous questionnaire as an instrument; Once the instruments were applied, the information collected was analyzed through descriptive statistics. This allowed us to determine or conclude that there is an instability in the institution's organizational climate, partly due to the lack of interaction between managers and classroom teachers, as well as the poor planning and execution of innovative projects such as the Classrooms in Peace project, which is affected by not achieving the consolidation of the objectives it proposes. Therefore, the need arises to devise managerial strategies to be put into practice in the educational institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Sexta Edición. Caracas - Venezuela: Editorial Episteme.

Bernal, C. (2006). Metodología De La Investigación Para Administración, Economía, Humanidades Y Ciencias Sociales. Editorial Pearson

Bisquerra, G. (2008). Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales. México. Editorial Trillas S.A de C.V

Chávez, N. (2004). Introducción A La Investigación Educativa. Maracaibo. Venezuela: Editorial Universo.

Chiavenato, I. (2009). Administración de Recursos Humanos. Editorial McGraw Hill. México.

Hernández, R, Fernández, C y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. Editorial McGrawHill. México.

Magro, M. (2002). Introducción a la Investigación. U.P.E.L. Serie Azul. 3a Etapa. Caracas: Autor.

Manes, J. (2003). Gestión Estratégica Para Instituciones Educativas. Guía para planificar estrategias de gerenciamiento institucional. Ediciones Granica. Buenos Aires. Argentina.

Melinkoff, R. (2004). Los Procesos Administrativos. Editorial Trillas. Caracas. Venezuela.

Moreno, O. (2017). Estrategias Gerenciales. https://digitk.areandina.edu.co/server/api/core/bitstreams/c57144b0-a4b5-4791-9b49-1b449b2aadca/content

Palella, S y Martins, F. (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas: FEDUPEL

Reyes, J. (2001) Clima Organizacional. https://www.uaeh.edu.mx/docencia/P_Presentaciones/tepeji/administracion/docum entos/tema/Clima_Organizacional.pdf

Tamayo y Tamayo, M. (2008). El Proceso De La Investigación Científica. LIMUSA Noriega Editores.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2010). Manual para el trabajo de grado de Especialización, técnica, maestría y tesis de doctorado. FEDEUPEL

Vargas, K. Yana, M. Pérez, K. Chura, W. y Alanoca, R. (2020). Aprendizaje colaborativo: una estrategia que humaniza la educación. Revista Innova Educación. 2 (2). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8054622.pdf DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009

Zambrano-Zambrano, W. y Vegas-Meléndez, H. (2021). Estrategias Gerenciales basadas en la perspectiva de la diferenciación. Reflexiones desde el contexto ecuatoriano Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN. 5 (8). https://www.redalyc.org/journal/6858/685872080006/685872080006.pdf DOI: https://doi.org/10.46296/yc.v5i8edespen.0104

Published

2025-07-20

How to Cite

José Antonio Serrano Acuña, & Lemny Andrea Aro Jaimes. (2025). ESTRATEGIAS GERENCIALES PARA LA ORIENTACIÓN DEL CLIMA ORGANIZACIONAL EN EL MARCO DEL PROYECTO AULAS EN PAZ. Caso: Sede Rudesindo Soto De La Institución Educativa Nuestra Señora De Belén, Cúcuta, Norte de Santander. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4068

Issue

Section

Portafolio de Investigación