DEVELOPMENT OF READING SKILLS THROUGH VISUAL LEARNING MEDIATED BY TICS

Authors

  • Sonia Liseth Serrano Barrera
  • Eduar Alfonso Ramírez Ramírez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4070

Keywords:

reading comprehension, ICT, visual learning, metacognitive skills

Abstract

Reading has become an elementary tool in the acquisition of knowledge. Strengthening reading skills in elementary school for cognitive and social development generates solid foundations in the student. The present work outlines a descriptive-exploratory type of research, oriented under the quantitative methodological approach, whose instrument of data collection is the survey. The general objective was to develop reading comprehension skills to improve low academic performance through visual learning mediated by the application of Information and Communication Technologies (ICTs) in elementary school students of the Caño Bonito de Vélez Educational Institute (Santander) due to the difficulties presented by the students to understand texts, extract the main idea and secondary ideas, write coherently and master basic terms of the educational level. The proposal was developed through the execution of workshops energized by offline applications due to the lack of connection in the rural areas of this department of the country. This contributed to the optimization of reading comprehension processes, as well as to the strengthening of metacognitive skills and capacities for collective work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Liseth Serrano Barrera

Institución Educativa el Gaital de Vélez Santander

Eduar Alfonso Ramírez Ramírez

Instituto Integrado de Comercio Camilo Torres Playón Santander

References

Acosta, E., & Viscaino, D. (2021). Herramientas de autor y su aporte a la práctica pedagógica en el proceso de enseñanza y aprendizaje del inglés. (Tesis de Maestría en Educación), Universidad de la Costa - CUC, Barranquilla, Colombia. https://repositorio.cuc.edu.co/server/api/core/bitstreams/5516456b-4a65-4d9f-850a-101195380b75/content

Alcaldía y Concejo Municipal de Vélez. (2020). Plan de Desarrollo Municipal: Vélez construyendo una nueva historia 2020-2023. Alcaldía Municipal de Vélez. https://velezsantander.micolombiadigital.gov.co/sites/velezsantander/content/files/000146/7282_tomo-i-diagnostico-territorial-1.pdf

Banco Mundial y UNICEF. (Junio de 2022). Dos años después: salvando una generación. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/informes/dos-anos-despues-salvando-a-una-generacion

Bruner, J. (1986). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

Bruner, J. (1999). La educación, puerta de la cultura. (F. Díaz, Trad.) Madrid: Aprendizaje Visor.

Calderón, M. (2021). Implementación TIC (Programa Hot Patatoes) en la comprensión de lectura literal de estudiantes de 10-12 años de la IE Jorge Villamil Cordovéz de Pitalito (Huila). (Tesis de Grado, Maestría en Recursos Digitales Aplicados a la Educación). Pitalito, Huila (Colombia). https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/b330da76-1d11-4c6b-865d-93efa65aa04b/content

Calle, G. (2019). Lectura del contexto para el diseño y funcionamiento de un Centro de Escritura Digital en la educación. Pensamiento Americano, 12(24), 16-39. doi:https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.307 DOI: https://doi.org/10.21803/pensam.v12i24.307

Dávila, O., & Figueroa, Y. (2018). El software educativo Hot Potatoes en el aprendizaje de la especialidad de computación en el Centro de Educación Técnica Productiva "Virgen del Rosario" de Huarí, Perú. Hamut'ay Revista de Divulgación Científica, 5(1), 17-35. doi:https://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/1518/1488 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v5i1.1518

El Haddad, R., & Issa, S. (2023). Un estudio cuantitativo sobre el impacto del aprendizaje en línea en las habilidades de comprensión lectora. BUiD Doctoral Research Conference 2022, 320, 143-154. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-031-27462-6_13 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-27462-6_13

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación -ICFES-. (Enero de 2020). Información Nacional de Resultados para Colombia. ICFES: https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1125661/Informe_nacional_resultados_PISA_2018.pdf/4c66530f-027e-696a-81da-be6e5108e5e9?version=1.0&t=1646970884580

Jaramillo, Y., Guzmán, José, & Sarmiento, M. (2022). Experiencias en el uso de Hot Potatoes para elaborar ejercicios para las clases de inglés. Revista Didáctica y Educación, 13(4), 154-170. doi:https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1395

Licas, E., Patricio, S., Guizado, A., Licas, D., Portugal, F., & Maguiña, W. (2023). Aplicación del software Hot Potatoes en la comprensión lectora de estudiantes de secundaria. Instituto Universitario de Innovación, Ciencia y Tecnología Inudi, Perú S.A.C. DOI: https://doi.org/10.35622/inudi.b.074

Liu, S., Sui, Y., You, Z., Shi, J., Wang, Z., & Zhong, C. (2023). ¿Leer mejor con realidad aumentada o libros ilustrados impresos? Un cuasi-experimento sobre la comprensión lectora, la narración de cuentos y la motivación lectora de alumnos de primaria. Education and Information Technologies, 29(9), 11625-11644. doi:https://doi.org/10.1007/s10639-023-12231-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-023-12231-4

MEN. (Mayo de 2006). Estándares básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Mesía, G., Méndez, J., & Picho, D. (2021). La atención en el aprendizaje de la comprensión lectora en estudiantes de primaria, revisión teórica. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales(50), 116-127. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/06/Ed.50116-127-Mesia-et-al.pdf

Molina, J., Rugel, J., Arredondo, K., & Atahualpa, A. (2023). Impacto de las TIC en el mejoramiento del proceo de enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en estudiantes del primer año de bachillerato. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 9(2), 2292-2308. doi:https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3409

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE]. (2023). Resultados PISA 2022 (Volumen I). El estado del aprendizaje y la equidad en la educación. París: OECD iLibrary. doi:https://doi.org/10.1787/53f23881-en DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Pérez, L. (2023). La atención y comprensión lectora en el aula virtual con estudiantes de educación básica. Mendive. Revista de Educación, 21(02), 1-12. doi:https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3270

Piaget, J. (1998). Introducción a Piaget: Pensamiento, aprendizaje y enseñanza. México: Longman S.A.

Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes [PISA]. (2023). PISA 2022 Country Notes: Colombia. París: OECD iLibrary. https://www.oecd.org/pisa/publications/Countrynote_COL_Spanish.pdf

Smith, R., Snow, P., Serry, T., & Hammond, L. (2021). El papel del conocimiento previo en la comprensión lectora: una revisión crítica. Reading Psychology, 42(3), 214-240. doi:https://doi.org/10.1080/02702711.2021.1888348 DOI: https://doi.org/10.1080/02702711.2021.1888348

Tyner, K. (2014). Literacy in a digital world: Teaching and leAlfabetización en un mundo digital: enseñar y aprender en la era de la información. Londres, UK: Routledge.

Vygotsky, L. (1994). El instrumento y el signo en el desarrollo del niño. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Published

2025-07-20

How to Cite

Sonia Liseth Serrano Barrera, & Eduar Alfonso Ramírez Ramírez. (2025). DEVELOPMENT OF READING SKILLS THROUGH VISUAL LEARNING MEDIATED BY TICS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4070

Issue

Section

Portafolio de Investigación