IMPORTANCE OF THE USE OF DIGITAL RESOURCE (M-LEARNING) AS AN IMPLEMENT FOR TRAINING RESEARCH SKILLS IN UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Rodríguez C. Erika Y
  • Olga L. Sanchez G.

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4073

Keywords:

Scientific skills, Inquiry, Observation, Digital Resources, M-learning platform

Abstract

Currently, technologies within educational systems have marked a challenge, since they are important in teaching when they are incorporated into learning processes such as research skills in students. The following article has as its main objective to propose how research skills can be strengthened through observation, inquiry, information gathering and argumentation. The object of study was used to analyze the importance of new technologies used by first semester students of the early childhood assistants career of the Minuto de Dios University Corporation of the Municipality of Tibú, since different deficiencies were found in their academic performance, where they do not show interest in Spanish classes with a tendency towards research and few study habits, among others. Within the writing process, a qualitative methodology was used, which includes an orientation of the interpretive paradigm collecting information through the implementation of observation, inquiry and exploration. The development of a didactic unit proposed in sessions with learning content related to the topic of research, writing, analysis and paraphrasing is proposed. These activities were developed using the M-learnign platform. The implementation and evaluation led to the conclusion that research skills had an improvement and performance of 80% where at the beginning it was 30%. This shows that using technological tools and a pedagogical model plus a series of well-structured activities enhance the progress of research skills in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, E., Arango, A., Marín, K. (2016). La motivación como un factor clave de éxito en las organizaciones modernas. Colección Académica de Ciencias Sociales, 22/35.

Barrentes, R. (2014). Investigación: un camino al conocimiento, Un enfoque cualitativo, San José de Costa Rica: EUNED

Barriga, F. (2016). Juntos, pero no revueltos. México: McGraw Hill.

Carneros, P. (2018). Aprendizaje Significativo: dotando de significado a nuestros progresos. Psicología y Mente. Barcelona, España. Univerisitat de Barcelona.

Díaz, L. (2010). La observación. Textos de apoyo didáctico. Universidad Nacional Autónoma de México.

Farfán, M., Reyes, L. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios. 28/73

Gagné, R. (1998), The conditions of learning, New York. Holt, Rinehrt and Winston.

Gallego, A. (2008). El pensamiento científico en los niños y niñas. Universidad de San Buenaventura.

Harlen, W. (2013). Evaluación y educación en ciencias basada en la indagación: Aspectos de la política y la práctica. IAP-SEP.

Londoño, A., Rodríguez, E., Villa, C., Piñeros, B. (2012). Desarrollo de la actitud Científica: Una experiencia de trabajo a partir de colectivos escolares. Océano.

Martínez, L. (2016). Aprendizaje de las Tecnologías y su motivación en las instituciones: Búho, LTDA. Colombia.

Pérez, C., & López, L. (1999). Las habilidades e invariantes investigativas en la formación del profesorado. Una propuesta metodológica para su estudio. Revista Mexicana 4(2), 13-44

Rodríguez, J. y Silva, A. (2022). Desafíos en la formación de competencias y habilidades para la industria 4.0. Aquin@s, 47-58.

Ruiz, A. (2014). Las habilidades científico-investigativas a través de la investigación formativa en estudiantes de educación secundaria. UCV-Hacer, 3 (1), 16-30

Torres, M. y Paz, K. (2019). Método de recolección de datos de una investigacion [documento de trabajo]. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/2817.

Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M., Fernández, A. (2015). Mobile Learning: nuevas realidades en el aula. Editorial Océano S.L.U.

Sanchez, F. (2017). Motivación Docente. Escuela de Organización Industrial, 4-12.

Silva, A., Quirós, S., Sandoval, M. y Pacheco, D. (2019). Del cerebro al aula: Conceptos claves desde la Neurociencia y su aporte en la educación. En E. Serna, Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI (págs. 302-310). Instituto Antioqueño de Investigación.

Vidal, M. (2008). Plataforma Didáctica como tecnología educativa. Scielo, 135-137.

Published

2025-07-20

How to Cite

Rodríguez C. Erika Y, & Olga L. Sanchez G. (2025). IMPORTANCE OF THE USE OF DIGITAL RESOURCE (M-LEARNING) AS AN IMPLEMENT FOR TRAINING RESEARCH SKILLS IN UNIVERSITY STUDENTS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4073

Issue

Section

Portafolio de Investigación