DIDACTIC PROCESSES BASED ON SOCIOFORMATIVE COMPETENCIES FROM THE POINT OF VIEW OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4074Keywords:
didactic processes, socio-formative competencies, Colombian primary basic education.Abstract
This scientifically rigorous article is based on the importance of socio-formative competences as elements of concretion of teaching practices in Colombian elementary school scenarios. Based on this, the methodological approach was oriented from a qualitative methodological perspective, based on a field study associated to the phenomenological method, with an interpretative epistemological vision. Its general purpose is to understand the didactic processes based on socio-formative competencies from the point of view of Colombian elementary school teachers, specifically in public educational institutions in Norte de Santander. In correspondence with this, from the testimonies of the teachers (five teachers: grades 1,2,3,4 and 5) of the Sagrado Corazón de Jesús Educational Institution, who were the key actors of this research report, elements of theoretical and practical significance were considered, associated to the socio-formative approach by competencies and its correlation in the didactics that emerges from the spaces of the elementary basic education, based on the achievement of the basic learning rights (DBA). The findings of this research demonstrate the curricular and didactic gap that exists in pedagogical practices regarding the implementation of a competency-based curriculum, and the discrepancies between the didactic approach and the elements that should be incorporated into the educational phenomenon in order to conceive a true holistic education.
Downloads
References
Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.
Ander-Egg, E. (2015). La planificación Educativa. Segunda Edición. Argentina: Bonum.
Argudín, Y. (2009). Educación basada en competencias. México: Trillas.
Bermejo, B. y Ballesteros, C. (2019). Manual de didáctica general para maestros de Educación Infantil y de Primaria. España: Pirámide.
Bernal, C. (2009). Metodología de la investigación. México: Pearson Educación.
Bolívar, A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. España: Aljibe.
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (2009). Métodos de investigación en psicopedagogía. España: Mc. Graw Hill.
Flick, U. (2014). El diseño de investigación cualitativa. España: Morata.
Frola, P. (2014). Manual práctico para el diseño de situaciones didácticas por competencias. México: Centro de Investigación Educativa y Capacitación Institucional S.C.
Gimeno, J. y otros. (2014). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? España: Morata.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje.
Morin, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris-Francia: UNESCO.
Moschen, J. (2014). Innovación Educativa. Argentina: Bonum.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. España: Graó.
Tobón, S. (2013). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Colombia: Ecoe Ediciones.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. España: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.