EVALUATION PRACTICES FROM A SOCIAL AND CULTURAL PERSPECTIVE IN TRAINING PROCESSES: AN ETHNOGRAPHIC CONSTRUCT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4080Keywords:
Socio-cultural approach, pedagogical evaluation, formative evaluation, formative processes, socio-trainingAbstract
This article focused on the objective of building a theoretical approach to evaluative
practices from the social and cultural approach in an educational institution in Yopal,
Casanare, Colombia. Supported by authors such as Vigotsky (1996) (2014), Tobón (2013),
Piessi (2017), Iafrancesco (2016), among others. Methodologically it was supported in the
interpretive paradigm and ethnographic method, a real study was built in the context of the
Educational Institution La Campiña, as informants to eight teachers of the scenario, to
whom a semi-structured interview was applied and conformed by ten items, which allow to
comply with the development of the object of study. Qualitative methods were used to
interpret the findings through categorization, structuring and triangulation. The central
category on evaluation in formative processes and its subcategories: nature of the
evaluation, subject or agent who evaluates, evaluation results. Among the results, the
contributions of the sociocultural perspective were considered to focus on the following
aspects: a) formative evaluation from the deepening of subjectivity; b) importance of the
affective dimension; c) sociocultural approach: the emphasis on the importance of social
and cultural interaction in human development and learning during socio-training is
maintained.
Downloads
References
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención de conocimientos. España. Ediciones Paidós
Iberoamérica. S.A.
Barreto (2020). Influencia de la evaluación educativa en el aprendizaje por competencias
de los estudiantes de la facultad de ingeniería mecánica, electrónica y ambiental de
la Universidad Nacional Tecnológica de Lima Sur – UNTELS. [Tesis doctoral,
Universidad Veritas Liberabit. Perú],
https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/2319/barreto_btf.pdf
?sequence=1
Barrientos, E. (2019). La Evaluación Formativa en Educación Superior: Evaluación. [Tesis
Doctoral, Universidad de Valladolid – España],
https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/39395/Tesis1627-
pdf?sequence=4&isAllowed=y
Cejas, M., Rueda, M., Cayo, L. , y Villa, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la
educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 94-101.
https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/28059678009.pdf
Coll J., Mauri, T. y Rochera, J. (2012). La práctica de evaluación como contexto para
aprender a ser un aprendiz competente. Profesorado, 16 (1). 49 – 59.
https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19769/19255
Díaz, J. (2021). Efectos formativos y formadores de la evaluación en educación física
desde la perspectiva de la autorregulación del aprendizaje en estudiantes de
educación media: el caso de una IED de Bogotá. [Tesis
Doctoral, Universidad Santo Tomás].
https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/38400/2021JuanD%C3%ADa
z.pdf?sequence=1
Grant, L., Gareis, C. y Hylton, S. (2020). Formative Assessment. En A. Hynds (Ed.), Oxford
Bibliographiesin Education. Oxford University Press.
https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756810/obo-
-0062.xml
Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Bogotá. Grupo Editorial,
Norma.
Hincapié, N. y Clemenza, C. (2021). Evaluación de los aprendizajes por competencias:
Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales,
(1),106-122.
https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37678/41355
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES), 2018). Guía
introductoria al diseño centrado en evidencias. Gobierno de Colombia
https://www.icfes.gov.co/wp-content/uploads/2024/09/1.-Guia-introductoria-al-
Disen%cc%83o-Centrado-en-Evidencias.pdf
Largo, y Henao (2022). Evaluación formativa: impulsar el aprendizaje contextualizadoy la
mejora de la práctica docente. Revista de Investigaciones de la Universidad
Católicade Manizales, 22 (39). 1 – 13.
http://portal.amelica.org/ameli/journal/498/4984335004/
Martínez, M. (2013). La investigación cualitativa etnográfica en educación. 3era Edición.
México. Trillas.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Decreto 1290.
https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-
_archivo_pdf_decreto_1290.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura
(UNESCO) (2017). Evaluación del aprendizaje en la UNESCO: garantía de un
aprendizaje efectivo y relevante para todas las personas.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260325_spa
Velásquez, S. Celis, J. Hernández, C. (2017). Evaluación Contextualizada Como
Estrategia Docente Para Potenciar el Desarrollo de Competencias Matemáticas en
Pruebas Saber. Encuentro Internacional en Educación Matemática. EcoMatemático.
(1). 33 -37.
https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/view/1377/1350
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.