EVALUATION PRACTICES FROM A SOCIAL AND CULTURAL PERSPECTIVE IN TRAINING PROCESSES: AN ETHNOGRAPHIC CONSTRUCT

Authors

  • Henry Yesid Silva Cocunubo
  • Clara Mónica Isabel Cely Naranjo
  • Diana Patricia Nieto Canay

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4080

Keywords:

Socio-cultural approach, pedagogical evaluation, formative evaluation, formative processes, socio-training

Abstract

This article focused on the objective of building a theoretical approach to evaluative
practices from the social and cultural approach in an educational institution in Yopal,
Casanare, Colombia. Supported by authors such as Vigotsky (1996) (2014), Tobón (2013),
Piessi (2017), Iafrancesco (2016), among others. Methodologically it was supported in the
interpretive paradigm and ethnographic method, a real study was built in the context of the
Educational Institution La Campiña, as informants to eight teachers of the scenario, to
whom a semi-structured interview was applied and conformed by ten items, which allow to
comply with the development of the object of study. Qualitative methods were used to
interpret the findings through categorization, structuring and triangulation. The central
category on evaluation in formative processes and its subcategories: nature of the
evaluation, subject or agent who evaluates, evaluation results. Among the results, the
contributions of the sociocultural perspective were considered to focus on the following
aspects: a) formative evaluation from the deepening of subjectivity; b) importance of the
affective dimension; c) sociocultural approach: the emphasis on the importance of social
and cultural interaction in human development and learning during socio-training is
maintained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henry Yesid Silva Cocunubo

Docente adscrito a la Secretaría de
Educación Municipal de Yopal, Casanare

Clara Mónica Isabel Cely Naranjo

Docente adscrito a la Secretaría de
Educación Municipal de Yopal, Casanare

Diana Patricia Nieto Canay

Institución Educativa Antonio Martínez Delgado

References

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención de conocimientos. España. Ediciones Paidós

Iberoamérica. S.A.

Barreto (2020). Influencia de la evaluación educativa en el aprendizaje por competencias

de los estudiantes de la facultad de ingeniería mecánica, electrónica y ambiental de

la Universidad Nacional Tecnológica de Lima Sur – UNTELS. [Tesis doctoral,

Universidad Veritas Liberabit. Perú],

https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/2319/barreto_btf.pdf

?sequence=1

Barrientos, E. (2019). La Evaluación Formativa en Educación Superior: Evaluación. [Tesis

Doctoral, Universidad de Valladolid – España],

https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/39395/Tesis1627-

pdf?sequence=4&isAllowed=y

Cejas, M., Rueda, M., Cayo, L. , y Villa, L. (2019). Formación por competencias: Reto de la

educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 25(1), 94-101.

https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/28059678009.pdf

Coll J., Mauri, T. y Rochera, J. (2012). La práctica de evaluación como contexto para

aprender a ser un aprendiz competente. Profesorado, 16 (1). 49 – 59.

https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19769/19255

Díaz, J. (2021). Efectos formativos y formadores de la evaluación en educación física

desde la perspectiva de la autorregulación del aprendizaje en estudiantes de

educación media: el caso de una IED de Bogotá. [Tesis

Doctoral, Universidad Santo Tomás].

https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/38400/2021JuanD%C3%ADa

z.pdf?sequence=1

Grant, L., Gareis, C. y Hylton, S. (2020). Formative Assessment. En A. Hynds (Ed.), Oxford

Bibliographiesin Education. Oxford University Press.

https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756810/obo-

-0062.xml

Guber, R. (2001). La etnografía, método, campo y reflexividad. Bogotá. Grupo Editorial,

Norma.

Hincapié, N. y Clemenza, C. (2021). Evaluación de los aprendizajes por competencias:

Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales,

(1),106-122.

https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/37678/41355

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES), 2018). Guía

introductoria al diseño centrado en evidencias. Gobierno de Colombia

https://www.icfes.gov.co/wp-content/uploads/2024/09/1.-Guia-introductoria-al-

Disen%cc%83o-Centrado-en-Evidencias.pdf

Largo, y Henao (2022). Evaluación formativa: impulsar el aprendizaje contextualizadoy la

mejora de la práctica docente. Revista de Investigaciones de la Universidad

Católicade Manizales, 22 (39). 1 – 13.

http://portal.amelica.org/ameli/journal/498/4984335004/

Martínez, M. (2013). La investigación cualitativa etnográfica en educación. 3era Edición.

México. Trillas.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Decreto 1290.

https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-

_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura

(UNESCO) (2017). Evaluación del aprendizaje en la UNESCO: garantía de un

aprendizaje efectivo y relevante para todas las personas.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260325_spa

Velásquez, S. Celis, J. Hernández, C. (2017). Evaluación Contextualizada Como

Estrategia Docente Para Potenciar el Desarrollo de Competencias Matemáticas en

Pruebas Saber. Encuentro Internacional en Educación Matemática. EcoMatemático.

(1). 33 -37.

https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/view/1377/1350

Published

2025-07-15

How to Cite

Henry Yesid Silva Cocunubo, Clara Mónica Isabel Cely Naranjo, & Diana Patricia Nieto Canay. (2025). EVALUATION PRACTICES FROM A SOCIAL AND CULTURAL PERSPECTIVE IN TRAINING PROCESSES: AN ETHNOGRAPHIC CONSTRUCT. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4080

Issue

Section

Portafolio de Investigación

Most read articles by the same author(s)