VIRTUAL ENVIRONMENTS IN THE TEACHING OF ELECTRONICS. A VISION FROM ACTIVE LEARNING

Authors

  • Marco José Lanziano Barrera
  • Yanides Pinzón Ascanio

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4014

Keywords:

irtual environments, active learning, electronics

Abstract

Virtuality has gained a space of great relevance in the lives of subjects, it has been formed as an alternative that, through its tools, provides an innovative teaching and learning process, attractive to the requirements of current societies, contextualized. From this point, the present study is a hermeneutical vision about the vision that the teacher has about the implementation of virtual environments in the teaching of electronics, with the purpose of stimulating each student's attitudes of independence when requiring thought. logical, make timely decisions, adapt to contextuality through the use of technological tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benkler (2009). Redes de Aprendizaje: el Futuro de la Enseñanza. Madrid: Muralla

Bustos, A. y Coll, C. (2010). Los Entornos Virtuales como Espacios de Enseñanza y Aprendizaje. Una perspectiva Psicoeducativa para su Caracterización y Análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa. Enero –Marzo. Vol. 15, número 44 pp. 163-184

Cobo, C. (2016). La Innovación Pendiente. Reflexiones (y Provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Montevideo: Colección Fundación Ceibal/ Debate

Collins, A. (1998). El potencial de las tecnologías de la información para la educación. En Vizcarro, C. y J. León. Nuevas Tecnologías para el aprendizaje, pp. 29-46. Madrid: Pirámide

Diez, E y Gajardo, K. (2020). Educar y evaluar tiempos de coronavirus: la situación en España.Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604

Escontrela, M. (2017). La integración de las TIC en la educación: Apuntes para un modelo pedagógico pertinente. [Artículo en línea]. Disponible: https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922004000300006

Luhmann, N. (1993). El Sistema Educativo, Problemas de Reflexión. Universidad de Guadalajar. Universidad Iberoamericana. Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente, México

UNESCO (1998). La Educación Superior en el Siglo XXI. Documento aprobado en la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. París: Ediciones UNESCO

UNESCO (1999). Formación docente y las tecnologías de la información y comunicación. Disponible: http://www.ritla.net/index2.php?option=com

Published

2025-07-20

How to Cite

Marco José Lanziano Barrera, & Yanides Pinzón Ascanio. (2025). VIRTUAL ENVIRONMENTS IN THE TEACHING OF ELECTRONICS. A VISION FROM ACTIVE LEARNING. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4014