Literary system and the concept of the author in Latin America
Keywords:
literary system, author, Latin AmericaAbstract
Based on the considerations of Escarpit (1970), Rama (1985b), Bourdieu (1983) and Ong (1987), Warning (1989) and Cándido (1991), a reflection on the relations of the Latin American literary system and the concept of author is developed. A bibliographic critique on the conceptualization of these terms according to some European authors is made, and also the lack of pertinence of these categories in our continent is discussed. Consequently, through this study we conclude that the relationship between the literary system and the concept of the author would require a re-reading, since these concepts correspond to a different episteme from the one used in Europe.
Downloads
References
Achugar, H. (1978). Notas para un debate sobre la crítica literaria latinoamericana. Casa de las Américas (110), 6-18.
Bajtin, M. (1990). Estética de la creación verbal. México: Editorial Siglo XIX.
Balza, J. (1993). Iniciales. Caracas: Monte Ávila Editores.
Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Buenos Aires: Folios.
Cándido, A. (1991). Crítica radical. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Carter, B. (1959). Las revistas literarias de Hispanoamérica. México: Ediciones de Andrea.
----------- (1968). Historia de la literatura hispanoamericana a través de sus revistas. México: Ediciones de Andrea.
Castillo, C. de y Sotillo, C. (1987). Producción bibliográfica y política editorial en la época de Guzmán Blanco (1870-1887). Caracas: Biblioteca de la Academia Nacional de la Historia.
Darío, R. (1937). El canto errante. Recuperado: agosto, 2007, de Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/ 67920628761281674 032457/p0000001.htm.
Escarpit, R. (1968). La revolución del libro. Madrid: Alianza Editorial/ UNESCO.
Escarpit, R. (1970). Sociología de la literatura. La Habana: Instituto del Libro, Cuadernos de Arte y Sociedad.
Foucault, M. (1990). ¿Qué es un autor? México: Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Frye, N. (1991). Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Ávila.
González Stephan, B. (1987). La historiografía literaria del liberalismo hispanoamericano. La Habana: Casa de las Américas.
Medina, J. T. (1958). Historia de la imprenta en los antiguos dominios españoles de América y Oceanía. Santiago de Chile: Fondo Histórico y Biográfico J. T. Medina. Prólogo de Guillermo Feliú Cruz.
Neumann, E. (1992). Mitos de artista. Estudio psicohistórico sobre la creatividad. Madrid: Tecnos.
Olea Franco, R. (1993). El otro Borges, el primer Borges. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Ong, W. (1987). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.
Pavlicic, P. (1991). La intertextualidad moderna y posmoderna. Criterios (30), 165-186.
Rama, Á. (1985a). Transculturación narrativa en América Latina. México: Siglo XXI.
Rama, Á. (1985b). La modernización literaria latinoamericana (1870-1910). En La crítica de la cultura en América Latina (Vol. 119). Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Rama, Á. (1985c). Rubén Darío y el Modernismo. Caracas: Alfadil.
Ramos, J. (1989). Desencuentros de la modernidad en América Latina : literatura y política en el siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Rojas, R. (1960). Historia de la literatura argentina. Ensayo filosófico sobre la evolución de la cultura en el Plata. Buenos Aires: Editorial Guillermo Kraft.
Ureña, P. H. (1964). Las corrientes literarias en la América Hispana. México: Fondo de Cultura Económica.
Vattimo, G. (1992). Heidegger y la poesía como ocaso del lenguaje. Recuperado el 20 de mayo de 2007, de Heidegger en castellano: http://www.heideggeriana.com.ar/ comentarios/poesia_como_ocaso.htm
Warning, R., ed. (1989). Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 LETRAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.