TIC INNOVATION: A PERSPECTIVE FROM THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3835Keywords:
TIC, innovation, perspective, classroomAbstract
Information and Communication Technologies offer innovative resources and tools that facilitate the acquisition of knowledge and the development of skills. These technologies allow for dynamic and accessible learning, adapted to the needs and pace of each student, promoting interactive and collaborative methods that enrich the educational process. The purpose of the article is to inspire teachers to, through their initiatives and creations, take on the challenge of exploring with their students a variety of educational content that enriches the learning process. This not only facilitates the understanding of the topics, but also fosters motivation and awakens in students a genuine desire to learn, applicable in various areas of knowledge. The methodological structure is to guide the reader in understanding how Information and Communication Technologies can enhance learning, by focusing on improving academic performance, encouraging cooperative work, stimulating creative thinking and increasing student motivation. This approach is complemented by a series of practical steps to effectively integrate ICT in the classroom, and is enriched by a reflection on the impact of these practices on the development of digital competences and life skills.
Downloads
References
Cabero Almenara, J. (2014). Estrategias para la formación del profesorado en TIC. Universidad de Sevilla (España – UE). (p. 9). https://pensandolaeducacioncomar.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/08/ cabero-j.-estrategias-para-la-formacion-del-profesorado-en-tic.pdf
Cortés López, K. A., & Cruz Infante, S. Y. (2021). Herramientas digitales: Un camino para las habilidades sociales y la convivencia escolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (p. 11). http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/8741
Macanchí Pico, M. L., Bélgica Marlene O. C., & Campoverde Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), (p. 398, 399). http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-396.pdf
Martínez, P. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. Vol. 18 Nº 36. (p. 58). https://www.researchgate.net/publication/332586067_Interacciones_en_el_aula_desde_practicas_pedagogicas_efectivas DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13
Matulevich Peláez, J. (2021). Diseño de una política de uso y apropiación de las TIC para fortalecer los procesos de enseñanza y aprendizaje en el aula de clase. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ingenierías, Maestría en Gestión de Tecnologías de Información, Bucaramanga. (p. 17). https://hdl.handle.net/20.500.12494/36198
Mejía Almeida, J. A. (2023). Innovación Educativa. Tesis de maestría. Universidad del Azuay. Ecuador. (p. 37). http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/13063
Naranjo, M. E. (2012). Obstáculos que afrontan los maestros para incorporar las TIC en el aula. Universidad Autónoma de Bucaramanga. (p. 81, 88). http://hdl.handle.net/20.500.12749/2923
Salinas Ibáñez, J. (Coord.). (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. ISBN: 978-84-7993-055-4. (p. 7). https://www.redalyc.org/pdf/780/78011256001.pdf
Santiago Campión, R. (2014). Innovación educativa e integración curricular de las TIC. En Acción pedagógica en los centros escolares: enfoque teórico y práctico (p. 184). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=4595948
Serna Martínez, R. E., & Alvites Huamaní, C. G. (2021). Plataformas educativas: Herramientas digitales de mediación de aprendizajes en educación. (p. 67). http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/2347 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2347
Tapia Rodríguez, C., & Quiroz Acosta, Z. (2023). Estrategias pedagógicas mediadas por las TIC que estimulen la habilidad comunicativa-escucha. Corporación Universidad de la Costa. (p. 79). https://hdl.handle.net/11323/10671
UNESCO. Medición de las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en educación – Manual del usuario. Instituto de estadística de la UNESCO. (p. 131). https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/guide-to-measuring-information-and-communication-technologies-ict-in-education-sp.pdf
Vargas Hernández, L. (2012). Estrategias docentes para integrar las TIC en el aula y establecer su repercusión en el aprendizaje. (P. 9, 35, 45). http://hdl.handle.net/20.500.12749/2981
Vega Gea, E. M., Calmaestra Villén, J., & Ortega Ruiz, R. (2021). Percepción docente del uso de las TIC en la educación inclusiva. Artículo de revista. (p. 236). https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/90323 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.90323
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.