TIC INNOVATION: A PERSPECTIVE FROM THE CLASSROOM

Authors

  • Ángela Marcela López Betancur

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3835

Keywords:

TIC, innovation, perspective, classroom

Abstract

Information and Communication Technologies offer innovative resources and tools that facilitate the acquisition of knowledge and the development of skills. These technologies allow for dynamic and accessible learning, adapted to the needs and pace of each student, promoting interactive and collaborative methods that enrich the educational process. The purpose of the article is to inspire teachers to, through their initiatives and creations, take on the challenge of exploring with their students a variety of educational content that enriches the learning process. This not only facilitates the understanding of the topics, but also fosters motivation and awakens in students a genuine desire to learn, applicable in various areas of knowledge. The methodological structure is to guide the reader in understanding how Information and Communication Technologies can enhance learning, by focusing on improving academic performance, encouraging cooperative work, stimulating creative thinking and increasing student motivation. This approach is complemented by a series of practical steps to effectively integrate ICT in the classroom, and is enriched by a reflection on the impact of these practices on the development of digital competences and life skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabero Almenara, J. (2014). Estrategias para la formación del profesorado en TIC. Universidad de Sevilla (España – UE). (p. 9). https://pensandolaeducacioncomar.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/08/ cabero-j.-estrategias-para-la-formacion-del-profesorado-en-tic.pdf

Cortés López, K. A., & Cruz Infante, S. Y. (2021). Herramientas digitales: Un camino para las habilidades sociales y la convivencia escolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (p. 11). http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/8741

Macanchí Pico, M. L., Bélgica Marlene O. C., & Campoverde Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la Educación Superior. Universidad y Sociedad, 12(1), (p. 398, 399). http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-396.pdf

Martínez, P. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. Vol. 18 Nº 36. (p. 58). https://www.researchgate.net/publication/332586067_Interacciones_en_el_aula_desde_practicas_pedagogicas_efectivas DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20191836martinez13

Matulevich Peláez, J. (2021). Diseño de una política de uso y apropiación de las TIC para fortalecer los procesos de enseñanza y aprendizaje en el aula de clase. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ingenierías, Maestría en Gestión de Tecnologías de Información, Bucaramanga. (p. 17). https://hdl.handle.net/20.500.12494/36198

Mejía Almeida, J. A. (2023). Innovación Educativa. Tesis de maestría. Universidad del Azuay. Ecuador. (p. 37). http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/13063

Naranjo, M. E. (2012). Obstáculos que afrontan los maestros para incorporar las TIC en el aula. Universidad Autónoma de Bucaramanga. (p. 81, 88). http://hdl.handle.net/20.500.12749/2923

Salinas Ibáñez, J. (Coord.). (2008). Innovación educativa y uso de las TIC. Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. ISBN: 978-84-7993-055-4. (p. 7). https://www.redalyc.org/pdf/780/78011256001.pdf

Santiago Campión, R. (2014). Innovación educativa e integración curricular de las TIC. En Acción pedagógica en los centros escolares: enfoque teórico y práctico (p. 184). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=4595948

Serna Martínez, R. E., & Alvites Huamaní, C. G. (2021). Plataformas educativas: Herramientas digitales de mediación de aprendizajes en educación. (p. 67). http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/2347 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2347

Tapia Rodríguez, C., & Quiroz Acosta, Z. (2023). Estrategias pedagógicas mediadas por las TIC que estimulen la habilidad comunicativa-escucha. Corporación Universidad de la Costa. (p. 79). https://hdl.handle.net/11323/10671

UNESCO. Medición de las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en educación – Manual del usuario. Instituto de estadística de la UNESCO. (p. 131). https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/guide-to-measuring-information-and-communication-technologies-ict-in-education-sp.pdf

Vargas Hernández, L. (2012). Estrategias docentes para integrar las TIC en el aula y establecer su repercusión en el aprendizaje. (P. 9, 35, 45). http://hdl.handle.net/20.500.12749/2981

Vega Gea, E. M., Calmaestra Villén, J., & Ortega Ruiz, R. (2021). Percepción docente del uso de las TIC en la educación inclusiva. Artículo de revista. (p. 236). https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/90323 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.90323

Published

2025-06-01

How to Cite

Ángela Marcela López Betancur. (2025). TIC INNOVATION: A PERSPECTIVE FROM THE CLASSROOM. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3835

Issue

Section

Textos para la Difusión