EDUCATIONAL INNOVATION FOR STRENGTHENING READING AND WRITING SKILLS AND COMPETENCIES AT THE PRIMARY LEVEL

Authors

  • Ana Elizabeth Caicedo Fonseca
  • Karen Julieth Macias Navarro

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3873

Keywords:

Competencies, Skills, Educational Innovation, Literacy

Abstract

The purpose of this essay-type article is to reflect on the advantages of educational innovation to strengthen the skills and competencies of the reading and writing process at the Primary Basic Education Level, considering the didactic strategies that can be implemented in pedagogical practices, facilitating not only the learning of reading and writing, but also encouraging love and interest in these two communicative skills that are essential for students throughout their academic training. Concluding that a love of reading is instilled from childhood, making it a fundamental habit for improving student performance in both primary and secondary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aula Planeta, (2016). Richard Gerver: su visión educativa en diez puntos. Recursos TIC. https://www.aulaplaneta.com/2016/05/06/recursos-tic/richard-gerver-su-vision-educativa-en-diez-puntos

Caballero, A. (2010). El juego un recurso invaluable. México: Fuentes.

Caracol Noticias. ¿Cuál es la clave para ser uno de los mejores profesores del mundo? Colombiano lo revela. William Caldera, un docente colombiano, revela cómo la creatividad y la pasión por el cine y la lectura lo llevaron a ser uno de los 50 mejores profesores del mundo. https://www.noticiascaracol.com/los-informantes/cual-es-la-clave-para-ser-uno-de-los-mejores-profesores-del-mundo-colombiano-lo-revela-pr30

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2002). Enseñar lengua. Barcelona, España: Graó.

Duarte, R. (2012). La enseñanza de la lectura y su re- percusión en el desarrollo del comportamiento lector. Madrid: Alcalá de Henares.

Ferreiro E. (2009). Cultura escrita y educación. México. D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Gutiérrez, T. M., (2003). Actividades sensorio motrices para la lectoescritura. Barcelona: Inde publicaciones.

Jabif L., (2007). El Aprendizaje Autónomo. Métodos y Técnicas de Enseñanza. https://caes.ort.edu.uy/herramientas-para-la-docencia/aprendizaje-autonomo.

Lerner, D. (2008). Leer y escribir en la escuela real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de cultura económico.

Monroy, B. (2005). Pedagogía cognitiva en las sociedades de la información. Documento de trabajo. Bogotá, Colombia: Universidad Externado de Colombia. Recuperado de: http://www.analitica. com/bitblioteca/ortega_y_gasset/tema.asp

Montealegre, R., & Forero A. L. (2006). Desarrollo de la lectoescritura, Adquisición y dominio. Acta Colombiana de psicología, 25- 40.

Montessori, M. (1994). La mente absorbente del niño. México: Ed. Diana.

Real Academia Española (RAE). Diccionario de la lengua española (2014). https://dle.rae.es/

Rincón-Ussa, L. J., Fandiño-Parra, Y. J., & Cortés-Ibañez, A. M. (2020). Educational Innovation through ICT-Mediated Teaching Strategies in the Initial Teacher Education of English Language Teachers. GIST - Education and Learning Research Journal, 21, 91-117. DOI: https://doi.org/10.26817/16925777.831

Smith. (1989). La comprensión lectora, una propuesta didáctica de lectura de un texto literario. Revista electrónica de didáctica.

Palmera Castillo I., (2018). La Lectoescritura en el contexto Rural. Trabajo de grado para optar al título de licenciado Inglés-Español. Universidad Pontificia Bolivariana. Medellín, Colombia. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/4324/La%20lectoescritura%20en%20el%20contexto%20rural.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pontificia Universidad Javeriana. Informe Análisis Estadístico LEE. (2024). Pruebas Saber 11: una década de análisis. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/ 5581483/11594517/INF-92-Analisis-Decada-Saber11-LEE2024.pdf

Sáez, A. (1951). Necesidad e importancia de la lectura.

Tarazona Pacheco Y., (2022). Transformación de la enseñanza para el fortalecimiento de las competencias lectoescritoras en los estudiantes de Básica Primaria del Colegio “Presbítero Álvaro Suárez”. Maestría en Innovaciones Educativas de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio.

Valverde, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significado, como estrategia de pedagógica en la formación de maestros. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), 71-104.

Vygotsky, L.S., (1995) La prehistoria del desarrollo del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski, Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores, Obras Escogidas III, (págs. 183-206). Madrid: Aprendizaje Visor. (1931/1995 a).

Published

2025-06-01

How to Cite

Ana Elizabeth Caicedo Fonseca, & Karen Julieth Macias Navarro. (2025). EDUCATIONAL INNOVATION FOR STRENGTHENING READING AND WRITING SKILLS AND COMPETENCIES AT THE PRIMARY LEVEL. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3873

Issue

Section

Ensayos