COLOMBIAN BASIC PRIMARY EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE POST-PANDEMIC: A CRITICAL READING FROM THE CONCEPT OF RESILIENCE.

Authors

  • Francia E Crispino A.
  • Mónica Mercedes Izquierdo Mena
  • Lorena Ramírez Toledo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3875

Keywords:

Colombia, primary basic education, critical reading, post-pandemic, resilience

Abstract

The presence of social changes is imminent, especially in the context of immediacy that exists today, due to the presence of technology, not only at the sociocultural level, but at the educational level, where the insertion of the same has been forceful, an event that shaped its insertion was the social confinement suffered in 2020, due to the presence of Covid-19, for this reason, this argumentative essay type article is presented whose purpose is; perform a critical reading from the concept of resilience in Colombian primary basic education in the post-pandemic context. For this particular, a qualitative approach was developed, from the guidelines of a documentary investigation, in which various reference sources were used that allowed us to refer as results that the Covid-19 pandemic revealed serious shortcomings in the Latin American educational system. among them, the basic primary level, due to situations related to aspects such as logistics, represented in a low provision in schools and schools by the government entity with  deficient computer and Internet systems. Among the conclusions, it is evident how the attitude of the teachers, from the principle of resilience, has made it possible to partially overcome the shortcomings and weaknesses present, especially in the children, who in virtual education did not achieve the effective development of the competencies. , so joint work is required to delimit the contributions of virtuality and the development of in-person presence to interact directly with the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bao, W. (2020). COVID ‐19 y la enseñanza en línea en la educación primaria: un estudio de caso de la Universidad de Pekín. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2). https://doi.org/10.1002/hbe2.191 DOI: https://doi.org/10.1002/hbe2.191

Bautista, O. (2022). Desafíos formativos en tiempos de postpandemia. Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma del Estado de México.

Cabrera, G. (2011). La acción docente en Latinoamérica. México: Trillas.

Calderón, E. (2013) estrategias de enseñanza en la educación básica primaria en Colombia. San Isidro. Tesis doctoral.

Carrasco, J. (2014). Estrategias de aprendizaje. Para aprender más y mejor. Madrid, España: RIALP.

Contreras, L. (2021). COVID-19 y educación: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones, Caracas. Venezuela

Díaz, F. (2013). Estrategias de Super Aprendizaje. México. Trillas

Esquea, O. (2023). Sentidos de la práctica pedagógica en la formación docente. Caso Facultad de Educación: Universidad del Atlántico. Praxis

Flores, M. (2018). El rol clave del profesor en la educación on line durante la crisis sanitaria” (16/04/2020). Disponible en: https://eluniversal.cl/contenid o/11348/el-rol-clave-delprofesor-en-la-educación-online-durante-la-crisissanitaria

Francesc P. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, https://cutt.ly/sfytfUZ. https://doi.org/10.33960/AC_36.2020 DOI: https://doi.org/10.33960/AC_36.2020

Ley General de Educación (1994) Martínez, M. (2006). La Ciencia Emergente. México. Trilla

Mendoza, A. (2023). Las Prácticas Pedagógicas en Tiempos de Pandemia. Universidad Francisco de Paula Santander. https://www.eumed.net/rev/caribe/2023/10/ practicas-pedagógicas.html

Muñoz, J. (2023). La Práctica Pedagógica Investigativa En Las Escuelas Normales Superiores Del Norte Del Departamento De Nariño. Universidad De Nariño Rudecolombia Doctorado En Ciencias De La Educación San Juan De Pasto. Tesis Doctoral. Universidad del Atlántico.

Rodríguez, A. (2018). Paradigma Sociocrítico en Investigación: Historia, Características, Ejemplos. Documento en Línea. Disponible en: https://www.lifeder.com/paradigma-socio-critico/

Toro, J. (2022). Efecto de la pandemia sobre el sistema educativo colombiano. Banco de la República. Documento en Línea. Disponible en: https://www.banrep.gov.co/es/blog/efecto-pandemia-sobre-sistema-educativo-colombiano

Published

2025-06-01

How to Cite

Francia E Crispino A., Mónica Mercedes Izquierdo Mena, & Lorena Ramírez Toledo. (2025). COLOMBIAN BASIC PRIMARY EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE POST-PANDEMIC: A CRITICAL READING FROM THE CONCEPT OF RESILIENCE. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3875

Issue

Section

Ensayos