THE USE OF SPELLING RULES FOR HIGH SCHOOL STUDENTS AND THEIR TEACHING TODAY
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3883Keywords:
spelling rules, teaching process and learning processAbstract
The article addresses the problem of the poor use of spelling rules in high school students, identifying their impact on written communication and educational quality. Its general objective was to analyze how these rules are currently applied and taught, highlighting their relevance in learning processes. Methodologically, the research follows a qualitative approach based on a documentary review, using databases from the last 10 years to identify pedagogical theories and strategies applied to the Colombian educational context. The results show that the disuse of spelling rules affects the coherence and cohesion of student texts, hindering their understanding. Factors such as the lack of emphasis on their teaching in educational institutions, the excessive use of technology and the lack of reading are highlighted as elements that aggravate this problem. Likewise, the need to incorporate innovative pedagogical strategies that reactivate interest in spelling is underlined, prioritizing teaching capacity and the design of attractive methodologies for high school students. In conclusion, the study highlights that mastery of spelling rules is essential to ensure clear and effective communication. A comprehensive approach to teaching is proposed, combining technological tools with traditional practices, to reinforce their learning. This will not only strengthen linguistic skills but will also contribute to the professional and social development of students, allowing them to face the challenges of the contemporary environment.
Downloads
References
Alfonso, I. (1995). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas. Ediciones Contexto.
Balza, H. (2019). Metodologías de la investigación documental. Universidad de los andes. Venezuela.
Caicedo, K., Oidor, L., y Correa, L. (2016). Estrategias lúdicas de aprendizaje para mejorar el uso y la aplicación de la ortografía en los estudiantes del grado quinto (5°) de básica primaria de la Institución Educativa Golondrinas.
Díaz, C., y Navarro, P. (1998). Análisis de contenido en: Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid, Editorial Síntesis.
Escalante, A (2022). Ortografía en la universidad: no es solo cuestión de imagen
Espinosa, R. (2021). Propuesta de investigación pedagógica para el tratamiento y mejora de la ortografía en los alumnos del Centros de Bachillerato Tecnológico. Dilemas contemporáneos. DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2553
Fernández-Rufete, A. (2015) Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consideraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería, Investigaciones Sobre Lectura, 4, 7-24. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5155197.pdf DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i4.45
Gómez Palacios (1998). Libro del Maestro. Recuperado de http://200.23.113.59/pdf/21580.pdf
Hoyos, C. (2010). Un modelo para la investigación documental. Guía teórico-práctica sobre construcción de estados del arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Medellín, Señal Editora.
Rodríguez, F. y Sánchez, J. (2018). El desarrollo de la competencia ortográfica en estudiantes de educación secundaria. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (31), 153-171. Retrieved August 18, 2024, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-053X2018000100153&lng=en&tlng=es. Sánchez, G. (2020). La enseñanza de la ortografía en los Programas de Mejora Universidad de Almería. https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/10105/ SANCHEZ%20GUIL%2C%20YAIZA.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n31.2018.6095
Serrano, M. (2013). Importancia de la ortografía. Recuperado de IES Mar de Aragón: http:/arablogs.catedu.es/blog.php?id_blog=958&id_articulo=147566
Tapias, J. y Corredor, F. (2020). Enseñanza de la ortografía: de camino agreste a experiencia investigativa y psicosociolingüística. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (35), 81-94. https://doi.org/10.19053/0121053x.n35.2020.10743 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n35.2020.10743
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.