THE IMPACT OF TECHNOLOGY ON THE LEARNING PROCESS OF UNIVERSITY STUDENTS: FROM AN INTERPRETATIVE APPROACH.

Authors

  • Aurelio Antonio Cuentas Guerrero
  • Dora Astrid López Meneses

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3972

Keywords:

technological tools, educational process, academic performance, trends

Abstract

This article seeks to know the impact of technology on the educational training process of higher education students with the aim of knowing and evaluating the impact that technology generates on the training process of higher education students, from an interpretative approach. A qualitative research method is used, with an interpretative approach, through bibliographic review based on scientific and academic sources such as; Scopus, ResearchGate, PubMed, SciELO, WoS, Google Scholar and Dialnet, in order to understand the experiences and subjective configurations of the people involved in the educational training process at university levels. The findings point out how the integration of technologies in the educational process and the appropriate use of technological tools in teaching, influence learning, develop skills in students, improve the understanding of topics and promote more autonomous and dynamic learning, making the student an active entity in the construction of their knowledge.  which denotes a significant impact on the process of training students at the higher level. This integration is important for both the teacher and the student, as it allows for constant evolution and adaptation to new technological trends. However, there are barriers and challenges such as inequality in access, educational public policies, quality of content, cultural and linguistic barriers, and lack of teacher training. It is suggested that for future studies it be expanded to a larger group of countries where indicators such as culture, socio-emotional and economic are taken into account. As well as exploring how technology influences the development of non-cognitive skills, such as creativity, resilience, and adaptability, which are also crucial for success in today's world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dora Astrid López Meneses

Institución Educativa La Salle

References

Álava, W. L. S., Rodríguez, A. R., Ávila, X. L. A., & Cornelio, O. M. (2022). Impacto del uso de la tecnología en la formación integral de los estudiantes de la carrera tecnologías de la información. Journal TechInnovation, 1(2), 71–77. https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v1.n2.2022.71-77 DOI: https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v1.n2.2022.71-77

Agüero Corzo, E. del C., & Dávila Morán, R. C. (2023). Efectos cuantitativos del uso de TIC en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Revista Eduweb, 17(4), 16–22. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.04.2 DOI: https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.04.2

Angulo Guerrero, R. J., Mesías Simisterra, Á. E., & Olmedo Ponce, J. D. (2021). Impacto de nuevas tecnologías en la educación universitaria en Ecuador. Revista Qualitas, 23(23), 012–021. https://doi.org/10.55867/qual23.02

Baptista Lucio, M. del P., González-Videgaray, M., Medina Gual, L., & Covarrubias Santiago, C. A. (2023). Desafíos y aprendizajes con tecnologías en la educación superior en México. Revista Panamericana De Pedagogía, (36), 83–99. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2879 DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2879

Bernate, J. A., & Fonseca, I. P. (2023). Impacto de las Tecnologías de Información y Comunicación en la educación del siglo XXI: Revisión bibliométrica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 29(1), 227–242.

Díaz Quiñones, J. A., & Valdés Gómez, M. L. (2020). Las Tecnologías de la Información y las comunicaciones (TICs) y sus implicaciones en la necesaria transformación de las propuestas educativas. MediSur, 18(1), 4–6. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000100004

Guerrero, R. J. A., Simisterra, Á. E. M., & Ponce, J. D. O. (2022). Impacto de nuevas tecnologías en la educación universitaria en Ecuador. Revista Qualitas, 23(23), 012–021. https://doi.org/10.55867/qual23.02 DOI: https://doi.org/10.55867/qual23.02

Guzmán, B., Castro, S., & Rauseo, R. (2021). Innovaciones educativas y la tecnología educativa en la UPEL-IPC. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.164

Hernández Barrera, M., & Guerrero Dávalos, C. (2022). Las TIC y su impacto en el desempeño académico de los estudiantes universitarios. INCEPTUM, 10(18), 75–83. https://inceptum.umich.mx/index.php/inceptum/article/view/212 DOI: https://doi.org/10.33110/inceptum.v10i18.212

Herrera-Pérez, J., & Ochoa-Londoño, E. (2022). Análisis de la relación entre educación y tecnología. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 47–68. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.03 DOI: https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.03

Javier, C. C. R., del Carmen, V. C. P., & Alejandro, M. P. I. (2023). Impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el rendimiento académico: Una revisión sistemática de la literatura. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 10297–10316. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7732

Martín Fernández, A., Jódar Reyes, M., & Valenzuela López, M. I. (2022). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en formación y docencia. FMC - Formación Médica Continuada en Atención Primaria. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.fmc.2022.03.004

Martínez Mayorga, R. X., Rivera Naranjo, C. I., Sánchez Pacheco, M. E., & Zambrano Farías, F. J. (2022). Tecnologías de Información y Comunicación en el rendimiento académico estudiantil. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 7), 313–327. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.21 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.7.21

Muñoz Fernández, L., Díaz García, E., & Gallego Riestra, S. (2020). Las responsabilidades derivadas del uso de las tecnologías de la información y comunicación en el ejercicio de las profesiones sanitarias. Anales de Pediatría. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.03.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.03.003

Palma Avellan, A. M., Loor Chávez, T. D., Salazar Olives, G. G., & Hernández Soria, L. E. (2021). La tecnología: impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje sincrónico y asincrónico de las universidades públicas de Manabí. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(5), 97–116. https://www.eumed.net/es/revistas/atlante/2021-mayo/tecnologia-ensenanza-aprendizaje DOI: https://doi.org/10.51896/atlante/SIKT5039

Rodríguez-Parrales, D. H., Moreno-Lozano, D. Y., Orellana-Rosado, J. M., & Pincay-Reyes, K. D. (2021). Ventajas y desventajas de las herramientas tecnológicas en las actividades académicas. Dominio De Las Ciencias, 7(5), 182–195. https://doi.org/10.23857/dc.v7i5.2242

Romero-Saldarriaga, M., Galarza, L. M., & León, G. L. (2024). Impacto de la tecnología en el proceso de enseñanza-aprendizaje: Un análisis integral. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12074 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12074

Rumiche, M., & Solis, B. (2021). Los efectos positivos y negativos en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en educación. Hamut’ay, 8(1), 23–32. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2233 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2233

Solano Maza, L. O., Farías Gonsález, M. J., Fernández Pereira, M. D., & Porras Fernández, M. I. (2024). Uso de herramientas y tecnologías emergentes en la enseñanza de la educación superior. Prohominum, 6(1), 55–63. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0225 DOI: https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0225

Published

2025-07-20

How to Cite

Aurelio Antonio Cuentas Guerrero, & Dora Astrid López Meneses. (2025). THE IMPACT OF TECHNOLOGY ON THE LEARNING PROCESS OF UNIVERSITY STUDENTS: FROM AN INTERPRETATIVE APPROACH. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3972

Issue

Section

Revisión Bibliográfica