THE INTEGRATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TEACHING OF WRITING: THREAT OR ALLY OF THE TEACHER

Authors

  • Luz Helena González Huertas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3991

Keywords:

artificial intelligence, teaching writing, ethics in writing, digital literacy

Abstract

This article analyzes the role of AI in the teaching of writing, highlighting the findings and limitations, from the point of view of the teacher as a facilitator of the writing process. For this literature review, research published in the last five years was taken into account, where doctoral theses, official documents and articles published in indexed journals addressing topics such as: writing ethics, academic teaching, artificial intelligence and academic writing were classified. The literature consulted identifies that AI is a valuable tool that facilitates the teaching process, improves feedback, streamlines administrative tasks and above all personalizes learning since it adapts to the pace and interests of learners.  However, there are challenges in its use related to: the difficulty in assessing the authenticity of the student's production, the lack of clear policies in its implementation in educational institutions and the lack of control in the consultation of truthful and age-appropriate information. From this scenario, a debate has arisen as to whether AI is an ally in the process of teaching writing or, on the contrary, represents an enemy that hinders the process? Finally, it is concluded that for an effective integration of AI in the teaching of writing, it is necessary to work from the ethical and technological literacy aimed at teachers and students, from the formulation of public and institutional policies that regulate the use of this tool in the educational context.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luz Helena González Huertas

Secretaria de Educación de Chía Cundinamarca

References

Álvarez Merelo, J. C., & Cepeda Morante, L. J. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza y el aprendizaje: The impact of artificial intelligence on teaching and learning. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 599–610. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2061 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2061

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (6a ed.). Editorial Episteme.

Burgueño López, J. (2024). Inteligencia artificial en la formación de maestros. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (398), 6–11. https://doi.org/10.14422/pym.i398.y2024.001 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i398.y2024.001

Carrizosa Martínez, M. (2023, marzo 28). Revisión bibliográfica: guía completa para publicar revisiones indexadas. Revista Ocronos. https://revistamedica.com/revision- bibliografica-guia-completa-revistas-indexadas/

Chávez Uceda, T. (2023). Inteligencias artificiales, Chat GPT y escritura académica en medicina. Revista Médica de Trujillo, 18, 1–2.

Flores-Vivar, J., & García-Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencial y desafíos de la inteligencia artificial en el marco de la educación de calidad (ODS4). Comunicar, 74, 37–47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

García-Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencial y desafíos de la inteligencia artificial en el marco de la educación de calidad (ODS4). Comunicar, 74, 37–47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2024). Metodología de la investigación (7ª ed.). McGraw-Hill.

Microsoft. (2025). Copilot (versión gratuita). Herramienta utilizada como corrector de estilo en la elaboración de este documento. https://www.microsoft.com

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2024). Colombia aprende. Artículo: ¿Cuáles son las competencias que deben desarrollar docentes y estudiantes para educar en inteligencia artificial? Recuperado el 10/07/2024 de https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/cuales-son-las-competencias-que-deben-desarrollar-docentes-y

Sánchez Vera, M. del M., & González Calatayud, V. (2024). La IA generativa como copiloto en el diseño de recursos educativos. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 398), 12–18. https://doi.org/10.14422/pym.i398. y2024.002 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i398.y2024.002

Torres Vargas, J. D. (2023). La inteligencia artificial (IA) en la educación superior: Retos y oportunidades. Dialéctica, 1(21). https://doi.org/10.56219/dialctica. v1i21.2322 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i21.2322

Tramallino, C. P., & Marize Zeni, A. (2024). Avances y discusiones sobre el uso de inteligencia artificial (IA) en educación. Educación, 33(64), 29–54. https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202401.M002

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2022). Manual de trabajos de grado de especialización técnica, especialización y maestría y tesis doctorales. Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. https://www.calameo.com/books/007588739aa278f72fa87

Zacarías, E. (2023). Docencia y procesos emergentes en el tránsito tecnológico de la educación de hoy. Revista Investigación y Educación, VII (14), julio-diciembre 2023. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/actualidadeducativa/ issue/view/174/11

Published

2025-07-20

How to Cite

Luz Helena González Huertas. (2025). THE INTEGRATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TEACHING OF WRITING: THREAT OR ALLY OF THE TEACHER. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3991

Issue

Section

Revisión Bibliográfica