DIGITAL EDUCATIONAL APPLICATIONS AT THE SERVICE OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING

Authors

  • María Mileidy Gallo Barrera

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4011

Keywords:

Digital Educational Applications, Teaching, Learning

Abstract

Its integration into educational settings allows its use through applications designed from which teachers can provide teaching, because they can select from a variety of digital applications for educational service. In this sense, the design of this study was exploratory in nature, a search of bibliographic sources related to digital educational applications at the service of the English language was carried out, to develop a heuristic process, with significance to a content analysis with an interpretive meaning, which allowed generating reflections on the object of study. Digital applications are so interesting because they permeate active search, discovery, the development of analogies, the creation of concepts. Among their advantages, it stands out that they represent strategic means that manage to motivate and stimulate the development of useful communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Mileidy Gallo Barrera

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

BBC New Mundo. (2024). La historia de éxito de Duolingo, la app más descargada en el mundo para aprender idiomas y que ha hecho multimillonario al guatemalteco que la creó. Reportaje Klawe Rzeczy. Disponible en: https://www.bbc.com/mundo/articles/ceqnp271l3wo.

Diaz, C; Aguilera, K; Fuentes y Pérez, P. (2013). (2013). Los recursos didácticos en la enseñanza y aprendizaje del inglés: una aproximación exploratoria. Ciencia e Interculturalidad, Volumen 13, Año 6, No. 2, Julio- Diciembre Disponible en linea Dialnet-LosRecursosDidacticosEnLaEnsenanzaYAprendizajeDelI-6576591.pdf. DOI: https://doi.org/10.5377/rci.v13i2.1274

Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. México DF: Siglo XXI (Trabajo original publicado en 1996).

Gómez, J y Covarrubias. (2020). Zona de desarrollo próximo: características del guía, del aprendiz y de los procesos psicológicos superiores potencializados. Revista EDUCAmazonia - Ambiente, Humaitá. Vol XXV, Núm 2, jul. pág. 462-490.

Herrera, M. (2004). Las nuevas tecnologías en el aprendizaje constructivo. Universidad Autónoma Metropolitana, México. Revista Iberoamérica de Educación.

Mendoza, Y; y Mamani, J. (2012). Estrategias de enseñanza - aprendizaje de los docentes de la facultad de ciencias sociales de la Universidad Nacional del Altiplano – Puno. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, vol. 3, núm. 1, enero-junio, 2012, pp. 58-67 Universidad Nacional del Altiplano Puno, Perú. Disponible en linea. https://www.redalyc.org/pdf/4498/449845035006.pdf

Salinas, J; De Benito, B; Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 28, núm. 1, enero-abril, pp. 145- 163. Universidad de Zaragoza. Zaragoza, España. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27431190010

Universidad Pontificia Javeriana. (2023). Inglés, el factor de competitividad pendiente en Colombia. Informe análisis estadístico LEE No. 69. Bogotá, Colombia.

Published

2025-07-20

How to Cite

María Mileidy Gallo Barrera. (2025). DIGITAL EDUCATIONAL APPLICATIONS AT THE SERVICE OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4011

Issue

Section

Textos para la Difusión