INLUSION IN EDUCATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR MIGRANT CHILDREN, CÚCUTA NORTE DE SANTANDER

Authors

  • Tatiana Lucero Leal Pabón
  • Jessica Lorena Leal Pabón
  • Andrés Michael Ordoñez Andrade

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4013

Keywords:

Migrant children, educational inclusion, structural barriers, institutional co-responsibility

Abstract

This article offers a critical and situated reflection on the challenges and possibilities for the educational inclusion of migrant children in the city of Cúcuta, Colombia. From the perspective of an intersectional and social justice approach, it analyzes the structural, symbolic and normative barriers that limit the access, permanence and well-being of this population within the educational system, which, despite normative advances, such as undocumented enrollment or intersectoral care routes, their implementation continues to be unequal, fragmented and often fragmented, their implementation continues to be unequal, fragmented and often dependent on the individual commitment of the educational actors, bureaucratic and symbolic obstacles persist that deepen exclusion, including discriminatory practices, lack of teacher training in cultural diversity and weak articulation between sectors. The research, based on a review of documents and literature, in addition to significant pedagogical experiences, shows how curricular adaptation, psychosocial accompaniment and the construction of reception protocols have been developed in some educational institutions as transforming initiatives, although scattered and lacking systematization. The importance of the principle of co-responsibility is highlighted, understood as a collaborative governance strategy that brings together not only the education sector, but also health, social protection, cooperation and social welfare.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Lucero Leal Pabón

Universidad Francisco de Paula Santander, Cúcuta Norte de Santander

Jessica Lorena Leal Pabón

Universidad Simón Bolívar sede Cúcuta Norte de Santander

Andrés Michael Ordoñez Andrade

Universidad Francisco de Paula

Santander, Cúcuta Norte de Santande

References

ACNUR. (2023). Acceso a la educación para niños, niñas y adolescentes refugiados y migrantes en Colombia. Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados.

Ainscow, M., & Miles, S. (2008). Making education for all inclusive: where next? Prospects, 38(1), 15–34. https://doi.org/10.1007/s11125-008-9055-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s11125-008-9055-0

Aliaga-Sáez, F., Restrepo-Pineda, J. E., Castro-Rodelo, Y., Rodríguez-Garzón, S. A., Serna-Guzmán, C., & Ceballos-Ramírez, S. L. (2024). Inclusión Educativa de los Niños, las Niñas y Adolescentes Venezolanos en Colombia. Qualitative Research in Education. https://doi.org/10.17583/qre.13245 DOI: https://doi.org/10.17583/qre.13245

Arnaiz, P. (2012). La inclusión como principio y práctica en la educación actual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(2), 1–17. https://doi.org/10.6018/reifop/15.2.147641

Avendaño Castro, W. R., Mogrovejo Andrade, J. M., & Bastos Osorio, L. M. (2023). Percepciones sobre el derecho a la educación de la población migrante en contextos fronterizos. Academia y Derecho, 22. https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.22.8916 DOI: https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.22.8916

Bauman, Z. (2004). Vidas desperdiciadas: La modernidad y sus parias. Paidós.

Castro, M. (2021). Desplazamientos forzados y vulnerabilidad acumulada: Una aproximación desde la infancia migrante. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(1), 33–52. https://doi.org/10.11600/1692715x.1910528112021

Constitución Política de Colombia. (1991). Artículo 67. Imprenta Nacional.

Cuadros Acevedo, J. L. (2024). Inclusión Educativa para Población Indígena Yukpa Migrante en Colombia. https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.3016 DOI: https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.3016

Díaz-Ríos, C., Fandiño-Hoshino, A., Quintasi-Orosco, I., & Urbano-Canal, N. (2024). Who is responsible for refugee education? A multilevel analysis of integration and localization in Colombia. International Journal of Educational Development, 103027. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2024.103027 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2024.103027

Dejusticia. (2022). La inclusión de niñas y niños migrantes en el sistema educativo colombiano: un desafío pendiente. Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad.

El País. (2024, 15 de noviembre). La incompleta tarea de garantizar la educación de los niños venezolanos. El País.

Fraser, N. (2006). De la redistribución al reconocimiento: Dilemas de la justicia en la era postsocialista (2.ª ed.). Morata.

González, M. (2016). El problema educativo colombiano. https://doi.org/10.15649/2346030X.392

Jaimes-Reyes, A. M. (2016). El derecho a la educación en Colombia, desde la perspectiva de los derechos humanos. https://scispace.com/papers/el-derecho-a-la-educacion-en-colombia-desde-la-perspectiva-fvo9otbq8z

Ley 1098 de 2006. Código de Infancia y Adolescencia. Congreso de la República de Colombia.

López Castro, E. O., & Vargas Valle, E. D. (2023). La incorporación de estudiantes venezolanos al sistema educativo colombiano en Cúcuta (2015–2020). Revista de Estudios Fronterizos, 24(1), 1–20. https://doi.org/10.21670/ref.2323134 DOI: https://doi.org/10.21670/ref.2323134

López Villamil, S., Rodríguez Lizarralde, C., Aristizábal González, L. D., & Barriga Durán, L. C. (2018). Infancias migrantes en Colombia: retos del derecho a la educación. Hojas y Hablas, 16. https://doi.org/10.29151/HOJASYHABLAS.N16A1 DOI: https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n16a1

Ministerio de Educación Nacional & Migración Colombia. (2021). Lineamientos para la atención educativa a población migrante en Colombia. Ministerio de Educación Nacional.

ONU. (1990). Convención Internacional sobre la Protección de los Derechos de Todos los Trabajadores Migratorios y de sus Familiares. Naciones Unidas.

ONU. (2018). Pacto Mundial para la Migración Segura, Ordenada y Regular. Naciones Unidas.

Organización Internacional para las Migraciones. (2023). Diagnóstico socioeconómico y migratorio de Cúcuta 2020–2023. OIM.

Organización de Estados Americanos. (2021). Resolución AG/RES.2971 (LI-O/21): Protección integral de la niñez migrante. OEA.

Plataforma Regional de Coordinación Interagencial para Refugiados y Migrantes de Venezuela (R4V). (2024). Reporte de educación básica. https://doi.org/10.1777/2156759X1001400103

Poveda, D., & Jiménez, A. (2020). Voz, emoción y pertenencia: Experiencias escolares de niños migrantes en el aula inclusiva. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 93–110. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.005

Rincón Peña, & Hernán, D. (2019). El derecho a la educación de los niños, niñas y adolescentes migrantes venezolanos desde la perspectiva de los derechos humanos.

Rodríguez Gómez, H. M., Restrepo Gil, A., & Villalba Mojica, L. (2024). Educación inclusiva desde un enfoque diferencial y de género: a propósito de los gestos y el tacto pedagógico en un contexto migratorio. El Cardo. https://doi.org/10.33255/18511562/1740 DOI: https://doi.org/10.33255/18511562/1740

Suárez-Orozco, C., Abo-Zena, M. M., & Marks, A. K. (Eds.). (2015). Transitions: The Development of Children of Immigrants. NYU Press. https://doi.org/10.18574/nyu/9780814770727.001.0001

Summers, K., Crist, J., & Streitwieser, B. (2022). Education as an opportunity for integration: Assessing Colombia, Peru, and Chile’s educational responses to the Venezuelan migration crisis. Journal on Migration and Human Security, 10(1), 3–25. https://doi.org/10.1177/23315024221085189 DOI: https://doi.org/10.1177/23315024221085189

Vega, H. A. (2013). Situación educativa y cultural de la población desplazada en Cúcuta (Colombia). https://doi.org/10.18359/REDS.684

Velandia Galindo, C. R. (2024). Estado del arte sobre la adaptación escolar de niños y niñas migrantes venezolanos en instituciones educativas colombianas. Estudios y perspectivas, 4(3). https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i3.461 DOI: https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i3.461

UNESCO. (2020). Informe GEM 2020: Inclusión y educación: Todos y todas sin excepción. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

UNICEF. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Vergara, C. (2019). Corresponsabilidad institucional y políticas públicas para la garantía de derechos de la infancia en contextos migratorios. Cuadernos de Administración Pública, 34(65), 77–94. https://doi.org/10.32719/01204106.2019.65.5

Universidad de La Salle. (2023). Barreras para la inclusión educativa de población migrante venezolana en Colombia: Estudio exploratorio. Observatorio de Realidades Educativas.

Universidad de Pamplona, Olmos Alcaraz, A., Aliaga Sáez, F., & Flórez de Andrade, A. (2024). Inclusión e integración educativa con población migrante: Experiencias de investigación con niñez venezolana en Colombia. Universidad de Pamplona.

Published

2025-07-20

How to Cite

Tatiana Lucero Leal Pabón, Jessica Lorena Leal Pabón, & Andrés Michael Ordoñez Andrade. (2025). INLUSION IN EDUCATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR MIGRANT CHILDREN, CÚCUTA NORTE DE SANTANDER. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4013

Issue

Section

Textos para la Difusión