BODILY INTELLIGENCE: A MOTOR SKILL STIMULATED THROUGH PLAY.

Authors

  • Yescenia Yuliet Olivares

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4029

Keywords:

body intelligence, playful, physical education

Abstract

Body intelligence comprises the ability, capacity or expertise that an individual possesses to manifest, express or construct situations where the body is the central axis of his actions. That intelligence goes beyond the simple obtaining of visible results or weighted by their peers in relation to the possibilities they have to perform physical activity, sports, dance, among other tasks; It is that ability that underlies the movement itself, through which the individual resorts to his motor repertoire in order to act in an ideal and successful way in any daily circumstance. From this perspective, the main purpose of this essay is to analyze the impact of play as a stimulating element of body intelligence, basing its action from the praxis of physical education. Versed in this, contributions, benefits and some behaviors or playful actions that a teacher must possess in order to transform the reality of PE will be assumed, going beyond mere movement, making individuals beings with complete awareness of a naturally intelligent body. It is important to note that the theoretical review of the article is based on a hermeneutical process where it is confirmed that CI is a motor expertise stimulated from the ludic that resorts to the PE campus, but requires a solid theoretical base and a committed teaching attitude, since in its essence the ludic action is capable of holding the key to innovation,  curiosity, change, facing challenges that allow them to direct and favor the neurological, biological, physical and social system that the student contemplates as a human being, benefiting their basic motor repertoire to give way to the consolidation of a subject with great CI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yescenia Yuliet Olivares

Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio

References

Acero, J. (1997). Fundamentos teóricos de la lúdica y el juego. Pamplona- Colombia: Universidad de Pamplona. Facultad de estudios avanzados

Arellano, C. y Gent, K. (2018). Mentalidad lúdica para crear, educar, emprender e innovar. Santiago – Chile: Momento Cero S.A. https://aprendojugando.com/wp-content/uploads/2018/05/180509_libro_ml_esp_web.pdf

Avilés, C. Ruíz, L. Navia, J. y otros (2014). La pericia perceptivo – motriz y la cognición en el deporte: Del enfoque ecológico y dinámico a la enacción. Revista digital Scielo. 30(2). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000200036 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.158611

Bequer, G. (2000). La motricidad en la edad pre escolar. Armenia-Colombia: KINESIS.

Bolívar, C. (2004). Didáctica de la educación física de base. Armenia-Colombia: KINESIS.

Comellas, J. y Perpinyá, A. (2003). Psicomotricidad en la educación infantil. Barcelona-España: CEAC Ediciones.

Duque, M. (2014). Inteligencia cinestésico- corporal e inteligencias múltiples en educación infantil: diagnóstico y propuesta de mejora [ Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3027/MariadelCarmen_Duque_Palacios_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ferrater, J. (2025). Diccionario de filosofía. https://www.diccionariodefilosofia.es/es/buscador.html?search=ludico

Florence, J. (2000). Tareas Significativas en educación física escolar. Barcelona- España: INDE

Gelvéz, Gelvéz, Marciales y otros (s.f). El juego como elemento pedagógico I y II. Pamplona- Colombia: Universidad de Pamplona. Facultad de estudios avanzados

Huerta, J. (2009). El juego colectivo: escenario virtual, entretenimiento y entretenimiento. Caracas- Venezuela: editorial San Pablo.

Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Madrid – España: Alianza Editorial/Emecé Editores. https://www.academia.edu/36922794/Johan_huizinga_homo_ludens_espa%C3%B1ol

Jiménez, C. (1996). La lúdica como experiencia cultural. Bogotá - Colombia: Magisterio.

Marín,I. (8 de enero de 2021). Sin actitud lúdica no hay maravillas. Jugar, una forma de vivir https://www.immamarin.com/2021/01/sin-actitud-ludica-no-hay-maravillas/

Marín, I (2018). ¿Jugamos?.Cómo el aprendizaje lúdico puede transformar la educación. Barcelona – España: Editorial Paidós. https://proassetspdlcom.cdnstatics2.com/usuaris/libros_contenido/arxius/38/37554_Jugamos.pd

Ministerio del Poder Popular para la Educación MPPE. (2022). Plan nacional de formación. Juntos por la educación del futuro 2022 – 2010. Caracas: Venezuela.

Peña, C. Loaiza, M. y Muñoz, O. (1998). Educación física y desarrollo preescolar. Santafé de Bogotá- Colombia: Cooperativa digital Magisterio.

Pino, Y. y Runge, A. (2021). Aproximaciones teóricas a la lúdica como dimensión antropológica. Revista Lúdicamente, 10 (19). https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7460/6278

León, V. (2009). Inteligencias múltiples y educación fisca la práctica de actividad física y deportiva también desarrolla la inteligencia. Revista digital efdeportes, 14(138). https://www.efdeportes.com/efd138/inteligencias-multiples-y-educacion-fisica.htm

López, N. y Gil, J. (2011). La lúdica como dimensión de la Educación Corporal. El juego del deseo y el placer. Revista educación física y deporte 30 (2), 563-568. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6399/1/LopezLopezNoraElena_2011_LudicaDimensionEducacionCorporal.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11315

UNICEF (2018). Aprendizaje a través del juego. https://www.unicef.org/peru/informes/aprendizaje-atraves-del-juego

Viñes, N. Renati, C. Perazzo, S. y otros. (2022). El sentido de las practicas lúdicas en educación física. Revista de educación física y ciencia 24 (4), e240. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e240

Zamora, J. (2012). Principios pedagógicos de la educación física. Análisis comparado y Adaptado de la propuesta de la Dr. Annemarie Seybol. http://drjorgezamoraprado-ceap.com/wp-content/uploads/2018/10/Principios-pedag%C3%B3gicos-de-la-Educaci%C3%B3n-F%C3%ADsica.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Yescenia Yuliet Olivares. (2025). BODILY INTELLIGENCE: A MOTOR SKILL STIMULATED THROUGH PLAY. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4029