BODILY INTELLIGENCE: A MOTOR SKILL STIMULATED THROUGH PLAY.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4029Keywords:
body intelligence, playful, physical educationAbstract
Body intelligence comprises the ability, capacity or expertise that an individual possesses to manifest, express or construct situations where the body is the central axis of his actions. That intelligence goes beyond the simple obtaining of visible results or weighted by their peers in relation to the possibilities they have to perform physical activity, sports, dance, among other tasks; It is that ability that underlies the movement itself, through which the individual resorts to his motor repertoire in order to act in an ideal and successful way in any daily circumstance. From this perspective, the main purpose of this essay is to analyze the impact of play as a stimulating element of body intelligence, basing its action from the praxis of physical education. Versed in this, contributions, benefits and some behaviors or playful actions that a teacher must possess in order to transform the reality of PE will be assumed, going beyond mere movement, making individuals beings with complete awareness of a naturally intelligent body. It is important to note that the theoretical review of the article is based on a hermeneutical process where it is confirmed that CI is a motor expertise stimulated from the ludic that resorts to the PE campus, but requires a solid theoretical base and a committed teaching attitude, since in its essence the ludic action is capable of holding the key to innovation, curiosity, change, facing challenges that allow them to direct and favor the neurological, biological, physical and social system that the student contemplates as a human being, benefiting their basic motor repertoire to give way to the consolidation of a subject with great CI.
Downloads
References
Acero, J. (1997). Fundamentos teóricos de la lúdica y el juego. Pamplona- Colombia: Universidad de Pamplona. Facultad de estudios avanzados
Arellano, C. y Gent, K. (2018). Mentalidad lúdica para crear, educar, emprender e innovar. Santiago – Chile: Momento Cero S.A. https://aprendojugando.com/wp-content/uploads/2018/05/180509_libro_ml_esp_web.pdf
Avilés, C. Ruíz, L. Navia, J. y otros (2014). La pericia perceptivo – motriz y la cognición en el deporte: Del enfoque ecológico y dinámico a la enacción. Revista digital Scielo. 30(2). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282014000200036 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.158611
Bequer, G. (2000). La motricidad en la edad pre escolar. Armenia-Colombia: KINESIS.
Bolívar, C. (2004). Didáctica de la educación física de base. Armenia-Colombia: KINESIS.
Comellas, J. y Perpinyá, A. (2003). Psicomotricidad en la educación infantil. Barcelona-España: CEAC Ediciones.
Duque, M. (2014). Inteligencia cinestésico- corporal e inteligencias múltiples en educación infantil: diagnóstico y propuesta de mejora [ Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3027/MariadelCarmen_Duque_Palacios_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ferrater, J. (2025). Diccionario de filosofía. https://www.diccionariodefilosofia.es/es/buscador.html?search=ludico
Florence, J. (2000). Tareas Significativas en educación física escolar. Barcelona- España: INDE
Gelvéz, Gelvéz, Marciales y otros (s.f). El juego como elemento pedagógico I y II. Pamplona- Colombia: Universidad de Pamplona. Facultad de estudios avanzados
Huerta, J. (2009). El juego colectivo: escenario virtual, entretenimiento y entretenimiento. Caracas- Venezuela: editorial San Pablo.
Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Madrid – España: Alianza Editorial/Emecé Editores. https://www.academia.edu/36922794/Johan_huizinga_homo_ludens_espa%C3%B1ol
Jiménez, C. (1996). La lúdica como experiencia cultural. Bogotá - Colombia: Magisterio.
Marín,I. (8 de enero de 2021). Sin actitud lúdica no hay maravillas. Jugar, una forma de vivir https://www.immamarin.com/2021/01/sin-actitud-ludica-no-hay-maravillas/
Marín, I (2018). ¿Jugamos?.Cómo el aprendizaje lúdico puede transformar la educación. Barcelona – España: Editorial Paidós. https://proassetspdlcom.cdnstatics2.com/usuaris/libros_contenido/arxius/38/37554_Jugamos.pd
Ministerio del Poder Popular para la Educación MPPE. (2022). Plan nacional de formación. Juntos por la educación del futuro 2022 – 2010. Caracas: Venezuela.
Peña, C. Loaiza, M. y Muñoz, O. (1998). Educación física y desarrollo preescolar. Santafé de Bogotá- Colombia: Cooperativa digital Magisterio.
Pino, Y. y Runge, A. (2021). Aproximaciones teóricas a la lúdica como dimensión antropológica. Revista Lúdicamente, 10 (19). https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7460/6278
León, V. (2009). Inteligencias múltiples y educación fisca la práctica de actividad física y deportiva también desarrolla la inteligencia. Revista digital efdeportes, 14(138). https://www.efdeportes.com/efd138/inteligencias-multiples-y-educacion-fisica.htm
López, N. y Gil, J. (2011). La lúdica como dimensión de la Educación Corporal. El juego del deseo y el placer. Revista educación física y deporte 30 (2), 563-568. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/6399/1/LopezLopezNoraElena_2011_LudicaDimensionEducacionCorporal.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11315
UNICEF (2018). Aprendizaje a través del juego. https://www.unicef.org/peru/informes/aprendizaje-atraves-del-juego
Viñes, N. Renati, C. Perazzo, S. y otros. (2022). El sentido de las practicas lúdicas en educación física. Revista de educación física y ciencia 24 (4), e240. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e240
Zamora, J. (2012). Principios pedagógicos de la educación física. Análisis comparado y Adaptado de la propuesta de la Dr. Annemarie Seybol. http://drjorgezamoraprado-ceap.com/wp-content/uploads/2018/10/Principios-pedag%C3%B3gicos-de-la-Educaci%C3%B3n-F%C3%ADsica.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.