THE IMPORTANCE OF LANGUAGE IN THE TEACHINGS OF MATHEMATICS ABSTRACT

Authors

  • Claudia Mireya Sarmiento
  • John Jairo Garzón Delgadillo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4031

Keywords:

language, mathematics, teaching, learning

Abstract

Education is a value, and therefore, the goal is to acquire skills, customs, attitudes and knowledge that assist people in the choice, commitment, decision, application and connection with values. The task is to create an experience of values ​​so that students can develop skills and competencies that help social development. Mathematics is very important for society in terms of motivation, level differences, cognitive abilities, subject preparation, teaching methods, and student qualities. In the  mathematical learning process, students face difficulties such as lack of fundamental knowledge, lack of knowledge of why or how the procedures, lack of motivation, lack of attention and concentration, lack of link with the real environment and believing that what they have learned is not useful or will not be useful in the future. In this same order of ideas, as Mendoza (2022) points out, mathematics has a language that is well-known throughout the world that simplifies communication in this area of ​​knowledge. Most teachers are interested in understanding its meaning and look for strategies to share the contents of the program to be developed well. It is important to know how language works in mathematics education and understand its codes written in different languages, such as verbal, symbolic or graphic. Hence the need to study language in the teaching of mathematics with the intention of promoting a better educational process for students and being able to communicate correctly in their daily lives and in mathematical fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caserio, M., y Vozzi, A. (2015). El impacto del lenguaje matemático en el aprendizaje: una experiencia con alumnos del nivel superior. XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Tustla Gutiérrez, Chiapas, México. https://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/484/218

Cattaneo, L., y Lagreca, N. (2019). Didáctica de la matemática-enseñar a enseñar matemática. Argentina: Homo Sapiens.

Cenas, F., Blaz, F., Gamboa, L., y Castro , W. (2020). Geogebra: herramienta tecnológica para el aprendizaje significativo de las matemáticas en universitarios. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de laEducación, 5(18), 382-390. doi:Https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.181 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.181

Cervantes, G., Jiménez, G., y Martínez, R. (2022). Razonamiento Cuantitativo, Lenguaje y Matemáticas. Zona Próxima, 36(1), 76-92. Obtenido de chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n36/2145-9444-zop-36-76.pdf

Delgado, J., y Chicaiza, C. (2022). Gamificación y herramientas tecnológicas en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar , 6(6), 1-16. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.2903Gamificación y herramientas tecnológicas en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticasJosé Ramón Delgado FernándezJrdelgado66@utpl.edu.echttps://orcid.org/0000-0002-9176-7666Universidad Técnica Particular de LojaL DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3485

Marín, F., Castillo, J., Torregroza, Y., y Peña, C. (2018). Competencia argumentativa matemática en sexto grado, una propuesta centrada en los recursos educativos digitales abiertos. Revista de Pedagogía, 39(104), 61-85. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Pena-Arrieta/publication/351781347_COMPETENCIA_ARGUMENTATIVA_MATEMATICA_EN_SEXTO_GRADO_UNA_PROPUESTA_CENTRADA_EN_LOS_RECURSOS_EDUCATIVOS_DIGITALES_ABIERTOS/lin

Mendoza, Y. (2022). Episteme del Lenguaje Matemático. Scientiarum, 1(3), 130-139. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/684

Ministerio de Educación Nacional, I. (2015). Modulo de referencia para la evaluación (módulo razonamiento cuantitativo).

Minte, A., Sepúlbeda, A., Díaz, D., y Payahuala, H. (2020). Aprender matemática: dificultades desde la perspectiva de los estudiantes de estudiantes de básica y media. Espacios, 9(1), 30-38.

Muñoz, M. (2020). Análisis de las prácticas declaradas de retroalimentación en Matemáticas, en el contexto de la evaluación, por docentes chilenos. Perspectiva Educacional, 59(2), 111-135. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.59-iss.2-art.1062 DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1062

Payarico, A. (2017). La actividad ludica en la historia de la educacion española contemporanea. Tesis de postgrado. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9701/paya.pdf

PISA. (2022). Informe PISA . https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2022.html

Rodríguez, M., Castillo, H., y Arteaga, B. (2021). El uso de aplicaciones móviles en el aprendizaje de las matemáticas: una revisión sistemática. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36(1), 17-34. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v36i1.2631

Rojas, S. (2020). Facilitadores de la comprensión del lenguaje matemático en el discurso y en el quehacer de docentes de matemática de una escuela de enseñanza general básica, de financiamiento municipal, de la comuna de Talagante. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. http://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/handle/123456789/6374

Sepúlveda, O. (2015). Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 6(1), 29-43. https://doi.org/10.19053/20278306.4048 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4048

Valverde, J., León, A., Jiménez, A., y Lara, A. (2024). Impacto de las estrategias neurodidácticas en la enseñanza de competencias matemáticas en estudiantes de bachillerato. Revista Ñeque, 7(8), 136-147. doi:https://doi.org/10.33996/revistaneque.v7i18.131 DOI: https://doi.org/10.33996/revistaneque.v7i18.131

Published

2025-07-20

How to Cite

Claudia Mireya Sarmiento, & John Jairo Garzón Delgadillo. (2025). THE IMPORTANCE OF LANGUAGE IN THE TEACHINGS OF MATHEMATICS ABSTRACT. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4031