TEACHING ACTION IN THE TRAINING OF STUDENTS' CRITICAL THINKING.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4033Keywords:
Teaching action, critical thinking, trainingAbstract
The current situations of societies require creative people, with innovative ideas, who develop the ability to solve problems in their daily lives. To do this, the subject must acquire the necessary tools that allow him or her to adapt to emerging changes in social systems. For this reason, this article, carried out under the essay modality, is carried out with the support of the hermeneutic method from which the importance of teaching action in the formation of students' critical thinking is contemplated, with the purpose of providing a process quality training in line with the contextual characteristics and needs of the subjects.
Downloads
References
Bachelard, G. (1994). La formación del espíritu científico. México: Siglo XXI.
Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1999b). Conceptualizing critical thinking. Journal of curriculum studies, 31(3), 285-302. Recuperado de http://www.iskconeducation.org/download/BAILIN,CASE,COOMBS%20&%20DANIELS%20-%20Conceptualizing%20critical%20thinking.pdf
Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1999b). Conceptualizing critical thinking. Journal of curriculum studies, 31(3), 285-302. Recuperado de http://www.iskconeducation.org/download/BAILIN,CASE,COOMBS%20&%20DANIELS%20-%20Conceptualizing%20critical%20thinking.pdf DOI: https://doi.org/10.1080/002202799183133
Campos, A. (2007). Pensamiento crítico (1ª Ed.). Bogotá: Editorial Magisterio.
Campos, Agustin (2007), “Pensamiento crítico”, en Técnicas para su desarrollo, Colombia, Edición Aula Abierta.
Elder, Linda et al. (2008), “Critical thinking: strategies for improving student learning”, en Journal of Developmental Education, vol. 32, núm. 1.
Facione, P. (2007). ¿Qué es el pensamiento crítico y por qué es importante? [Documento en línea]. Disponible: https://www.researchgate.net/publication/237469559_Pensamiento_Critico_Que_es_y_por_que_es_importante
Freire, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores
Lander, E. (2005). La colonialidad del saber eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO
Morín, E. (2006). El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra, 2, 24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=300719
Morín, E. (2005). Repensar la reforma, reformar el pensamiento (entrevista). Cuadernos de Pedagogía,342,42-46. Disponible: http://www.humani-zarleyendo.cl/recursos/entrevistas/morin.pdf
Parra, K. (2014). El docente y el uso de la mediación en los procesos de enseñanza y aprendizaje. [Artículo en línea]. Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Caracas. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376140398009
Paul, R., & Elder, L. (2006). Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life (2nd ed.). Pearson Prentice Hall
Peeler, D. (2016). The importance of critical thinking: A cost management and Budget Slant. The journal of the American Society of Military Comptrollers. 61(2), 30-32. Recuperado de https://www.thefreelibrary.com/The+importance+of+critical+thinking%3A+a+cost+management+and+budget...-a0457394294
Ruenes, Y. (2021). Rol del docente como mediador en el desarrollo del pensamiento crítico en los niños de básica primaria. [Tesis en línea]. Disponible: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/257/256
Ministerio de Educación Nacional (2009) Prueba de Competencias genéricas. Guía de orientación 2009.
Montenegro, A. (2007). Evaluación del desempeño docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio. Recuperado de https://books.
google.es/books?hl=es&lr=&id=8mH8ozUEIL4C&oi=fnd&pg=PA31&dq=desempe%C3%B1o+docente&ots=3cpK11f42m&sig=61DoIhXtFpytdrS7h8JGhGPAk3w#v=onepage&q=desempe%C3%B1o%20docente&f=false
Morín, E. (2006). El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra, 2, 24
Peeler, D. (2016). The importance of critical thinking: A cost management and Budget Slant. The journal of the American Society of Military Comptrollers. 61(2), 30-32. Recuperado de https://www.thefreelibrary.com/The+importance+of+critical+thinking%3A+a+cost+management+and+budget...-a0457394294
Saiz, C. y Rivas, S. (2012). Pensamiento crítico y aprendizaje basado en problemas. Revista de Docencia Universitaria, 10. Recuperado de https://www.pensamiento-critico.com/archivos/ pcriticoabp.pdf DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6026
Scott, C. (2015). El futuro del aprendizaje ¿qué tipo de aprendizaje se necesita en el Siglo XXI? Investigación y Prospectiva en Educación, 14, 1-19. [Artículo en línea]. Disponible: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242996_spa
Vázquez, A. (2013). Calidad y calidad educativa. Investigación Educativa, 17(2), 49- 71. Recuperado de https://revistasinvestigacion. unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/ download/8206/7157/
Velez, C. (2018). Educar en pensamiento crítico, una urgencia para Colombia. [artículo en línea]. Disponible: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/el-pensamiento-critico-una-urgencia-de-la-educacion-para-colombia-289720
Walsh, C. (2004). Introducción (re)pensamiento crítico y (de) colonialidad. En: pensamiento crítico y matriz colonial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.