ORALITY IN THE READING AND WRITING PROCESSES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4052Keywords:
Oral communication, reading, writing, pedagogical practicesAbstract
In a world of rapid change and unstoppable technological advances, it is necessary to establish transformations related to the ways of introducing children to reading and writing processes that respond to the current challenges of pedagogical practices. Therefore, it is necessary to discuss the impact that oral communication has on these processes. Recognizing that verbal communication influences the learning of reading and writing processes, it constitutes an essential skill in both the emotional and cognitive development of human beings, associated with linguistic competencies, which leads to a deeper study of strategies that strengthen its development. In this sense, this article aims to establish a reference framework that allows us to characterize relevant and innovative practice models for the development of oral language that contribute to strengthening these processes. The purpose of this article is to discuss the characteristics of the development of oral expression, so that they constitute the fundamental basis of learning. The purpose of this essay is to reflect on the need to strengthen oral communication in children to enhance the cognitive, social, and cultural processes that underpin the learning process and ensure literacy.
Downloads
References
Carbajal, k. (2017). Estrategias metodológicas para estimular los niveles de conciencia fonológica en estudiantes de la institución educativa Estrellitas de María. Chiclayo 2016. https://orcid.org/0000-0003-3339-9217
Casales, F. (2006). Algunos aportes sobre la oralidad y su didáctica. Espéculo, 33, 1-11.
Cassany, D. (2007). Luces y sombras de la lectura en voz alta. https://repositori.upf.edu/bitstreams/c0e0cb84-3cf3-44f2-b3aa-bcf1ae4107b4/download.
Galindo-Lozano, D. P., & Doria-Correa, R., (2019). Lectura, escritura y oralidad en la escuela desde la perspectiva sociocultural. Revista investigación, desarrollo e innovación, 10 (1), 163-176. doi: 10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020. http://www.scielo.org.co/pdf/ridi/v10n1/2027-8306-ridi-10-01-163.pdf DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10020
Monsonyi, E. (1990). La oralidad. Revista Oralidad de la UNESCO, 2, 5-19. https://www.lacult.unesco.org/docc/oralidad_02_5-19-la-oralidad.pdf
Perilla, 2023. Repercusiones del uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la oralidad de los estudiantes de básica primaria. Revista Línea imaginaria. Número 18, vol. 1. Pag 441 -475 DOI: https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i18.2591
Yépez, E. R., & Padilla Álvarez, G. C. (2021). La oralidad y las dimensiones del lenguaje en los infantes. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(EE1), 01–22. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.1973 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.1973
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.