EL DOCENTE COMO MEDIADOR DE APRENDIZAJES SIGNIFICATIVOS

Authors

  • Laura Cristina Cáceres Niño
  • Hilse Yamile Aldana Pérez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4056

Keywords:

teacher, mediator, meaningful learning

Abstract

The performance of teachers is essential in the development of teaching and learning processes, since it is the link with students, so that they build the necessary knowledge, based on this, a teacher is required to guide and motivate students in order to understand reality. In virtue of the above, the present article has as its fundamental objective to understand the role of the mediator teacher in the meaningful learning of students, for this, we will proceed with the concretion of conceptual evidence that allows us to assume teaching, as one of the processes that contribute to the concretion of learning styles based on each of the subjects, for this, it is necessary to encourage the participation of each of the students, in order for them to express their ideas, and thus the teacher takes into account the needs and strengths of the students. In this regard, various reference sources are used to establish the learning development process, demonstrating that the teacher is one of the most influential figures in the knowledge construction process and that this serves as a meaningful foundation. The priority is to promote knowledge appropriation, since it is necessary to master pedagogical elements that foster knowledge for life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (2002). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ediciones Trillas.

Blasco, A., Arraiz, A., & Garrido, M. (2019). Claves de la mediación para el desarrollo de la comprensión lectora. Un estudio cualitativo en aulas de 4º de educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 9 - 27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7324757 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25335

Caparrós, E., García, M. y Sierra, J. (2021). Educación inclusiva hoy: sentido y sensibilidades. Entrevista a Ángeles Parrilla. Márgenes Revista De Educación De La Universidad De Málaga, 2(1), 226-230. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.11696 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v2i1.11696

Collaguazo, V. (2022). Enfoque pedagógico sociocultural de Vygotsky y las relaciones interpersonales. Quito. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/28578/1/UCE-FIL-COLLAGUAZO%20VANESSA.pdf

Contreras, D. (2019). El enfoque socio crítico en la educación. Dialéctica. Revista de Investigación Educativa. 1-12. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/88/88868015/88868015.pdf

Diaz, R., Rodríguez, L. Saavedra, M. (2019). Investigación cualitativa etnográfica: una alternativa para los profesionales de enfermería. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 6(1), 91-98. https://doi.org/10.35383/cietna.v6i1.235 DOI: https://doi.org/10.35383/cietna.v6i1.235

Hernández, E., Cubillas, F. y Padrón, A. (2022). Talleres metodológicos para la superación profesional en la aplicación de metodologías activas desde las TIC. Luz, 21(2), 19-28 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2022000200019&lng=es&tlng=es.

Ledesma, M. (2014). Análisis de la Teoría de VYGOTSKY para la Reconstrucción de la Inteligencia Social. Cuenca -Ecuador.: Universidad Católica de Cuenca. file:///C:/Users/PC/Downloads/LIBRO-VYGOTSKY.pdf

Moreira, M. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física: intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Revista de enseñanza de la física, 33(1), 101-110. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2250-61012021000100101&lng=es&tlng=. DOI: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n1.33232

Palacios, E., Posso, R., Barba, L. y Paz, B. (2022). Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque "integración escuela comunidad desde el área de Educación Física". Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 758-779. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522022000200758&lng=es&tlng=es

Portela, M. (2021). Estudio preliminar de las propiedades psicométricas de la escala de Funcionamiento Psicológico Positivo para una muestra de adolescentes uruguayos. Ciencias Psicológicas, 15(1), 1-12. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2396 DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2396

Posso, R. (2022b). El rol del docente en el contexto universitario: una visión post pandemia. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(2), 91–96. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357 DOI: https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357

Rivera, E., Mina, A., Campuzano, R., & Barcia, G. (2022). Didáctica crítica como fortalecimiento en el proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior en el Ecuador. Revista Dominio de la Ciencia, 1913 - 1934. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8635181

Roa, J. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica De FAREM-Estelí, 63–75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608 DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608

Rojas, Y., González, A., Fernández, I. y Álvarez Yero, S. (2021). El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Educación Médica Superior, 35(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000300016&lng=es&tlng=es.

Vera, A., y Jara, P. (2018). El Paradigma socio crítico y su contribución al Prácticum en la Formación Inicial Docente. Revista: Innove Educación. Universidad Católica de la Santísima Concepción., 1-24. http://innovare.udec.cl/wp-content/uploads/2018/08/Art.-5-tomo-4.pdf

Published

2025-07-20

How to Cite

Laura Cristina Cáceres Niño, & Hilse Yamile Aldana Pérez. (2025). EL DOCENTE COMO MEDIADOR DE APRENDIZAJES SIGNIFICATIVOS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4056