IMPACT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON THE DEVELOPMENT OF BASIC MUSIC SKILLS

Authors

  • Juan Javier Fernández Acosta

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4067

Keywords:

Music education, Educational videos, Academic performance, Pedagogical strategy

Abstract

Music education, over the last decades, has gained ground in the educational field, since, through this learning process, musical practice can be used as a tool to develop transversal skills in students. In this article, a report is presented on a research and the results obtained in sixth grade students (6). The study aimed to build a pedagogical strategy that allows integrating educational videos and audio tracks as a potential means to promote the understanding and mastery of basic elements of musical rhythmic development and comprehension in sixth grade students. The research work was applied from experimental research, under a mixed approach, through the design of pretest and posttest. Once the pedagogical strategy was implemented, it could be established that implementing ICTs within the teaching and learning processes has a positive impact on the dynamism of the classes, and the motivation of the students in front of the activities and objectives of the class, which, in turn, allows to optimize the scope of the proposed learning, and that, in addition, this generates a higher academic performance, since, said learning achieved becomes measurable and verifiable in a more objective way. The study was applied from the area of ​​Artistic-Music Education, in sixth grade students (6), of the San Pedro Claver Educational Institution, of the municipality of Puerto Boyacá (Boy)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Javier Fernández Acosta

Institución Educativa Pablo VI

References

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Ed. Eposuteme. Sexta Edición. Caracas, Venezuela.

Bachamann, M. (1988). La rítmica jaques Dalcroze. Una educación por la música para la música. Colección Pirámide Música, Ediciones Pirámide, Madrid, españa.

Burgos, M. y Castillo, M. J. (2022). Idoneidad didáctica de vídeos educativos de matemáticas: una experiencia con estudiantes para maestro. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 25(3), 341 - 366. Relime 25 (3), Noviembre 2022 https://doi.org/10.12802/relime.22.2534. Recepción: Agosto 1, 2020 / Aceptación: Marzo 28, 2023 DOI: https://doi.org/10.12802/relime.22.2534

Calderón D., Cisneros P., García, D., Fernández D. y De las Heras R. (2019). La tecnología digital en la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical – RECIEM, 16, 43-55. https://doi.org/10.5209/reciem.60768 DOI: https://doi.org/10.5209/reciem.60768

Cuenca, S. (2021). Las videocreaciones como medio de inclusión y mejora del éxito escolar en una educación artístico-musical. International Journal of New Education, (8), 151–172. https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13810 DOI: https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13810

Cuervo, L., Bonastre, C., y García, D. (2022). Tecnología digital en la educación musical infantil. Praxis & Saber, 13(32), e13201. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.13201ISSN 2216-0159 e-ISSN

-86032022, 13(32), e13201 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n32.2022.13201

Jiménez, T. (2019). Los videos educativos como recurso didáctico para la enseñanza del idioma inglés: caso de los estudiantes de educación general básica media de la Unidad Educativa Saint Patrick School. Quito, 2019, 120 p. Tesis (Maestría en Innovación en Educación). Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Área de Educación.

Ospina, B. (2008). La educación como escenario para el desarrollo humano. Investigación y Educación en Enfermería, 26(2, Suppl. 1), 12-15. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072008000300001&lng=en&tlng=es.

Ospina, E. y Garzón, J. (2021). El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física. Papeles, 15(29), e1458. https://doi.org/10.54104/ papeles.v15n29.1458 DOI: https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1458

Riaño, M, Murillo, A, y Tejada, J. (2022). Educación musical, creatividad y tecnología: Un estudio exploratorio sobre estrategias docentes y actividades creativas con software ex novo. Revista Electrónica Educare, 26(1), 41-63. Epub January 01, 2022.https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.3 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.26-1.3

Rubio, P., Castillo, M., Roy, D., y Peña, V. (2024). Talleres de TIC especializadas para docentes de Educación Musical: una experiencia de innovación docente. Revista Iberoamericana De Investigación En Educación, (8). https://doi.org/10.58663/riied.vi8.143 DOI: https://doi.org/10.58663/riied.vi8.143

Serrano, D. (2023). Los vídeos educativos como estrategias detonantes de aprendizaje. Aloma: Revista De Psicologia, Ciències De l’Educació I De l’Esport, 41(1), 131-140. https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.131-140 DOI: https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.131-140

Sinche, D. (2019). Videos educativos infantiles para mejorar el rendimiento escolar de los niños de preparatoria de la escuela de educación general básica 25 de diciembre de la ciudad de Loja del período académico 2018-2019. Universidad Nacional de Loja,

Ecuador. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/22591

Published

2025-07-20

How to Cite

Juan Javier Fernández Acosta. (2025). IMPACT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON THE DEVELOPMENT OF BASIC MUSIC SKILLS. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4067

Issue

Section

Portafolio de Investigación