EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A RESOURCE: RURAL TEACHERS´STRATEGIES FOR WELL-BEING AND JOB SATISFACTION

Authors

  • Cecilia Calderón Trujillo
  • Leidy Judith Lazo Ojeda

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4677

Keywords:

rural educational context, teacher well-being strategies, emotional intelligence, pedagogical practices, job satisfaction

Abstract

This descriptive essay explores the strategies for well-being and job satisfaction used by primary school teachers in rural schools in Colombia, considering emotional intelligence as a key resource.  Through the review of literature on emotional intelligence, teacher well-being and the rural context, and the analysis of case studies, the importance of high emotional intelligence to face work challenges in these environments is highlighted, positively impacting their well-being and teaching.

 

Emotional strategies and practices of teachers with high emotional intelligence to mitigate resource limitations, distance and community dynamics are presented.  It is expected to identify patterns in their emotional management, relationships and adaptation to maintain their well-being and satisfaction.  The findings could offer specific insights into the emotional resilience of these teachers and provide valuable information for support and training programs to improve rural educational quality.

 

This trial is crucial given the influence of teacher well-being and satisfaction on educational quality and talent retention in rural areas with a shortage of educators.  Understanding their strategies can offer lessons for peers, leaders, and policy makers, informing interventions that strengthen their resilience and contribute to the continuous improvement of rural education in Colombia.

 

In conclusion, this essay seeks to highlight the fundamental role of emotional intelligence as an intrinsic resource for the well-being and job satisfaction of rural elementary school teachers in the face of the challenges of their environment.  It is hoped that the analysis of their estrategias will deepen the understanding of their resilience and provide a solid theoretical basis for future research and initiatives that promote a full and effective teaching practice in rural schools in Colombia

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecilia Calderón Trujillo

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Leidy Judith Lazo Ojeda

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Barrientos Fernández, A., Sánchez Cabrero, R., & Arigita García, A. (2019). La formation émotionnelle des enseignants et la gestion de l'environnement de leurs salles de classe. Praxis & Saber, 10(24), 119-141.

Bisquerra Alzina, R., & Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1, 2007, num. 10, p. 61-82.

Bisquerra, R., & Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2004). El modelo de habilidad de la inteligencia emocional (Mayer y Salovey) como un predictor de ajuste psicológico en adolescentes. Boletín de Psicología, 82, 87-104.

Florez, J. L. T. (2016). El desafío de la educación rural. Revista Oratores, (5), 69-85.

Gabel, R. (2005). Inteligencia emocional: perspectivas y aplicaciones ocupacionales. Universidad ESAN (Serie documentos de trabajo n° 16).

Goleman, D. (2007). La inteligencia emocional. Ediciones B, S.A.

Gómez, F., Rodríguez, N., & Castro, L. (2020). Bienestar docente y calidad educativa en contextos rurales. Investigación Educativa, 15(3), 45-60.

López, I. (2015). PIEC. Programa para el desarrollo de la inteligencia emocional en los conservatorios de música. UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Martínez, P. C., & Miranda, L. P. R. (2023). La inteligencia emocional, modelos para su desarrollo. Segunda parte: Modelo de Daniel Goleman. Revista Reforma Siglo XXI, 29(114), 45-46.

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.

Merino-Tejedor, E., Hontangas, P. M., & Petrides, K. V. (2018). La adaptabilidad a la carrera media el efecto de la inteligencia emocional rasgo sobre el compromiso académico. Revista de psicodidáctica, 23(2), 77-85.

Mestré, J., Guil, R., & Brackett, M. (2008). Inteligencia emocional: definición, evaluación y aplicaciones desde el modelo de habilidades de Mayer y Salovey. Motivación y emoción, 6(16), 407-438.

Muñoz, A. M. Á. (2019). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora, calidad e innovación de la escuela. Boletín Redipe, 8(5), 131-144.

Ortiz, S. L. A., & Duarte, V. L. D. Experiencias Socio-Emocionales de Familias con Niños en Primera Infancia en el.

Quintero, M. D. L. R. (2024). La inteligencia emocional en los procesos de aprendizaje en instituciones educativas oficiales de Colombia. Delectus, 7(1), 86-94.

Salas, D. D. R., Rozo, P. J. P., & Carrillo, C. J. B. (2024). ¿Cómo aprendieron los niños? Una respuesta desde el constructivismo social subyacente del contexto histórico y sociocultural actual. Revista Unimar, 42(1), 103-117.

Sánchez Calvo, M. (2023). Inteligencia emocional: evolución conceptual e intervención educativa.

Sánchez, M. B. T. (2021). Plan de intervención para estimular afectaciones cognitivas en niños y adolescentes institucionalizados. INNOVA Research Journal, 6(1), 84-110.

Sarmiento, J., Vivas, M., & Pérez, A. (2018). Desafíos de la educación rural en Colombia. Revista Latinoamericana de Educación, 25(2), 100-115.

Terrazas, A., Velázquez-Castro, J., & Testón-Franco, N. (2022). El estrés académico y afectaciones emocionales en estudiantes de nivel superior. Revista Innova Educación, 4(2), 132-146.

Villanueva, E. R. (2013). Inteligencia emocional y conceptos afines: autoestima sana y habilidades sociales. Recuperado el, 7.

Zabala Beltran, L. T. (2023). Diseño de una estrategia pedagógica para promover la inteligencia emocional en niños de transición a través de la literatura infantil.

Published

2025-11-27

How to Cite

Cecilia Calderón Trujillo, & Leidy Judith Lazo Ojeda. (2025). EMOTIONAL INTELLIGENCE AS A RESOURCE: RURAL TEACHERS´STRATEGIES FOR WELL-BEING AND JOB SATISFACTION. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4677