USO DE LA TECNOLOGÍA EN NIÑOS Y NIÑAS CON TRASTORNOS DE CONDUCTA, ¿BENEFICIA O PERJUDICA SU PROCESO DE APRENDIZAJE? UN ANÁLISIS CRÍTICO.

Authors

  • Marisol Solarte Rodríguez
  • Esperanza Lizcano Estupiñán

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4679

Keywords:

Technology, behavior disorders, learning, benefits, harms, risks, critical analysis

Abstract

In today's digital age, technology has become an omnipresent tool in the lives of children. However, its impact on the learning process of those with conduct disorders (CD) remains a controversial issue. The present theoretical approach responds to the following general objective: To reflect from a critical-constructivist perception on the potential benefits and prejudices of the use of technology in children with behavioral disorders from a basic education perspective. In this sense, a set of documents related to the use of technology in children with behavioral disorders is explored, examining in depth both the benefits it can offer as support tools, as well as the potential harm of its excessive use, which leads to negative consequences for children's learning, from this theoretical position is achieved as a result of the different perceptions and perspectives on this topic. In fact, it is concluded that the role of technology in learning, emphasizing the importance of a responsible and safe approach in the use of technological devices, according to the individual needs of each student. It highlights the need for parents, caregivers, educators and public policy makers, as guarantors of the fundamental rights of children and youth, to work together to ensure that technology is used effectively and safely to support the learning and well-being of children with conduct disorders.

Keywords: Technology, behavior disorders, learning, benefits, harms, risks, critical analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisol Solarte Rodríguez

Dependencia: Colegio Simón Bolívar

Esperanza Lizcano Estupiñán

Dependencia: Secretaría de Educación Santander

References

Aveiga, V., Ostaiza, J., Macías, X., y Macías, M. (2018): “Uso de la tecnología: entretenimiento o adicción.”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (agosto 2018). En línea: //www.eumed.net/rev/caribe/2018/08/tecnologia-entretenimiento-adiccion.html

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Editorial Prentice Hall.

Bolillos, F. (2024). La gamificación y el aprendizaje lúdico como recurso didáctico: práctica comparada y análisis de una metodología en centros de España y Costa Rica. https://dialnet.unirioja.es/descarga/tesis/325324.pdf

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. https://www.hup.harvard.edu/books/9780674224575

Castañeda, C., & Sánchez, J. (2022). Desarrollo de un entorno de inmersión virtual en Oculus mediante el motor de Unity para observar la tendencia de los docentes a crear aulas de clase inclusivas. https://repository.universidadean.edu.co/bitstreams/191bbd2d-7828-472f-832b-7f4fb20121ee/download

Cervantes López, M. J., Cruz Casados, L. N., Rivera García, G. E., & Colmenares Díaz, R. H. (2024). Gestión del aprendizaje con tecnología para niños en el espectro autista. Revista De Ciencias Sociales, 30, 201-216. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i.42258

Chan, G., Hernández, G., Rodríguez, J., &, Domínguez, R. (2023). Innovación y docencia. Perspectivas profesionales para la mejora del aula. https://www.researchgate.net/profile/Juanita-Rodriguez-5/publication/378977012_Innovacion_y_docencia_Perspectivas_profesionales_para_la_mejora_del_aula/links/65f49f98c05fd2688015d2fc/Innovacion-y-docencia-Perspectivas-profesionales-para-la-mejora-del-aula.pdf#page=11

Corrales, L., & Rodríguez, J. (2024). Alumnado con Trastorno del espectro autista y el DUA como estrategia de inclusión educativa. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/567

Forero, W. & Negre, F. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 27, núm. 1. https://www.redalyc.org/journal/3314/331475280017/html/

Granados, Y., García, M., & Martin, C. (2024). Estrategia Pedagógica para Promover el Control y Manejo de Emociones en los Niños de Transición del Colegio José María Córdoba-Bogotá, D.C. https://repository.libertadores.edu.co/bitstreams/ddff5fff-f3dc-4f24-827b-c03326f5f03a/download

Jara, M., Olivera, M., & Yerrén, E. (2018). Teoría de la personalidad según Albert Bandura. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/jang/article/view/1510/1335

Martínez, Y. (2023). Propuesta Pedagógica dirigida a Docentes para la Implementación del DUA y PIAR en Educación Inclusiva. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/21072/2023_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. https://psycnet.apa.org/record/2006-07285-002

Moreno, A., & Clouger, D. (2022). Serious games y educación emocional para adolescentes. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/146873/3/amoreno1024TFM0622memoria.pdf

Ochoa, C. & Cagua, R. (2022). Herramienta Pedagógica apoyada en las TIC para docentes que favorece la inclusión educativa en estudiantes con discapacidad intelectual leve de la Institución Educativa Manacal. https://repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/10596/49608/1/rjcaguab.pdf

Pastor, C. (2024). Para enseñar pensando en todos los estudiantes. El modelo del Diseño Universal para el Aprendizaje. https://reunid.eu/2024/01/22/para-ensenar-pensando-en-todos-los-estudiantes-el-modelo-del-diseno-universal-para-el-aprendizaje/

Quiñonez, D. (2022). Aplicaciones Móviles Como Apoyo en el Proceso de Aprendizaje en Estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/93a4a674-285c-4178-a59a-b176dcd5ff28

Rodríguez Guzmán, I. (2019). Desarrollo humano y valores y el proceso de inclusión en el Liceo VAL. (Vida, Amor, Luz). Universidad Externado de Colombia Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación Bogotá – Colombia. https://core.ac.uk/download/270068054.pdf

Rodríguez, L., & Senín, C. (2022). Aplicaciones móviles para evaluación e intervención en trastornos emocionales: una revisión sistemática. Terapia psicológica, 40(1). https://dx.doi.org/10.4067/s0718-48082022000100131

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Published

2025-11-27

How to Cite

Marisol Solarte Rodríguez, & Esperanza Lizcano Estupiñán. (2025). USO DE LA TECNOLOGÍA EN NIÑOS Y NIÑAS CON TRASTORNOS DE CONDUCTA, ¿BENEFICIA O PERJUDICA SU PROCESO DE APRENDIZAJE? UN ANÁLISIS CRÍTICO. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4679