USO DE LA TECNOLOGÍA EN NIÑOS Y NIÑAS CON TRASTORNOS DE CONDUCTA, ¿BENEFICIA O PERJUDICA SU PROCESO DE APRENDIZAJE? UN ANÁLISIS CRÍTICO.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4679Keywords:
Technology, behavior disorders, learning, benefits, harms, risks, critical analysisAbstract
In today's digital age, technology has become an omnipresent tool in the lives of children. However, its impact on the learning process of those with conduct disorders (CD) remains a controversial issue. The present theoretical approach responds to the following general objective: To reflect from a critical-constructivist perception on the potential benefits and prejudices of the use of technology in children with behavioral disorders from a basic education perspective. In this sense, a set of documents related to the use of technology in children with behavioral disorders is explored, examining in depth both the benefits it can offer as support tools, as well as the potential harm of its excessive use, which leads to negative consequences for children's learning, from this theoretical position is achieved as a result of the different perceptions and perspectives on this topic. In fact, it is concluded that the role of technology in learning, emphasizing the importance of a responsible and safe approach in the use of technological devices, according to the individual needs of each student. It highlights the need for parents, caregivers, educators and public policy makers, as guarantors of the fundamental rights of children and youth, to work together to ensure that technology is used effectively and safely to support the learning and well-being of children with conduct disorders.
Keywords: Technology, behavior disorders, learning, benefits, harms, risks, critical analysis.
Downloads
References
Aveiga, V., Ostaiza, J., Macías, X., y Macías, M. (2018): “Uso de la tecnología: entretenimiento o adicción.”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (agosto 2018). En línea: //www.eumed.net/rev/caribe/2018/08/tecnologia-entretenimiento-adiccion.html
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Editorial Prentice Hall.
Bolillos, F. (2024). La gamificación y el aprendizaje lúdico como recurso didáctico: práctica comparada y análisis de una metodología en centros de España y Costa Rica. https://dialnet.unirioja.es/descarga/tesis/325324.pdf
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. https://www.hup.harvard.edu/books/9780674224575
Castañeda, C., & Sánchez, J. (2022). Desarrollo de un entorno de inmersión virtual en Oculus mediante el motor de Unity para observar la tendencia de los docentes a crear aulas de clase inclusivas. https://repository.universidadean.edu.co/bitstreams/191bbd2d-7828-472f-832b-7f4fb20121ee/download
Cervantes López, M. J., Cruz Casados, L. N., Rivera García, G. E., & Colmenares Díaz, R. H. (2024). Gestión del aprendizaje con tecnología para niños en el espectro autista. Revista De Ciencias Sociales, 30, 201-216. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i.42258
Chan, G., Hernández, G., Rodríguez, J., &, Domínguez, R. (2023). Innovación y docencia. Perspectivas profesionales para la mejora del aula. https://www.researchgate.net/profile/Juanita-Rodriguez-5/publication/378977012_Innovacion_y_docencia_Perspectivas_profesionales_para_la_mejora_del_aula/links/65f49f98c05fd2688015d2fc/Innovacion-y-docencia-Perspectivas-profesionales-para-la-mejora-del-aula.pdf#page=11
Corrales, L., & Rodríguez, J. (2024). Alumnado con Trastorno del espectro autista y el DUA como estrategia de inclusión educativa. https://epsir.net/index.php/epsir/article/view/567
Forero, W. & Negre, F. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 27, núm. 1. https://www.redalyc.org/journal/3314/331475280017/html/
Granados, Y., García, M., & Martin, C. (2024). Estrategia Pedagógica para Promover el Control y Manejo de Emociones en los Niños de Transición del Colegio José María Córdoba-Bogotá, D.C. https://repository.libertadores.edu.co/bitstreams/ddff5fff-f3dc-4f24-827b-c03326f5f03a/download
Jara, M., Olivera, M., & Yerrén, E. (2018). Teoría de la personalidad según Albert Bandura. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/jang/article/view/1510/1335
Martínez, Y. (2023). Propuesta Pedagógica dirigida a Docentes para la Implementación del DUA y PIAR en Educación Inclusiva. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/21072/2023_Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. https://psycnet.apa.org/record/2006-07285-002
Moreno, A., & Clouger, D. (2022). Serious games y educación emocional para adolescentes. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/146873/3/amoreno1024TFM0622memoria.pdf
Ochoa, C. & Cagua, R. (2022). Herramienta Pedagógica apoyada en las TIC para docentes que favorece la inclusión educativa en estudiantes con discapacidad intelectual leve de la Institución Educativa Manacal. https://repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/10596/49608/1/rjcaguab.pdf
Pastor, C. (2024). Para enseñar pensando en todos los estudiantes. El modelo del Diseño Universal para el Aprendizaje. https://reunid.eu/2024/01/22/para-ensenar-pensando-en-todos-los-estudiantes-el-modelo-del-diseno-universal-para-el-aprendizaje/
Quiñonez, D. (2022). Aplicaciones Móviles Como Apoyo en el Proceso de Aprendizaje en Estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/93a4a674-285c-4178-a59a-b176dcd5ff28
Rodríguez Guzmán, I. (2019). Desarrollo humano y valores y el proceso de inclusión en el Liceo VAL. (Vida, Amor, Luz). Universidad Externado de Colombia Facultad de Ciencias de la Educación Maestría en Educación Bogotá – Colombia. https://core.ac.uk/download/270068054.pdf
Rodríguez, L., & Senín, C. (2022). Aplicaciones móviles para evaluación e intervención en trastornos emocionales: una revisión sistemática. Terapia psicológica, 40(1). https://dx.doi.org/10.4067/s0718-48082022000100131
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






