MATH ANXIETY: A CLASSROOM REALITY
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4696Keywords:
Anxiety towards mathematics, teachers, students, fears, anxieties, participationAbstract
We are faced with diverse educational realities in classrooms which are full of expectations for both teachers and students, it is in them that relationships between them are established and sometimes it generates traces in the subjects that are not always positive, but, on the contrary, generate discomfort, fears and anguish. From this point of view, we speak of mathematical anxiety, which is marked by negative attitudes that come from unpleasant school memories. This article aims to describe the concept of anxiety towards mathematics, the possible factors that trigger it and finally some approaches that have been initiated to confront it and recognize it as a problem to be solved. A review of several articles has been carried out considering their year of publication and the significant contributions to the subject, always taking into account educational contexts, observing references to students and teachers. Anxiety towards mathematics is a reality that has been present for many years, whose consequences are perceived outside the academic context, since the symptoms that anxiety triggers continue to manifest throughout life when facing a mathematical situation. It should be noted that research is concerned with finding strategies that allow anxiety towards mathematics to be faced and controlled. Finally, it is highlighted that participatory and democratic environments are a starting point to overcome this difficulty.
Downloads
References
Ashcraft, M. H., y Krause, J. A. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 243-248 https://www.researchgate.net/publication/6144502_Working_memory_math_performance_and_math_anxiety
Ashcraft, M. y Moore, A. (2009). Mathematics Anxiety and affective Drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment. http://jpa.sagepub.com/cgi/content/ abstract/27/13/197.
Benítez, Ly Martínezz, R. (2023) La resiliencia matemática en estudiantes de un bachillerato rural. RLEE nueva época. Mexico. 53(1). 179-200. https://www.scielo.org.mx/pdf/rlee/v53n1/2448-878X-rlee-53-01-179.pdf
Iriarte, C. y Benavides, M. (2011). Evaluación del programa para superar la ansiedad hacia las matemáticas PAM. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores. 1(2)- p- 65-73. Badajoz, España. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832333006
Crespo-Diaz, L. Hernández-Aguilar, B. Gaya-Vazquez, J. Alóma-B, M. Nuñez-Raventó, S. Estevez-Perez, N. (2023) Factores socio-demográficos implicados en la relación entre la ansiedad hacia las matemáticas y el rendimiento matemático: una revisión paraguas. Rev. Ciencias Médicas. Internet. http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5941
Devine, A. Fawcett, K. Szücs, D. Dowker, A. (2012) Gender differences in Mathematics Anxiety and the relation to mathematics perfpormance while controlling for Test Anxiety. Behavioral and Brain. Functions. http://www.behavioralandbra infunctions.com/content/8/1/33
Delgado, I., Espinoza, J., Valverde, G. y Pérez, P. (2024). Ansiedad matemática y ansiedad ante la enseñanza de la matemática en docentes de educacion primaria en Costa Rica. Uniciencia. 38(1). 1-18. https://www.scielo.sa.cr/pdf/uniciencia/ v38n1/2215-3470-uniciencia-38-01-374.pdf
García, J. Guzmán, M. (2022). Análisis de la ansiedad matemática en bachilleratos públicos y privados de Autlán y El Grullo, Jalisco. REVISTA CIENTÍFICA ECOCIENCIA, 9(6), 92–108. https://doi.org/10.21855/ecociencia.96.736
García, A. Chaves, Chávez, M. Santana, J. Guzmán, B. (2016) Estudio empírico para determinar el nivel de ansiedad hacia la matemática en estudiantes universitarios. INFAD. Revista de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Bajdajoz, España. 1(2). 441-452. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851778046
Franco, E; Maz, A; León, C; y Casas, J. (2023) Ansiedad hacia las Matemáticas en el alumnado de Educación Media en Colombia. Multidisciplinary Journal of Educational Research. http://dx.doi.org/10.17583/remie.8809
Larracilla, N; Moreno, E, y García, A. (2019) Factores que explican la ansiedad hacia las matemáticas en estudiantes de Economía en México. Investigación Administrativa, 48(124). Instituto Politécnico Nacional. México. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456059299006
McLeod, D. (1994). Research on affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 637-647.
Morín, E. (2002). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Traducción de Irasema Aguilar Vázquez. Revisión de David René Thierry. UNESCO.
Peréz, P. (2012) La ansiedad matemática como centro de un modelo casual predictivo de la elección de carreras. Universidad de Granada. Departamento de didáctica de la matemática. Tesis Doctoral. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/ 10481/23293/2108144x.pdf? s
Piñero, J; Canto, M y Caballero, C. (2024) Tratanado la ansiedad mateamtica de maestros en formacion mediante Aprendizaje Basado en Juegos: estudio de un caso. Bolema.Rio Claro. 38.1-23. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a220218
Sagasti, M. (2019) La ansiedad matemática. Matemáticas Educación y Sociedad.2(2). 1-18.
Sánchez, J; Segovia, I; y Miñan, A. (2020) Ansiedad y autoconfianza hacia las matemáticas de los futuros maestros de Educación de Básica Primaria. Universidad de Almeira. Granada. España Electronic Journal of Research in Educational Psychology,18(2), 127-152.
Richardson, F; Suinn, R. (1972) The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of counseling psychology. 19(6). 551-554. https://psycnet.apa.org/record/1973-05788-001
Teherenan, V.; Sanchez, J y Diaz, A. (2024) Ansiedad matemática y engagement académico en estudiantes de educación media superior en México. Educatio Siglo XXI. 42(2). 97-120. https://doi.org/10.6018/educatio.591541
Szücs, D. Mammarella, I.(2020). Ansiedad hacia las matemáticas. (Trad. por J. Mercader R. Siegnthaler) Serie de prácticas educativas 31. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






