MATH ANXIETY: A CLASSROOM REALITY

Authors

  • Zoila Rosa Reyes Portillo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4696

Keywords:

Anxiety towards mathematics, teachers, students, fears, anxieties, participation

Abstract

We are faced with diverse educational realities in classrooms which are full of expectations for both teachers and students, it is in them that relationships between them are established and sometimes it generates traces in the subjects that are not always positive, but, on the contrary, generate discomfort, fears and anguish. From this point of view, we speak of mathematical anxiety, which is marked by negative attitudes that come from unpleasant school memories. This article aims to describe the concept of anxiety towards mathematics, the possible factors that trigger it and finally some approaches that have been initiated to confront it and recognize it as a problem to be solved. A review of several articles has been carried out considering their year of publication and the significant contributions to the subject, always taking into account educational contexts, observing references to students and teachers. Anxiety towards mathematics is a reality that has been present for many years, whose consequences are perceived outside the academic context, since the symptoms that anxiety triggers continue to manifest throughout life when facing a mathematical situation. It should be noted that research is concerned with finding strategies that allow anxiety towards mathematics to be faced and controlled. Finally, it is highlighted that participatory and democratic environments are a starting point to overcome this difficulty.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zoila Rosa Reyes Portillo

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Ashcraft, M. H., y Krause, J. A. (2007). Working memory, math performance, and math anxiety. Psychonomic bulletin & review, 14(2), 243-248 https://www.researchgate.net/publication/6144502_Working_memory_math_performance_and_math_anxiety

Ashcraft, M. y Moore, A. (2009). Mathematics Anxiety and affective Drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment. http://jpa.sagepub.com/cgi/content/ abstract/27/13/197.

Benítez, Ly Martínezz, R. (2023) La resiliencia matemática en estudiantes de un bachillerato rural. RLEE nueva época. Mexico. 53(1). 179-200. https://www.scielo.org.mx/pdf/rlee/v53n1/2448-878X-rlee-53-01-179.pdf

Iriarte, C. y Benavides, M. (2011). Evaluación del programa para superar la ansiedad hacia las matemáticas PAM. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores. 1(2)- p- 65-73. Badajoz, España. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832333006

Crespo-Diaz, L. Hernández-Aguilar, B. Gaya-Vazquez, J. Alóma-B, M. Nuñez-Raventó, S. Estevez-Perez, N. (2023) Factores socio-demográficos implicados en la relación entre la ansiedad hacia las matemáticas y el rendimiento matemático: una revisión paraguas. Rev. Ciencias Médicas. Internet. http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5941

Devine, A. Fawcett, K. Szücs, D. Dowker, A. (2012) Gender differences in Mathematics Anxiety and the relation to mathematics perfpormance while controlling for Test Anxiety. Behavioral and Brain. Functions. http://www.behavioralandbra infunctions.com/content/8/1/33

Delgado, I., Espinoza, J., Valverde, G. y Pérez, P. (2024). Ansiedad matemática y ansiedad ante la enseñanza de la matemática en docentes de educacion primaria en Costa Rica. Uniciencia. 38(1). 1-18. https://www.scielo.sa.cr/pdf/uniciencia/ v38n1/2215-3470-uniciencia-38-01-374.pdf

García, J. Guzmán, M. (2022). Análisis de la ansiedad matemática en bachilleratos públicos y privados de Autlán y El Grullo, Jalisco. REVISTA CIENTÍFICA ECOCIENCIA, 9(6), 92–108. https://doi.org/10.21855/ecociencia.96.736

García, A. Chaves, Chávez, M. Santana, J. Guzmán, B. (2016) Estudio empírico para determinar el nivel de ansiedad hacia la matemática en estudiantes universitarios. INFAD. Revista de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Bajdajoz, España. 1(2). 441-452. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851778046

Franco, E; Maz, A; León, C; y Casas, J. (2023) Ansiedad hacia las Matemáticas en el alumnado de Educación Media en Colombia. Multidisciplinary Journal of Educational Research. http://dx.doi.org/10.17583/remie.8809

Larracilla, N; Moreno, E, y García, A. (2019) Factores que explican la ansiedad hacia las matemáticas en estudiantes de Economía en México. Investigación Administrativa, 48(124). Instituto Politécnico Nacional. México. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456059299006

McLeod, D. (1994). Research on affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 637-647.

Morín, E. (2002). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Traducción de Irasema Aguilar Vázquez. Revisión de David René Thierry. UNESCO.

Peréz, P. (2012) La ansiedad matemática como centro de un modelo casual predictivo de la elección de carreras. Universidad de Granada. Departamento de didáctica de la matemática. Tesis Doctoral. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/ 10481/23293/2108144x.pdf? s

Piñero, J; Canto, M y Caballero, C. (2024) Tratanado la ansiedad mateamtica de maestros en formacion mediante Aprendizaje Basado en Juegos: estudio de un caso. Bolema.Rio Claro. 38.1-23. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a220218

Sagasti, M. (2019) La ansiedad matemática. Matemáticas Educación y Sociedad.2(2). 1-18.

Sánchez, J; Segovia, I; y Miñan, A. (2020) Ansiedad y autoconfianza hacia las matemáticas de los futuros maestros de Educación de Básica Primaria. Universidad de Almeira. Granada. España Electronic Journal of Research in Educational Psychology,18(2), 127-152.

Richardson, F; Suinn, R. (1972) The mathematics anxiety rating scale: psychometric data. Journal of counseling psychology. 19(6). 551-554. https://psycnet.apa.org/record/1973-05788-001

Teherenan, V.; Sanchez, J y Diaz, A. (2024) Ansiedad matemática y engagement académico en estudiantes de educación media superior en México. Educatio Siglo XXI. 42(2). 97-120. https://doi.org/10.6018/educatio.591541

Szücs, D. Mammarella, I.(2020). Ansiedad hacia las matemáticas. (Trad. por J. Mercader R. Siegnthaler) Serie de prácticas educativas 31. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Published

2025-11-27

How to Cite

Zoila Rosa Reyes Portillo. (2025). MATH ANXIETY: A CLASSROOM REALITY. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4696

Issue

Section

Revisión Bibliográfica