THE GAME AS A PEDAGOGICAL STRATEGY TO STRENGTHEN READING COMPREHENSION IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN OF THE EUSTORGIO COLMENARES BAPTISTA SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4699Keywords:
primary education., comprehension, reading, gamesAbstract
Education is the master organ to guide the progress and development of a nation, which is why it is necessary to be in constant evaluation and of course reviewing that should go hand in hand with everything that is appearing; as with technological advances; where artificial intelligence has taken over the vast majority of the processes that occur in the education system; such as teaching, learning, evaluation; among others. From there emerges the following general objective: To generate theoretical reflections on the game as a pedagogical strategy for the strengthening of reading comprehension in primary school children of the Eustorgio Colmenares Baptista School in the city of Cúcuta. The methodology used is a qualitative research, using the interpretative paradigm through the hermeneutic method; with the use of the documentary analysis technique; which leads to a systematization of the information; taking into account that we worked with search engines such as SCOPUS, Web of Sciencie and Sciencedirect; filtering documents from the last five years 2020 - 2024. This resulted in a systematic review that led to the conclusion that games, gamification, and playfulness are strategies that contribute to strengthen reading comprehension and at the same time lay the solid foundations for quality education and training in primary education.
Downloads
References
Aguilar-Gordón, F. (2019). La propuesta metodológica como una alternativa para la integración de saberes. Revista Cátedra, 2 (2), pp. 94-110, https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/1708
Albán, G., Buitrago, A. y Guzmán, M. (2016). El juego como estrategia didáctica para la comprensión lectora con estudiantes de grado tercero de la institución educativa El Club de Barney del municipio de San Andrés en Tumaco Colombia. Universidad de Nariño Facultad de Educación Licenciatura en Lengua castellana y literatura. https://sired.udenar.edu.co/8091/1/91645.pdf
Álvarez, A. J., Mendoza, M. T., Moreno, L. M., & Garavito, J. J. (2020). Lectura crítica y pensamiento reflexivo en la práctica pedagógica de profesores de básica secundaria. Estudios Pedagógicos, 2: 39-60. Documento en línea. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v46n2/07180705-estped-46-02-39.pdf
Angulo Dajome, M. M., Moreno Guevara, O. E., & Sánchez Estacio, A. P. (2024). Estrategia Didáctica Basada en Juegos Tradicionales para Fortalecer la Competencia Lectora en Estudiantes de Grado Cuarto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 4885-4901. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11690
Antolinos Sánchez, A., & Marco Martínez, M. (2024). "Up, una caja en captura": propuesta interactiva para fomentar aspectos lingüísticos y sociales en el alumnado. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 123–138. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.17742
Ballester Roca, Josep y Jeroni Méndez Cabrera (2021). Los clásicos como resistencia: la lectura literaria en el marco de una educación lectora transmedia. Tejuelo, 34, 195-220. https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.195
Caiza, D. S. (2020). Estrategias Metodológicas Activas Y Comprensión Lectora En Estudiantes De Educación Intercultural General Básica Del Cecib Naciones Unidas”, Tixán. Universidad Nacional De Chimborazo, http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/7920/1/DP.PED.DINT.%20TESIS%20FINAL%20CAIZA%20DAQUILEMA%20SERGIO.%20Posgrado.pdf
Campos, M., Chacc, I., y Gálvez, P. (2006). El juego como estrategia pedagógica: una situación de interacción educativa. Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales Departamento de Educación. Santiago de Chile. https://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2006/campos_m/sources/campos_m.pdf
Carrera, R., & Cárdenas, N. (2021). Juego de roles como estrategia didáctica para la comprensión lectora en estudiantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 260-276. ¿Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=8217188
Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. Revista e-Ciencias de la Información, 5(2).
Costa, H. (2023). Comprensión lectora: qué es, técnicas y ejercicios. https://www.smartick.es/blog/lectura/comprension-lectora/
Criado Aguilera, José Ismael y Mª Teresa Pérez Díaz (2022). La educación no formal e informal: entornos de aprendizaje necesarios para los nuevos retos sociales. Participación educativa, 9(12), 29-43. https://bit.ly/3teWskL
Gálvez, C. (2016). Juego y aprendizaje en el contexto educativo colombiano. Universidad de Antioquia. https://repository.eafit.edu.co/server/api/core/bitstreams/ 7d61d6e3-0cb5-43f5-a7a7-745ecc659771/content
García-Pedreira, M. del R. (2024). La expansión narrativa transmedia del arquetipo de princesa en el juego de mesa "Rebel Princess”. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 1–22. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.18068
Guerrero, J. V., & Ponce, R. A. (2018). El desarrollo del hábito lector en los educandos. Opuntia Brava, 10(4).
Ministerio de Educación Nacional. (2014). El juego en la educación inicial. Bogotá Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-341835_archivo_pdf_ educacion_inicial.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). El estudio ERCE y los niveles de aprendizaje en lectura. Oficina Regional para la Educación en América Latina (OREALC). Santiago de Chile. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382747
Pontificia Universidad Javeriana. (2021). Retos en las capacidades de comprensión lectora en Colombia. https://docs.google.com/gview?url=https:// www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/7046588/INFORME-31-Retos-capacidades-comprensio%CC%81n-lectora-LEE-PUJ.pdf&embedded=true
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






