THE GAME AS A PEDAGOGICAL STRATEGY TO STRENGTHEN READING COMPREHENSION IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN OF THE EUSTORGIO COLMENARES BAPTISTA SCHOOL

Authors

  • Karina Tarazona Romero

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4699

Keywords:

primary education., comprehension, reading, games

Abstract

Education is the master organ to guide the progress and development of a nation, which is why it is necessary to be in constant evaluation and of course reviewing that should go hand in hand with everything that is appearing; as with technological advances; where artificial intelligence has taken over the vast majority of the processes that occur in the education system; such as teaching, learning, evaluation; among others. From there emerges the following general objective: To generate theoretical reflections on the game as a pedagogical strategy for the strengthening of reading comprehension in primary school children of the Eustorgio Colmenares Baptista School in the city of Cúcuta. The methodology used is a qualitative research, using the interpretative paradigm through the hermeneutic method; with the use of the documentary analysis technique; which leads to a systematization of the information; taking into account that we worked with search engines such as SCOPUS, Web of Sciencie and Sciencedirect; filtering documents from the last five years 2020 - 2024. This resulted in a systematic review that led to the conclusion that games, gamification, and playfulness are strategies that contribute to strengthen reading comprehension and at the same time lay the solid foundations for quality education and training in primary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Tarazona Romero

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio” (IPRGR)

Venezuela

References

Aguilar-Gordón, F. (2019). La propuesta metodológica como una alternativa para la integración de saberes. Revista Cátedra, 2 (2), pp. 94-110, https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/1708

Albán, G., Buitrago, A. y Guzmán, M. (2016). El juego como estrategia didáctica para la comprensión lectora con estudiantes de grado tercero de la institución educativa El Club de Barney del municipio de San Andrés en Tumaco Colombia. Universidad de Nariño Facultad de Educación Licenciatura en Lengua castellana y literatura. https://sired.udenar.edu.co/8091/1/91645.pdf

Álvarez, A. J., Mendoza, M. T., Moreno, L. M., & Garavito, J. J. (2020). Lectura crítica y pensamiento reflexivo en la práctica pedagógica de profesores de básica secundaria. Estudios Pedagógicos, 2: 39-60. Documento en línea. Disponible: https://www.scielo.cl/pdf/estped/v46n2/07180705-estped-46-02-39.pdf

Angulo Dajome, M. M., Moreno Guevara, O. E., & Sánchez Estacio, A. P. (2024). Estrategia Didáctica Basada en Juegos Tradicionales para Fortalecer la Competencia Lectora en Estudiantes de Grado Cuarto. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 4885-4901. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11690

Antolinos Sánchez, A., & Marco Martínez, M. (2024). "Up, una caja en captura": propuesta interactiva para fomentar aspectos lingüísticos y sociales en el alumnado. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 123–138. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.17742

Ballester Roca, Josep y Jeroni Méndez Cabrera (2021). Los clásicos como resistencia: la lectura literaria en el marco de una educación lectora transmedia. Tejuelo, 34, 195-220. https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.195

Caiza, D. S. (2020). Estrategias Metodológicas Activas Y Comprensión Lectora En Estudiantes De Educación Intercultural General Básica Del Cecib Naciones Unidas”, Tixán. Universidad Nacional De Chimborazo, http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/7920/1/DP.PED.DINT.%20TESIS%20FINAL%20CAIZA%20DAQUILEMA%20SERGIO.%20Posgrado.pdf

Campos, M., Chacc, I., y Gálvez, P. (2006). El juego como estrategia pedagógica: una situación de interacción educativa. Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales Departamento de Educación. Santiago de Chile. https://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2006/campos_m/sources/campos_m.pdf

Carrera, R., & Cárdenas, N. (2021). Juego de roles como estrategia didáctica para la comprensión lectora en estudiantes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 260-276. ¿Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=8217188

Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. Revista e-Ciencias de la Información, 5(2).

Costa, H. (2023). Comprensión lectora: qué es, técnicas y ejercicios. https://www.smartick.es/blog/lectura/comprension-lectora/

Criado Aguilera, José Ismael y Mª Teresa Pérez Díaz (2022). La educación no formal e informal: entornos de aprendizaje necesarios para los nuevos retos sociales. Participación educativa, 9(12), 29-43. https://bit.ly/3teWskL

Gálvez, C. (2016). Juego y aprendizaje en el contexto educativo colombiano. Universidad de Antioquia. https://repository.eafit.edu.co/server/api/core/bitstreams/ 7d61d6e3-0cb5-43f5-a7a7-745ecc659771/content

García-Pedreira, M. del R. (2024). La expansión narrativa transmedia del arquetipo de princesa en el juego de mesa "Rebel Princess”. Investigaciones Sobre Lectura, 19(1), 1–22. https://doi.org/10.24310/isl.19.1.2024.18068

Guerrero, J. V., & Ponce, R. A. (2018). El desarrollo del hábito lector en los educandos. Opuntia Brava, 10(4).

Ministerio de Educación Nacional. (2014). El juego en la educación inicial. Bogotá Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-341835_archivo_pdf_ educacion_inicial.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). El estudio ERCE y los niveles de aprendizaje en lectura. Oficina Regional para la Educación en América Latina (OREALC). Santiago de Chile. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382747

Pontificia Universidad Javeriana. (2021). Retos en las capacidades de comprensión lectora en Colombia. https://docs.google.com/gview?url=https:// www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/7046588/INFORME-31-Retos-capacidades-comprensio%CC%81n-lectora-LEE-PUJ.pdf&embedded=true

Published

2025-11-27

How to Cite

Karina Tarazona Romero. (2025). THE GAME AS A PEDAGOGICAL STRATEGY TO STRENGTHEN READING COMPREHENSION IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN OF THE EUSTORGIO COLMENARES BAPTISTA SCHOOL. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4699

Issue

Section

Revisión Bibliográfica