TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP IN 21ST-CENTURY EDUCATIONAL MANAGEMENT: A TOOL FOR INNOVATION AND CONTINUOUS IMPROVEMENT IN EDUCATIONAL CENTERS

Authors

  • Amparo Ochoa Berbesí
  • Nubia Ochoa Berbesí

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4708

Keywords:

Educational Management, Innovation, Transformational Leadership, Continuous Improvement

Abstract

Leadership goes beyond the ability to get a group of individuals to obey or follow a leader's instructions. It involves the skills that enable educational managers to direct the efforts of each and every member of their educational community toward a common goal or purpose: raising the quality of teaching on equal terms and opportunities, addressing the diversity present in classrooms; for this reason, the objective or purpose of this review article is to analyze how Transformational Leadership in 21st-century Educational Management can become a tool for Innovation and Continuous Improvement in educational centers. Using as a point of reference the process carried out at the Fe y Alegría Integrated School in the municipality of Los Patios, Norte de Santander, which opens up infinite possibilities for transforming the traditional educational model.  Consequently, the progress achieved through the implementation of this type of leadership will have a positive impact on students' academic performance, on student well-being, and on the organizational climate of the entire institution in general. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amparo Ochoa Berbesí

Doctorando en Educación Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Nubia Ochoa Berbesí

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Alonso, F. M., Saboya, P. R., & Guirado, I. C. (2010). Liderazgo transformacional y liderazgo transaccional: Un análisis de la estructura factorial del Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) en una muestra Española. Psicothema.

Balda, R., & Guzmán, A. (2015). Liderazgo Transformacional como necesidad de las instituciones educativas en la república de Ecuador. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 109-120.

Benítez Bribiesca F., (2020). La Cultura Organizacional en la vida de la empresa. Red Integralis. https://redintegralis.com/2020/03/26/la-cultura-organizacional-en-la-transformacion-de-

Blanco-López, S., Cerdas-Montano, V., y García-Martínez, J. (2021). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. Revista Educación, 45(1), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134020

Burga Ríos J., (2019). Cultura Organizacional y su influencia en la satisfacción laboral de los trabajadores de la empresa Créditos y Cobranzas Chiclayo 2017. Trabajo de Grado para optar al título de Administrador de Empresas de la Universidad Señor de Sipán, Perú. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/6348/Burga%20R%C3%AD

Caballero, J., Guadiamos, C (2014). Estrategias de Cultura Organizacional para mejorar la calidad educativa en el instituto de educación Superior pedagógico privado América de la ciudad de Trujillo. Tesis pregrado, Instituto de Educación Superior pedagógico privado América. Obtenido de http://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/upaorep/1421/1/Caballero_Jhonatan_Cult ura_Organizacional_Educativa.pdf

Cedeño, L., y Murillo, M., (2025). Liderazgo transformacional en la mejora de la calidad educativa en la Educación Básica. Reincisol, 4(7), pp. 1534-1561. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1534-1561

Cervera, L. E. (2012). Liderazgo Transformacional del Director y su relación con el clima organizacional en las Instituciones Educativas del Distrito de Los Olivos. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.

Córdova, E., Rojas, I., y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. https://n9.cl/sjfsh

Cortés, Hernán. (2012). Caracterización del liderazgo transformacional de los docentes vinculados a las IES de Antioquia. Universidad Nacional de Colombia, 276 p.

Cruz-Ortiz, V., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2013). Liderazgo transformacional: investigación actual y retos futuros. Universidad and Empresa, (25), 13-32. Recuperado a partir de http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/viewFile/2871/2344

Díaz Daza L., (2024). Liderazgo transformacional del gerente educativo como factor clave en el sinergismo de equipos de alto desempeño en las instituciones básicas rurales. Doctorado en Educación de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela.

García Barbarán L., Vélez Jiménez D., (2024). Liderazgo pedagógico y directivo en relación con la cultura organizacional en instituciones de educación básica regular. Areté, Revista Digital Del Doctorado En Educación, 10(20), 49–67. Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28351

García, M., Pantoja, M., & Duque, L. (2011). El liderazgo Transformacional en las organizaciones: Un análisis descriptivo. JEL, 12-14, 19.

Guédez, Víctor. (2001) Gerencia, cultura y educación. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial Tropykos.

Krieger, M., & Franklin, E. (2016). Comportamiento organizacional, enfoque para América Latina. México D.F., México: Pearson Educación.

Hall, S. (2000). Conclusion: The Multicultural Question. In B. Hesse (Ed.), Unsettled Multiculturalisms: Diasporas, Entanglements, Transruptions (pp. 209-241). London: Zed Books.

https://doi.org/10.5949/liverpool/9780853235866.003.0006

Hasek, S., y Ortiz, L. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405

Hermosilla, D., Amutio, A., Da costa, S., & Páez, D. (2016). El Liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo. Journal of Work and Organizational Psychology, 32, 135-143.

Huillca, B. (2015). Liderazgo transformacional y desempeño docente en la especialidad de ciencias histórico - sociales del Instituto Pedagógico Nacional Monterrico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Mejía Campó, N. (2021). Gestión educativa y liderazgo transformacional de los directivos en la educación básica regular. [Educational management and transformational leadership of managers in regular elementary education] Revista Publicando, 8(29), 79-86. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2191

Molina Mogollón H., (2000). El Desarrollo Organizacional como facilitador del cambio. Estudios Gerenciales, (77), 13-26. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/229

Montero, M. (2017). Recursos Humanos en desarrollo organizacional.

Núñez, R. (2012). Modelo de Gerencia Educativa bajo un enfoque de liderazgo en las empresas. México: Editorial Trillas.

Pacco, R., y Dávila, O. (2022). La gestión escolar: una revisión de las investigaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3002-3029. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2809

Padilla, O., Vargas, J. (2023) El liderazgo en la gestión del director. Revista Andina de Educación 6(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11

Robbins, S., & Judge, T. (2015). Comportamiento organizacional (Décimosexta Edición ed.). México D.f.: Pearson Educación

Rosales-Eguía, M., Bullón-Solís, O., y Valero-Palomino, F. (2022). Liderazgo directivo en la educación básica de la región latinoamericana. Puriq, 4, e325. https://doi.org/10.37073/puriq.4.325

Segredo Pérez A., García Millán A., León Cabrera P., Perdomo Victoria I., (2017). Desarrollo organizacional, cultura y clima organizacionales. Una aproximación conceptual. INFODIR. 2017; 24 (enero – junio):86 -99. https://www.medigraphic.com/pdfs/infodir/ifd-2017/ifd1724k.pdf

Sepúlveda Atehortúa, L. (2009). Caracterizar las variables del liderazgo transformacional que perciben los seguidores de las organizaciones no gubernamentales. Tesis Doctoral. Medellín: Universidad Nacional de Colombia. 2009. 154 p.

Serrano, K., Martins, F., Cammaroto, A., Díaz, M., Jaramillo, M., y Prieto, Y., (2022). El liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión educativa de la escuela héroes del Cenepa. DOI: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8292502

Sierra, W., Ortiz A., Rangel M. & Alvarado, M. (2010) y Liderazgo moderno y tendencias gerenciales: cambios paradigmáticos en la gestión de la universidad como empresa del conocimiento. En: Revista Guillermo de Ockham, 2010, vol. 8, no 2, p. 11-22.

Villalobos, M. C. V. (2021). Liderazgo transformacional de los directores de educación básica: Una revisión de la literatura en Perú, Chile y México (Masters tesis, Pontificia Universidad Católica del Perú) Perú. DOI: http://hdl.handle.net/20.500.12404/19683

Yu, H., Leithwood, K. y Jantzi, D. (2002). The effects of transformational leadership on teachers’ commitment to change in Hong Kong. Journal of Educational Administration; 40 (4/5) ProQuest Education Journals.

Published

2025-11-27

How to Cite

Amparo Ochoa Berbesí, & Nubia Ochoa Berbesí. (2025). TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP IN 21ST-CENTURY EDUCATIONAL MANAGEMENT: A TOOL FOR INNOVATION AND CONTINUOUS IMPROVEMENT IN EDUCATIONAL CENTERS. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4708

Issue

Section

Textos para la Difusión