TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP IN 21ST-CENTURY EDUCATIONAL MANAGEMENT: A TOOL FOR INNOVATION AND CONTINUOUS IMPROVEMENT IN EDUCATIONAL CENTERS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4708Keywords:
Educational Management, Innovation, Transformational Leadership, Continuous ImprovementAbstract
Leadership goes beyond the ability to get a group of individuals to obey or follow a leader's instructions. It involves the skills that enable educational managers to direct the efforts of each and every member of their educational community toward a common goal or purpose: raising the quality of teaching on equal terms and opportunities, addressing the diversity present in classrooms; for this reason, the objective or purpose of this review article is to analyze how Transformational Leadership in 21st-century Educational Management can become a tool for Innovation and Continuous Improvement in educational centers. Using as a point of reference the process carried out at the Fe y Alegría Integrated School in the municipality of Los Patios, Norte de Santander, which opens up infinite possibilities for transforming the traditional educational model. Consequently, the progress achieved through the implementation of this type of leadership will have a positive impact on students' academic performance, on student well-being, and on the organizational climate of the entire institution in general.
Downloads
References
Alonso, F. M., Saboya, P. R., & Guirado, I. C. (2010). Liderazgo transformacional y liderazgo transaccional: Un análisis de la estructura factorial del Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) en una muestra Española. Psicothema.
Balda, R., & Guzmán, A. (2015). Liderazgo Transformacional como necesidad de las instituciones educativas en la república de Ecuador. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 109-120.
Benítez Bribiesca F., (2020). La Cultura Organizacional en la vida de la empresa. Red Integralis. https://redintegralis.com/2020/03/26/la-cultura-organizacional-en-la-transformacion-de-
Blanco-López, S., Cerdas-Montano, V., y García-Martínez, J. (2021). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. Revista Educación, 45(1), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134020
Burga Ríos J., (2019). Cultura Organizacional y su influencia en la satisfacción laboral de los trabajadores de la empresa Créditos y Cobranzas Chiclayo 2017. Trabajo de Grado para optar al título de Administrador de Empresas de la Universidad Señor de Sipán, Perú. https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/6348/Burga%20R%C3%AD
Caballero, J., Guadiamos, C (2014). Estrategias de Cultura Organizacional para mejorar la calidad educativa en el instituto de educación Superior pedagógico privado América de la ciudad de Trujillo. Tesis pregrado, Instituto de Educación Superior pedagógico privado América. Obtenido de http://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/upaorep/1421/1/Caballero_Jhonatan_Cult ura_Organizacional_Educativa.pdf
Cedeño, L., y Murillo, M., (2025). Liderazgo transformacional en la mejora de la calidad educativa en la Educación Básica. Reincisol, 4(7), pp. 1534-1561. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)1534-1561
Cervera, L. E. (2012). Liderazgo Transformacional del Director y su relación con el clima organizacional en las Instituciones Educativas del Distrito de Los Olivos. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima.
Córdova, E., Rojas, I., y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. https://n9.cl/sjfsh
Cortés, Hernán. (2012). Caracterización del liderazgo transformacional de los docentes vinculados a las IES de Antioquia. Universidad Nacional de Colombia, 276 p.
Cruz-Ortiz, V., Salanova, M., & Martínez, I. M. (2013). Liderazgo transformacional: investigación actual y retos futuros. Universidad and Empresa, (25), 13-32. Recuperado a partir de http://revistas.urosario.edu.co/index.php/empresa/article/viewFile/2871/2344
Díaz Daza L., (2024). Liderazgo transformacional del gerente educativo como factor clave en el sinergismo de equipos de alto desempeño en las instituciones básicas rurales. Doctorado en Educación de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela.
García Barbarán L., Vélez Jiménez D., (2024). Liderazgo pedagógico y directivo en relación con la cultura organizacional en instituciones de educación básica regular. Areté, Revista Digital Del Doctorado En Educación, 10(20), 49–67. Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28351
García, M., Pantoja, M., & Duque, L. (2011). El liderazgo Transformacional en las organizaciones: Un análisis descriptivo. JEL, 12-14, 19.
Guédez, Víctor. (2001) Gerencia, cultura y educación. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial Tropykos.
Krieger, M., & Franklin, E. (2016). Comportamiento organizacional, enfoque para América Latina. México D.F., México: Pearson Educación.
Hall, S. (2000). Conclusion: The Multicultural Question. In B. Hesse (Ed.), Unsettled Multiculturalisms: Diasporas, Entanglements, Transruptions (pp. 209-241). London: Zed Books.
https://doi.org/10.5949/liverpool/9780853235866.003.0006
Hasek, S., y Ortiz, L. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405
Hermosilla, D., Amutio, A., Da costa, S., & Páez, D. (2016). El Liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo. Journal of Work and Organizational Psychology, 32, 135-143.
Huillca, B. (2015). Liderazgo transformacional y desempeño docente en la especialidad de ciencias histórico - sociales del Instituto Pedagógico Nacional Monterrico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Mejía Campó, N. (2021). Gestión educativa y liderazgo transformacional de los directivos en la educación básica regular. [Educational management and transformational leadership of managers in regular elementary education] Revista Publicando, 8(29), 79-86. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2191
Molina Mogollón H., (2000). El Desarrollo Organizacional como facilitador del cambio. Estudios Gerenciales, (77), 13-26. https://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/229
Montero, M. (2017). Recursos Humanos en desarrollo organizacional.
Núñez, R. (2012). Modelo de Gerencia Educativa bajo un enfoque de liderazgo en las empresas. México: Editorial Trillas.
Pacco, R., y Dávila, O. (2022). La gestión escolar: una revisión de las investigaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3002-3029. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2809
Padilla, O., Vargas, J. (2023) El liderazgo en la gestión del director. Revista Andina de Educación 6(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11
Robbins, S., & Judge, T. (2015). Comportamiento organizacional (Décimosexta Edición ed.). México D.f.: Pearson Educación
Rosales-Eguía, M., Bullón-Solís, O., y Valero-Palomino, F. (2022). Liderazgo directivo en la educación básica de la región latinoamericana. Puriq, 4, e325. https://doi.org/10.37073/puriq.4.325
Segredo Pérez A., García Millán A., León Cabrera P., Perdomo Victoria I., (2017). Desarrollo organizacional, cultura y clima organizacionales. Una aproximación conceptual. INFODIR. 2017; 24 (enero – junio):86 -99. https://www.medigraphic.com/pdfs/infodir/ifd-2017/ifd1724k.pdf
Sepúlveda Atehortúa, L. (2009). Caracterizar las variables del liderazgo transformacional que perciben los seguidores de las organizaciones no gubernamentales. Tesis Doctoral. Medellín: Universidad Nacional de Colombia. 2009. 154 p.
Serrano, K., Martins, F., Cammaroto, A., Díaz, M., Jaramillo, M., y Prieto, Y., (2022). El liderazgo transformacional y su incidencia en la gestión educativa de la escuela héroes del Cenepa. DOI: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8292502
Sierra, W., Ortiz A., Rangel M. & Alvarado, M. (2010) y Liderazgo moderno y tendencias gerenciales: cambios paradigmáticos en la gestión de la universidad como empresa del conocimiento. En: Revista Guillermo de Ockham, 2010, vol. 8, no 2, p. 11-22.
Villalobos, M. C. V. (2021). Liderazgo transformacional de los directores de educación básica: Una revisión de la literatura en Perú, Chile y México (Masters tesis, Pontificia Universidad Católica del Perú) Perú. DOI: http://hdl.handle.net/20.500.12404/19683
Yu, H., Leithwood, K. y Jantzi, D. (2002). The effects of transformational leadership on teachers’ commitment to change in Hong Kong. Journal of Educational Administration; 40 (4/5) ProQuest Education Journals.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






