SOCIOEMOTIONAL AND MOTIVATIONAL FACTORS AFFECTING THE TEACHING OF MATHEMATICS IN ELEMENTARY SECONDARY EDUCATION IN COLOMBIA

Authors

  • Mayelid Rincón Flórez
  • Roberto Rafael González Vásquez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4739

Keywords:

socioemotional factors, motivational factors, teaching, mathematics

Abstract

Education leaves in its wake an accumulation of theoretical, conceptual and practical elements that add to each other to turn the teaching process into a mechanism that contributes in a good way to educate today's youth for a future that presents uncertainty; changes and transformations where the teacher is the pedagogical actor in charge of guiding the process towards a successful welfare; where happiness begins to retake the reins of an education of excellence and so the following general objective emerges: To analyze the socioemotional and motivational factors that affect the teaching of mathematics in basic secondary education; Thus, we work under a methodology focused on documentary analysis that leads to the construction of an academic essay with the intention of providing significant contributions to society in general; which converges in defining lines of action that will strengthen the teaching of mathematics that sometimes has been affected as a result of the existing resistance within students to study mathematics, which in fact are aspects that lead to take into account innovative teaching strategies of mathematics that are those that lead to keep in mind the need to consider the socioemotional and motivational factors for a deep learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayelid Rincón Flórez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Roberto Rafael González Vásquez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. (1ª Reimpresión). (2da. ed.)

Domínguez, A., y Cerqueira, J. (2016). Un modelo teórico de las matemáticas para la enseñanza del concepto de función a partir de un estudio con docentes. Revista iberoamericana de educación matemática UNIÓN volumen 12 número 48. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/531

Gómez, L., Gómez, J., y Silas J. (2015). Un modelo para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Universidad de Guadalajara, México. Revista diálogos sobre educación. temas actuales en la investigación educativa volumen 6 número 10. https://www.redalyc.org/pdf/5534/553457060006.pdf

Jaramillo, E., y Patiño, D. (2022). Estrategia socioemocional para favorecer el razonamiento matemático en estudiantes de grado décimo. Trabajo de grado para optar al título de magíster en Educación. Universidad Cooperativa de Colombia, Maestría en Educación. Medellín, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/af728494-2e05-4d44-a9ef-52d17c23f05b/content

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Informe nacional de resultados para Colombia 2022. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-421217_recurso_03.pdf

Puch Tecuapetla, S. del C., & Mena Chan, J. A. (2024). La influencia del factor emocional en las matemáticas con alumnos de Educación Media Superior: Influence of emotional factor in math with High School-Middle School students. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(6), 2349 – 2369. https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3163

Román, G. (2024). El Rol de la IA en la enseñanza de matemáticas en entornos virtuales. Revista Reincisol volumen 3 número 6. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9969592.pdf

Romero, R., y Gamboa, M. (2024). Incorporación del desarrollo socioemocional en la enseñanza de matemáticas para la Educación Media Superior. Revista didáctica y educación volumen 15 número 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9385152

Vera, J., y Mejía, L. (2024). Factores emocionales y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE volumen 7 número 13. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/639

Yupanqui, Y. (2023). Estrategias didácticas para la resolución de problemas matemáticos en alumnos de educación básica regular. Universidad César Vallejo. Lima, Perú. Revista de investigación en ciencias de la educación Horizontes volumen 7 número 30. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1140/2118

Zapatera, A. (2021). El método Singapur para el aprendizaje de las matemáticas. Enfoque y concreción de un estilo de aprendizaje. Revista internacional de desarrollo y psicología educativa número 20. https://www.researchgate.net/publication/348694507_

García Retana, J. Á., (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36 (1), 1-24.

Herrera Villamizar, NL, Montenegro Velandia, W., & Poveda Jaimes, S. (2012). Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (3

Published

2025-12-01

How to Cite

Mayelid Rincón Flórez, & Roberto Rafael González Vásquez. (2025). SOCIOEMOTIONAL AND MOTIVATIONAL FACTORS AFFECTING THE TEACHING OF MATHEMATICS IN ELEMENTARY SECONDARY EDUCATION IN COLOMBIA. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4739