SOCIOEMOTIONAL AND MOTIVATIONAL FACTORS AFFECTING THE TEACHING OF MATHEMATICS IN ELEMENTARY SECONDARY EDUCATION IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4739Keywords:
socioemotional factors, motivational factors, teaching, mathematicsAbstract
Education leaves in its wake an accumulation of theoretical, conceptual and practical elements that add to each other to turn the teaching process into a mechanism that contributes in a good way to educate today's youth for a future that presents uncertainty; changes and transformations where the teacher is the pedagogical actor in charge of guiding the process towards a successful welfare; where happiness begins to retake the reins of an education of excellence and so the following general objective emerges: To analyze the socioemotional and motivational factors that affect the teaching of mathematics in basic secondary education; Thus, we work under a methodology focused on documentary analysis that leads to the construction of an academic essay with the intention of providing significant contributions to society in general; which converges in defining lines of action that will strengthen the teaching of mathematics that sometimes has been affected as a result of the existing resistance within students to study mathematics, which in fact are aspects that lead to take into account innovative teaching strategies of mathematics that are those that lead to keep in mind the need to consider the socioemotional and motivational factors for a deep learning.
Downloads
References
Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. (1ª Reimpresión). (2da. ed.)
Domínguez, A., y Cerqueira, J. (2016). Un modelo teórico de las matemáticas para la enseñanza del concepto de función a partir de un estudio con docentes. Revista iberoamericana de educación matemática UNIÓN volumen 12 número 48. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/531
Gómez, L., Gómez, J., y Silas J. (2015). Un modelo para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Universidad de Guadalajara, México. Revista diálogos sobre educación. temas actuales en la investigación educativa volumen 6 número 10. https://www.redalyc.org/pdf/5534/553457060006.pdf
Jaramillo, E., y Patiño, D. (2022). Estrategia socioemocional para favorecer el razonamiento matemático en estudiantes de grado décimo. Trabajo de grado para optar al título de magíster en Educación. Universidad Cooperativa de Colombia, Maestría en Educación. Medellín, Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/af728494-2e05-4d44-a9ef-52d17c23f05b/content
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Informe nacional de resultados para Colombia 2022. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-421217_recurso_03.pdf
Puch Tecuapetla, S. del C., & Mena Chan, J. A. (2024). La influencia del factor emocional en las matemáticas con alumnos de Educación Media Superior: Influence of emotional factor in math with High School-Middle School students. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(6), 2349 – 2369. https://doi.org/10.56712/latam.v5i6.3163
Román, G. (2024). El Rol de la IA en la enseñanza de matemáticas en entornos virtuales. Revista Reincisol volumen 3 número 6. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9969592.pdf
Romero, R., y Gamboa, M. (2024). Incorporación del desarrollo socioemocional en la enseñanza de matemáticas para la Educación Media Superior. Revista didáctica y educación volumen 15 número 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9385152
Vera, J., y Mejía, L. (2024). Factores emocionales y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Revista Científica Multidisciplinaria SAPIENTIAE volumen 7 número 13. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/sapientiae/article/view/639
Yupanqui, Y. (2023). Estrategias didácticas para la resolución de problemas matemáticos en alumnos de educación básica regular. Universidad César Vallejo. Lima, Perú. Revista de investigación en ciencias de la educación Horizontes volumen 7 número 30. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1140/2118
Zapatera, A. (2021). El método Singapur para el aprendizaje de las matemáticas. Enfoque y concreción de un estilo de aprendizaje. Revista internacional de desarrollo y psicología educativa número 20. https://www.researchgate.net/publication/348694507_
García Retana, J. Á., (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36 (1), 1-24.
Herrera Villamizar, NL, Montenegro Velandia, W., & Poveda Jaimes, S. (2012). Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






