Navigating between linguistics and literature at the beginning of the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.56219/letras.v62i100.1415Keywords:
virtual scenario, language, literature, teaching, tasksAbstract
The aim of this documentary research is to discuss the current occupation of linguistic and literary studies as demanded by the early digital era that challenges traditional means of communication. To achieve this, the evolution of theoretical explanations and several of their applications are reviewed. We begin with the human origin of both areas and then move on to their epistemological explanations. This work interweaves three great turns: the discursive, the literacy and the virtual scenario, whose early age imposes responsible educated speculation. Our discussion is divided in four sections: i) the evolution of language and literature as literacy began its expansion; ii) the overturn that technology has brought about in terms of language and literature, and its teachings; iii) the consideration of language as a rudder to favor human expressive faculties and renewed communicational needs; and iv) a reflection on the complexity of future tasks. In our final considerations we aim at presenting some questions with the hope of establishing the contributions of literature in order to deal with artificial intelligence.
Downloads
References
Ackerman, R. y Goldsmith, M. (2011). Metacognitive regulation of text learning: On screen versus on paper. Journal of Experimental Psychology: Applied, 17, 18–32. https://doi.org/10.1037/a0022086 DOI: https://doi.org/10.1037/a0022086
Ackerman, R. y Lauterman, T. (2012). Taking reading comprehension exams on screen or on paper? A metacognitive analysis of learning texts under time pressure. Computers in Human Behavior, 28, 1816–1828. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.04.023 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.04.023
Alarcos Llorach, E. (1970). Estudios de gramática funcional del español. Gredos.
Alonso, F. (2007 [1989]). La importancia de la literatura en la escuela y en la casa. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc4t707
Austin, J. L. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Paidós.
Bajtín, M. (1999 [1952/1953]). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Audisio, R. (2016). Los jóvenes sí leen. Letras, 5, 61-64. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/53913/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Benveniste, E. (1966 [1974]). Problemas de lingüística general I. Siglo XXI.
Benveniste, E. (1979). Problemas de lingüística general II. Siglo XXI.
Brown, P. y Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511813085
Bernárdez, E. (1999). ¿Qué son las lenguas? Alianza.
Briggs, A. y Burke, P. (2002). De Gutenberg a Internet: una historia social de los medios de comunicación. Taurus.
Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel.
Coseriu, E. (1973 [1952]). Teoría del lenguaje y lingüística general. Gredos.
Cáceres Garzón, P. A. (2022). La competencia literaria desde la biblioteca escolar. Enunciación, 27(1), 67-79. https://doi.org/10.14483/22486798.17792 DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.17792
Carlino, P. (2003). Alfabetización Académica: Un Cambio Necesario, algunas Alternativas Posibles. Educere, 6(20), 409-420. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf
Cassany, D., Luna, M.; y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Graô
Castany Prado, B. (2019). Ciberliteratura y cibercultura en el ámbito hispánico. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 31, 237-283. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6813456 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313074
Cleger, O. (2015). La creación ciberliteraria definición, perfil y carta de navegación para orientarse en un campo emergente. Letras Hispanas: Revista de literatura y de cultura, 11(1), 261-280. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6550853
Colella, V. (2018). Ciberliteratura. ¿Moda o cambio de paradigma en la lectura y la creación literaria? Tercer Congreso de la Asociación Argentina de Humanidades Digitales. La Cultura de los Datos. (pp.343-357) Asociación Argentina de Humanidades Digitales. https://www.aacademica.org/aahd2018/17.pdf
Colomer Martínez, T. (13 de julio de 2017). La literatura es el mejor instrumento para adquirir muchas competencias / Entrevistada por Tiching. http://blog.tiching.com/teresa-colomer-la-literatura-mejor-instrumento-adquirir-muchas-competencias/
Colomer Martínez, T. y Durán, T. (2000). La literatura en la etapa de educación infantil. En M. Correig Blanchar y M. Bigas Salvador (Eds.), Didáctica de la lengua en la educación infantil. (pp.213-253). Síntesis.
Colomer, T. (1996). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación. En C. Lomas (Coord.), La educación lingüística y literatura en la enseñanza secundaria. (pp. 123-142). Universitat de Barcelona-Horsori.
Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Comunicación, Lenguaje y Educación, 9, 21-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126236 DOI: https://doi.org/10.1080/02147033.1991.10820954
Da Pieve, E. (2016). ¿Los jóvenes leen menos que antes? Letras, 5, 69-71. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/53915/Documento_completo__.pdf?sequence=1
Declaración Universal de los Derechos Humanos. Artículo 24º. 10 de diciembre de 1948. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf
Delgado, P.; Salmerón, L.; y Vargas, C. (2019). La lectura digital, en desventaja. Mente y cerebro, 99, 26-33. https://www.investigacionyciencia.es/files/34309.pdf
Delors, J. (2002 [1996]). Los cuatro pilares de la educación. Educación superior, II(2), 59-74. https://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/16/pdf
Escandell Vidal, M. V. (2009). El lenguaje y la naturaleza humana. En M. V. Escandell Vidal (Ed.), El lenguaje humano. (pp.1-35). UNED.
Ferreiro, R. F. (2006). El reto de la educación del siglo XXI: la generación N. Apertura, 6(5), 72-85. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1228/712
Freire, P. (1981). La importancia del acto de leer. Trabajo presentado en la apertura del Congreso Brasileño de Lectura, realizado en Campinas, Sao Paulo, en noviembre de 1981. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/524-la-importancia-de-leer-freire-docpdf-mh5tB-articulo.pdf
Garrido, M. Á. (2004). Nueva Introducción a la Teoría de la Literatura. Síntesis
Gee, J. P. (2004). Situated language and learning. A critique of traditional schooling. Routledge. Taylor & e Taylor & Francis Group.
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. En P. Cole y J. L. Morgan (Eds.). Syntax and Semantic. Speech Acts. (pp. 41-58). Academic Press. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004368811_003
Halliday, M. A.K. (1978). El lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.
Havelock, E. A. (1994). Prefacio a Platón. Literatura y Debate público.
Hayles, K. (2012). How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis. University of Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321370.001.0001
Hymes, D. H. (1995 [1971]). Acerca de la competencia comunicativa. En M. Llobera Cànaves (Coord.), Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. (pp. 27-47). Edelsa.
Kalman, J. (2018). La complejidad de traducir el concepto de literacy. En M. Knobel y J. Kalman. (2018), Aprendizaje docente y nuevas prácticas de lenguaje. Posibilidades de formación en el giro digital. (pp. 14-16). SM.
Kohut, K. (2009). Literatura y memoria. Reflexiones sobre el caso latinoamericano. Revista del CESLA, 12, 25-40. https://www.redalyc.org/pdf/2433/243321003021.pdf
Kundera, M. (1986). El arte de la novela. http://biblioteca.unedteruel.org/images/img/ElArteDeLaNovelaMilanKundera.pdf
Labov, W. (1972). Sociolinguistic patterns. University of Pennsylvania Press.
Lacau, M. H. (1978). Didáctica de la lectura creadora. Kapelusz.
Lay Brander, M. (2015). “¿Gracias a Twitter, reviven los aforismos?” – Las formas breves en Internet. MERIDIONAL Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, 5, 13-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6066744
Luria, R. A. ([1987] 1931-1932). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. AKAL.
Marcos Arévalo, J. (2004). La tradición, el patrimonio y la identidad. Revista de estudios extremeños, 60(3), 925-956. https://www.academia.edu/download/53493025/LECTURA2E.pdf
Marina, J. A. y de la Válgoma, M. (2005). La magia de leer. Plaza & Janés. https://books.google.com.ec/books?id=Lcif-97uowkC&printsec=frontcover&dq=la+magia+de+leer+pdf
Martinet, A. (1976 [1962]). El lenguaje desde el punto de vista funcional. Gredos.
Martínez Dalmau, R. (2014). Arte, derecho y derecho al arte. Derecho del Estado, 32, 35-56. https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/derest/article/view/3813/4051
Martín Vivaldi, G. (1960a). Curso práctico de redacción: Clave de ejercicios. Paraninfo.
Martín Vivaldi, G. (1960b). Del pensamiento a la palabra: Curso práctico de redacción. Teoría y técnica de la composición y del estilo. Paraninfo.
Martín Vivaldi, G. (1970). Curso de Redacción: Teoría y práctica de la composición y del estilo. Paraninfo.
Milroy, J. y Milroy, L. (1985). Linguistic change, social network and speaker innovation. Journal of Linguistics, 21(2), 339-384. https://english.okstate.edu/images/Documents/Preston/Socio_5173/4_MilroyMilroy.pdf DOI: https://doi.org/10.1017/S0022226700010306
Moreno Cabrera, J. C. (2000). La dignidad e igualdad de las lenguas: crítica de la discriminación lingüística. Alianza.
Morote Magán, P. y Labrador Piquer, M. J. (2013). Literatura patrimonial y su salvaguarda. En M. P. Calma Valero, M. J.Gómez del castillo y S. Heike (Eds.), Actas del XLVIII Congreso Internacional de la AEPE (Asociación Europea de Profesores de español). Jaca (Zarazoga), 21 al 26 de julio de 2013 (pp.365-377). Universidad de Zaragoza. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_48/congreso_48_34.pdf
Natale, L. (2013). Integración de enfoques en un programa institucional para el desarrollo de la escritura académica y profesional. Revista mexicana de investigación educativa, 18(58), 685-707. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n58/v18n58a2.pdf
Narvaja de Arnoux, E. (2006). Análisis del Discurso. Modos de abordar materiales de archivo. Santiago Arcos.
Nietzsche, F. (2013 [1875-1876]). Obras Completas. Escritos Filológicos (Vol. II). Tecnos.
Ong, W. J. (1982). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. FCE.
Peronard, M. (2007). Lectura en papel y en pantalla de computador. Revista signos, 40(63), 179-195. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342007000100009 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342007000100009
Pfrehm, J. (2018). Technolingualism. The Mind and the Machine. Bloomsbury
Prensky, M. (2005). Teaching digital natives: Partnering for real learning. https://marcprensky.com/wp-content/uploads/2013/04/Prensky-TEACHING_DIGITAL_NATIVES-Introduction1.pdf
Renkema, J. (1999). Los estudios sobre el discurso. Gedisa.
Riquelme, E. y Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios Pedagógicos, XXXVII(1), 269-277. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173519395015.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100015
Salvador Caja, G. (2009). Función del dialectólogo. En V. Lagüéns Gracia (Coord.), Baxar para subir: colectánea de estudios en memoria de Tomás Buesa Oliver. (pp.355-364). Instituto “Fernando El Católico”. https://www.rae.es/sites/default/files/Dialectologia_Gregorio_Salvador.pdf
Sánchez Rodríguez, F. (2004). Política y literatura. Estudios políticos, 1, 93-117. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2004.1.37610 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2004.1.37610
Sánchez de Ramírez, I. (1995). Austin y Searle: dos filósofos decisivos para la lingüística actual. Letras, 51-52, 231-242.
Santos Unamuno, E. (2018). La literatura como patrimonio: Del nation building al nation branding. Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, Extra 4, 116-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6570312 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201843067
Sapir, E. (1921). Language an introduction to the study of speech. Harcourt Brace.
Sartre, J. P. (1950). ¿Qué es la literatura? Losada.
Searle, J. (1980 [1969]). Actos de habla. Cátedra.
Schwartz, G. A. y Berti, E. (2018). Literatura y ciencia. Hacia una integración del conocimiento. Arbor, 194 (790), 1-10. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4006 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4006
Sperber, D. y Wilson, D. (1994 [1986]). La relevancia. Visor.
Uslar Pietri, A. (21 de septiembre de 1985). El tamaño del mundo. El Nacional, p.A-4.
van Dijk, T. A. (2014). Discourse and Knowledge: A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107775404
van Dijk, T. A. (1999). Ideología. Gedisa.
van Dijk, T. A. (1990). La noticia como discurso. Paidós.
van Dijk, T. A. (1980). Estructuras y funciones del discurso. Siglo XXI.
Vygotsky, L. S. (1995 [1934]). Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Fausto. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf
Wittgenstein, L. (2009 [1921]). Tractatus logico-philosophicus investigaciones filosóficas sobre la certeza. Gredos.
Whorf, B. L. (1971). Lenguaje, pensamiento y realidad. Barral.
Wolf, M. (2018). Reader, come home: the reading brain in a digital world. Harper Collins.
Zavala, V. (2009). La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura. En D. Cassany, Para ser letrados. (pp.23-35). Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Letras magazine retains the patrimonial rights (copyright) of the published works, which favors and allows their reuse under the license (CC BY - NC - SA 4.0), for which they can be copied, used, disseminated, transmitted and expose publicly, as long as the authorship and original source of its publication (magazine, publisher, URL and DOI of the work) is cited, they are not used for commercial or onerous purposes and the existence and specifications of this use license are mentioned.