Do you understand? Does he understand?... What do they understand? Lojano Students regarding well-known, transparent sayings

Authors

  • Paola Rodríguez Guerrero Universidad Nacional de Loja, Ecuador. Docente de Lengua y Literatura en la Escuela de Educación Básica Particular Amauta. https://orcid.org/0009-0006-2969-6330
  • Rita Jáimez Esteves Universidad Nacional de Loja, Ecuador, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”, Academia Venezolana de la Lengua https://orcid.org/0000-0001-6420-1731

DOI:

https://doi.org/10.56219/letras.v64i104.3034

Keywords:

comprehension, familiarity, transparent sayings, students, longitudinal study, Loja, Ecuador

Abstract

This research aims to analyze the comprehension levels of students in Loja, Ecuador, by examining their interpretations of transparent and well-known sayings. The study employs a quantitative approach with a field design and longitudinal perspective. A validated questionnaire consisting of fifteen multiple-choice questions, each with four possible answers, was administered to 215 students of different genders, ages, and educational levels: 8-9 years old (elementary school), 11-12 (middle school), and 15-18 (high school). The participants were enrolled in three schools in Loja, including two private schools and one public school. The results indicate that 8- and 9-year-old students predominantly exhibited literal comprehension (50% for the saying Donde manda capitán no manda marinero) or a lack of comprehension (55% for El matrimonio y la mortaja del cielo bajan). Among 11- and 12-year-old students, basic comprehension was observed (51% for Guerra avisada no mata soldado). For 15- to 18-year-olds, interpretive comprehension was more prevalent (69% and 73% for La letra con sangre entra). The study corroborates that comprehension improves with age and that around 11 years of age, figurative competence increases significantly. Age and familiarity with the sayings are factors that favor comprehension.

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Author Biographies

Paola Rodríguez Guerrero, Universidad Nacional de Loja, Ecuador. Docente de Lengua y Literatura en la Escuela de Educación Básica Particular Amauta.

Es licenciada en Ciencias de la Educación, mención Lengua Castellana y Literatura por la Universidad Nacional de Loja (UNL) en el año 2022. Magister en Educación con mención en Enseñanza de la Lengua y Literatura por la Universidad Nacional de Loja (UNL) en el año 2024. Se desempeña como docente de Lengua y Literatura en la Escuela de Educación Básica Particular Amauta desde el 2022 hasta la actualidad. Ha participado como ponente en el Congreso de Ecuatorianistas en 2022. Diplomado en Planificación, Diseño y Gestión de Plataformas Digitales para la Educación por la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) en 2023. Diplomado Internacional en el Método STEM for Education por la Universidad de Occidente (UDO) en 2023.

Rita Jáimez Esteves, Universidad Nacional de Loja, Ecuador, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Instituto Venezolano de Investigaciones Lingüísticas y Literarias “Andrés Bello”, Academia Venezolana de la Lengua

Es Doctora en Lingüística y Teoría de la Literatura.  Miembro correspondiente de la Academia Venezolana de la Lengua.  Fue docente de la UPEL-IPC entre los años 1991 y 2018. En este centro de estudios, además de la docencia, estuvo vinculada con la gestión y    la    investigación:    Dirigió    el    Instituto    Venezolano    de    Investigaciones    Lingüísticas    y    Literarias “Andrés    Bello” (IVILLAB) y fue editora de su órgano divulgativo científico, Letras (2009-2012).  También asumió la Jefatura de la Cátedra Estudios diacrónicos   y   socio-geográficos   del   español (2010-2018)   y   coordinó el Doctorado en Pedagogía del Discurso (2012-2018). Actualmente integra la plantilla docente de la carrera Pedagogía de la Lengua y la Literatura de la Universidad Nacional de Loja, Ecuador.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Rodríguez Guerrero, P., & Jáimez Esteves, R. . (2024). Do you understand? Does he understand?. What do they understand? Lojano Students regarding well-known, transparent sayings. LETRAS, 64(104), 137–166. https://doi.org/10.56219/letras.v64i104.3034

Issue

Section

Articles