Theoretical review on the use of technologies in teaching and learning mathematics

Authors

  • Otto Manuel González Vergara San Isidro de Chochó Educational Institution, Sincelejo, Sucre (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4755

Keywords:

ICT in education, teaching and learning, mathematics didactics

Abstract

This is a review article that aims to conceptualize the line of research in the teaching and learning of mathematics using technological tools. Methodologically, qualitative research was carried out, with a theoretical-descriptive documentary design. Secondary sources were used as the main basis. For the analysis process, the study of discourse was applied through category analysis matrices, since the priority was to understand how ICTs are used in the pedagogical processes of teaching mathematics. Once the analysis technique was developed, the subcategories were defined and related to the main category, so that an understanding of their relationship was achieved. In this way, ICTs support the learning process through the use of new technologies and their consequent educational resources with access to large amounts of information based on communication networks (Aparicio and Ostos, 2020). As a result, it was determined that technology-mediated mathematics teaching and learning enables the appropriation of mathematical knowledge, which begins with the reflection, understanding, construction, and evaluation of teaching activities that foster the acquisition and development of skills and attitudes for adequate mathematical performance in society. This concept identifies the challenges, strategies, assessment, and comprehensive training in the teaching and learning of mathematics as key areas of concern.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparicio Gómez, O., y Ostos Ortiz, O. (2020). Pedagogías emergentes en ambientes virtuales de aprendizaje. En Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa. Vol. 1. Núm. 1. Disponible en: https://bit.ly/3BlUT2K

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica (6ª ed.). Episteme.

Arroyo, R. (2021). Uso del simulador virtual laboratorio celular 1.0 como estrategia pedagógica para mejorar el aprendizaje de la célula en los estudiantes de sexto grado de la IE San José CIP del municipio de Sincelejo -sucre. Trabajo de grado de maestría, Universidad de Santander. Disponible en: https://bit.ly/3UdYD0S

Berger, P., y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Bonilla Castro, E., y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en ciencias sociales. Bogotá: Editorial Norma.

Butto Zarzar, C., Leiva Márquez, A. A. y García Robelo, O. (2024). Actitudes hacia las matemáticas con el uso de la tecnología: un estudio en educación secundaria. Horizontes pedagógicos, 26(1), 51–61. Disponible en: https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.26106

Calero-Cerna, J. I., y Veramendi-Vernazza, R. T. (2023). El uso de las Tic en las matemáticas. Una revisión sistemática de la literatura. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(26). https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1512

Cantero, C. L., Oviedo, G. B., Balboza, W. F. y Feria, M. V. (2020). Tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje: hacia el desarrollo del pensamiento crítico. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 83-98. Disponible en: https://bit.ly/3QM8tV1

Cosquillo Salazar, J. M., y Matamoros Dávalos, A. A. (2024). La Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC) como estrategia metodológica en el desarrollo de las destrezas matemáticas en séptimo grado de la escuela Alejandro Alvear. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5 (3), 2483 – 2496. Disponible en: https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2210

Guaypatín Pico, O. A., Mantilla Parra, C. W., Cayo Lema, L. E., y Sigcha Ante, E. M. (2024). Avance de las TIC en la matemática: impacto en la Sociedad y la Educación Inicial . Revista Científica De Innovación Educativa Y Sociedad Actual "ALCON", 4(2), 90–102. Disponible en: https://doi.org/10.62305/alcon.v4i2.106

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGrawHill.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación (8.ª ed.). McGrawHill.

Jaimes Orduz, I. D. (2025). Transformación Digital en la Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: Un Análisis Bibliográfico. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 5(1), 1515–1534. Disponible en: https://doi.org/10.61384/r.c.a.v5i1.927

Mamani, M. (2022). Análisis de las tecnologías de información y Comunicación como estrategia pedagógica en educación virtual. Trabajo de grado de doctorado, Universidad César Vallejo. Disponible en: https://bit.ly/3DwC15U

Mamani, M. I. (2022). Análisis de las Tecnologías de Información y Comunicación como estrategia pedagógica en educación virtual. Trabajo de grado de maestría, Universidad César Vallejo. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/81336

Marciniak, R. (2017). Propuesta metodológica para el diseño del proyecto de curso virtual: aplicación piloto. En Revista Apertura, vol. 9, núm 2. Disponible en: https://bit.ly/3mi4Ytf

Martínez-Huertas, J. C. (2024). Uso de la Tecnología Digital en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas: Una Perspectiva de la Práctica en el Aula. Revista Docentes 2.0, 17(2), 27–33. Disponible en: https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.519

Moreira Segura, C., y Delgadillo Espinoza, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. En Tecnología en Marcha. Vol. 28, Núm. 1. Disponible en: https://bit.ly/3GmjWGV

Murillo Torres, Y., y González Ramírez, N. (2024). Contexto y las TIC como estrategia para mejorar el proceso enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes del grado sexto. Una ciencia Revista De Estudios E Investigaciones, 17(33), 124-146. Disponible en: https://doi.org/10.35997/unaciencia.v17i33.812

Narváez-Piñango, M., Pozo-Revelo, D., y Álvarez-Tinajero, N. (2024). El impacto de las herramientas tecnológicas en el aprendizaje de las matemáticas. Revista Ecos De La Academia, 10(19), e983, 1-15. Disponible en: https://doi.org/10.53358/ecosacademia.v10i19.983

Niño Merlo, C. A. (2023). Enseñanza de las Matemáticas Mediadas por las TIC. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8796-8812. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8455

Núñez, J. (2021). Tecnologías de la información y comunicación en las competencias matemáticas: análisis de la educación virtual en estudiantes universitarios. Trabajo de grado de doctorado, Universidad César Vallejo. Disponible en: https://bit.ly/3eFXe2T

Panchana Saona, F. F., y Paula Chica, M. G. (2024). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la enseñanza de las matemáticas. Estrategias efectivas para mejorar el aprendizaje en tornos educativos. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5 (4), 1941 – 1953. Disponible en: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2385

Pérez, C. N. C., Mella, R. P. S. Y Suárez, N. A. R. (2018). La educación virtual interactiva, el paradigma del futuro. En Atenas, Vol. 4, Núm. 44, 144-151. Disponible en: https://bit.ly/3Dqzev4

Rivera Rojas, F. N., Villalta Jimbo, T. B., y Maliza Cruz, W. I. (2024). Herramientas digitales para la enseñanza de matemática en la formación técnica profesional. Revista Polo del Conocimiento, línea], 9(4), 2914-2938. Disponible en: https://doi.org/10.23857/pc.v9i4.7133

Solís, O. B. (2021). Educación virtual interactiva como metodología para la educación: revisión de literatura. In Crescendo, 11(2), 225-238. Disponible en: https://bit.ly/3DjOoCm

Taborda, Y. y López, L. (2020). Pensamiento crítico: una emergencia en los ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Innova Educación, 2(1) 61-78. Disponible en: https://bit.ly/3ePfLtV

Teherán, R. (2021). Estrategias pedagógicas mediadas por el uso las TIC para el fortalecimiento del aprendizaje de las ciencias naturales en el grado octavo de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen del Municipio de Sincelejo, Departamento de Sucre. Trabajo de grado de maestría, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología. Disponible en: https://bit.ly/3eIk7mj

Valencia, C. A. (2020). Educación virtual en el pensamiento crítico en los estudiantes de una universidad privada de Lima, 2020. Trabajo de grado de doctorado, Universidad César Vallejo. Disponible en: https://bit.ly/3RHBxyj

Velásquez Martínez, D. C. y Lesmes Sáenz, L. A. (2024). Herramientas Digitales En El Proceso De Enseñanza Y Aprendizaje De Las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 6834-6853. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14103

Villota Enríquez, J. A. (2022). Concepciones de los profesores universitarios de matemáticas sobre la implementación y uso de las TIC para la enseñanza de contenidos matemáticos. Trabajo de grado de doctorado, Universidad De Salamanca. Disponible:https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/151456/PDED_VillotaEnriquezJA_TIC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Walker, W. (2021). Una síntesis crítica mínima de las portaciones de los paradigmas inter-pretativos y sociocrítico a la investigación educacional. Enfoques, 34(2), 1333. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S166927212022000200013

Yovanny Malpica, M., y Estupiñan Estupiñan, O. J. (2024). Las TIC y las TAC en la Enseñanza de las Matemáticas en el Nivel de Básica Primaria Rural y Urbana. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 12009-12027. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10651

Published

2025-12-07

How to Cite

González Vergara , O. M. (2025). Theoretical review on the use of technologies in teaching and learning mathematics. Sinopsis Educativa, 25(2), 322–334. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4755