HE DIDACTIC STRATEGY OF READING COMPRESSION, IMPLICATIONS FOR THE RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3968Keywords:
mathematics, understanding, problem solvingAbstract
In the Colombian school environment, mathematics is structured according to the guidelines of the Ministry of National Education in thought processes and learning competencies. When consulting about the performance of these, it was possible to show that the problem-solving competency is the one that presents the greatest deficit, according to recent results of the external tests PISA and SABER. Therefore, this scientific essay aims to reflect on the difficulties associated with the comprehensive reading of mathematical problems and the didactic factors involved in this competency in particular. The method used was guided by the documentary review, supported by the consultation of various sources and contributions from different disciplines. As a result, it is evident that the difficulty in solving mathematical problems is not only due to the cognitive factor, but to various factors, among which the didactics and the method used by the teacher to address the statement of the problem stand out, but the most relevant concerns the incidence of inferential and critical reading as a complement to the understanding of texts of a different nature, associated with the solution of mathematical problems, which leads to recognizing the close relationship between language and mathematics in strengthening the processes that lead to the understanding of the competence of solving mathematical problems.
Downloads
References
Almeida A. y Almeida J. (2017). Comprender antes de resolver. Cuba. [Documento en linea]. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055149004
Alonso, I., Gorina, A., & Salgado, A. (2021). Sistematización de experiencias sobre la investigación en didáctica de la resolución de problemas matemáticos. [Documento en linea]. Disponible: http://eprints.rclis.org/41848/
Barajas G., & Niño, J. (2021). Sistemas de representación en la resolución de problemas aritméticos con enunciado verbal en estudiantes de grado séptimo. Eco Matemático, 12 (2), 117-125. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.gd/zmegyd DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.3254
Blanco, L., & Caballero A. (2015). Modelo integrado de resolución de problemas. Extremadura: Universidad de Extremadura .
Carrillo, S. (2022). La competencia lectora: una visión sistémica y constructivista a la luz de la práctica pedagógica. Tesis Doctoral. Upel. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/ieeake
Chamorro, Ma. C (2003). Didactica de las matematicas. Leer, comprender, resolver un problema matematico escolar. Pearson Prentice Hall. Madrid.
Cerda, H. (2015). Las dificultades en la resolución de problemas. Bogotá. El Búho.
Delgado, C (2021). Concepciones del docente sobre los procesos de análisis y resolución de problemas matemáticos. Tesis Doctoral. UPEL. Rubio, Venezuela. [Documento en linea]. Disponible: https://acortar.link/HIN9ps
Fuchs, L. (2021). Closing the word-problem achievement gap in first grade: Schema-based word-problem intervention with embedded language comprehension instruction. Journal of educational psychology, 113(1), 86. DOI: https://doi.org/10.1037/edu0000467
Frade, L. (2014). Comprensión lectora de problemas matemáticos. [Documento en línea] Disponible: https://surl.li/umrptg
Giacomone, B., Godino, J. D., Blanco, T. F., & Wilhelmi, M. R. (2022). Onto-semiotic analysis of diagrammatic reasoning. International Journal of Science and Mathematics Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-022-10316-z
Malaspina, U. (2006). El rincón de los problemas. Revista iberoamericana de educación matemática. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/cziwoq
Montero M. y Mahecha J. (2021). Comprensión y resolución de problemas matemáticos desde la macroestructura. [Documento en linea]. Disponible en: https://surl.li/ywwbej DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n26.2020.9862
Naranjo, G., Puya, A., & Gorina, A. (2022). Metodología para la interpretación del texto matemático desde claves semánticas. Ecuador. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/ygwzsj
Pérez, K. Hernández J. (2015). La comprensión en la solución de problemas matemáticos: una mirada actual. p. 16-29. Cuba. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/sbduvh
Polya, G. (1965). Como plantear y resolver problemas matemáticos. España: Trillas Editores.
Pontón, T. (2017). La comprensión de problemas en la enseñanza y aprendizaje inicial de los
Números Racionales. Tesis Doctoral, Universidad del Valle. Cali.
Sánchez, J. (2019). Ampliando fronteras de la pedagogía. Influencia en el razonamiento en ciencias y en matemáticas de las variables comprensión lectora y fluidez lectora en estudiantes universitarios. Madrid. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/rorgif
Schoenfeld, A. (1985). Mathematical problema solving. Academic Pres. Orlando
Soto, R. & Noboru, D. (2019). Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica. Revista de Investigación. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/dstncu
Teule-Sensacq, P y Vinrich, G. (1992). La lectura comprensiva de los enunciados de los problemas. Ladist. Bordeaux.
Vila A. y Callejo M (2004). Matemáticas para aprender a pensar. El papel de las creencias en la resolución de problemas. Madrid. .[Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/hjfvml
Villamizar, C. (2023). Fundamentos teóricos para un aprendizaje significativo de las matemáticas desde la resolucion de problemas en la educación basica colombiana. Tesis Doctoral. Upel. [Documento en linea]. Disponible: https://surl.li/hqdwal
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.